مدتهای مدیدی است که از شورولت سونیک خبری نبوده است. یکی از کوچکترین محصولات شورولت (فقط اسپارک از سونیک کوچکتر است) به دو صورت سدان و هاچبک در آمریکا عرضه میشود و البته از نظر فروش اوضاع خوبی ندارد. جدیدترین دادههای منتشر شده نشان میدهند که فروش سهماهه سوم این خودرو در آمریکا تنها 2148 دستگاه بوده که افت 71 درصدی نسبت به فروش 7283 دستگاهی مدت مشابه سال پیش را نشان میدهد. در 9 ماهه اول امسال این خودرو تنها 10632 دستگاه فروش داشته که حاکی از افت 40 درصدی است. اوضاع این خودرو در کانادا حتی بدتر است.
در سهماهه سوم امسال در کانادا تنها 2 دستگاه سونیک فروخته شده است که به معنی افت 99 درصدی فروش نسبت به سهماهه سوم سال 2018 است. این خودرو در مدت مشابه سال پیش به خانه 383 نفر راه یافته بود. تا به اینجای سال هم در کانادا تنها 9 دستگاه سونیک به فروش رفته است.
شورولت سونیک در کلاس خود بدترین عملکرد را نسبت به سال پیش داشته است. افت فروش نیسان ورسا حدود 32 درصد بوده درحالیکه هیوندای اکسنت و تویوتا یاریس هم افت فروش 27 و 60 درصدی داشتهاند. موضوع جالب اینکه فروش فورد فیستا که دیگر عرضه نمیشود با افزایش حدود 32 درصدی در سهماهه سوم امسال روبرو بوده است. در واقع این فیستاهای فروخته شده نمونههای موجود در نمایندگیها هستند که با تخفیفهای گستردهای به فروش رفتهاند. کلاس سدان ها و هاچبک های ساب کامپکت کاملاً از بین نرفته و موضوع این است که شورولت محصولی رقابتی ندارد.
جدای از افزایش فروش فیستا، هوندا فیت هم از افزایش فروش حدود 29 درصدی لذت برده است. میتسوبیشی میراژ و کیا ریو هم افزایش فروش 35 و حدود 9 درصدی را به نمایش گذاشتهاند.
البته آمار فروش کل کلاس ساب کامپکت ها افت حدود 10 درصدی در مقایسه با سهماهه سوم سال پیش داشته است. به نظر میرسد شورولت کلاس خودروهای ساب کامپکت را رها کرده و عدم وجود استراتژی بازاریابی نیز چنین موضوعی را تائید میکند. آیا شورولت سونیک پس از مدل 2020 هم زنده خواهد ماند؟ شک داریم…