واکنش‌ها به یادداشت وقتی شرافت از طبابت پیشی می‌گیرد


واکنش‌ها به یادداشت  وقتی شرافت از طبابت پیشی می‌گیرد

یزد- ایرنا- یادداشت وقتی شرافت از طبابت پیشی می‌گیرد که دیروز /چهارشنبه/ در خروجی ایرنا یزد منتشر شد، بازتاب زیادی در میان جامعه پزشکی استان یزد داشت و موجب واکنش‌های مختلفی از سوی پزشکان شد.

تماس‌ها و پیام‌های زیادی واصل شد و نخستین درخواست آنها ذکر نام پزشک مربوطه بود؛ اما با توجه به تعهد اخلاقی که به آن پزشک نیکوکار داده بودیم از اعلام نام وی خودداری کردیم.

اما واکنش تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان استان یزد به این یادداشت قابل توجه بود؛ اغلب پزشکان، این اقدام همکار خود را ستودند و واکنش تعداد اندکی هم به این اقدام، با طعنه همراه بود و البته برخی از آنها هم ضمن ستایش عملکرد این پزشک، به مشکلاتی اشاره کردند.

نخستین فردی که پیام داد یکی از مسوولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی بود که خواستار اعلام نام این پزشک شد و وقتی مخالفت کردیم از میزان تعرفه اخذ شده سوال کرد و ما گفتیم که اخذ تعرفه‌ها در این مطب معادل تعرفه‌های قانونی است.

وی در پایان این جمله را گفت "اگر تعرفه رعایت شده دانستن نام ایشان ضرورتی ندارد؛ خداوند اجرشان دهد، کار اخلاقی انجام دادند".

اما یک متخصص داخلی با تمجید این عمل اخلاقی همکار خود اعلام کرد پزشکان دیگری هم هستند که کار خیر میکنند اما از قلم افتاده‌اند.

این پزشک در ادامه با انتقاد از آنچه "برخی سوء استفاده‌ها" در این زمینه خواند، گفت: مادر و دختری به درمانگاه مراجعه می‌کنند که دست و سرشان پر از طلاجات و جواهرات است اما همین مادر به من التماس می کند که به منشی بگو ویزیت چهار هزار تومانی درمانگاه را از من نگیرد!!.

وی ادامه داد: بیمار دیگری مراجعه می کند و حاضر به پرداخت ویزیت چهار هزار تومانی درمانگاه نیست اما به من توصیه می کند اگر دارو برای او تجویز کردم حتما نوع خارجی آن را تجویز کنم!.

یک متخصص بیماری های عفونی هم نوشت: چند مورد از این انسانهای نیکوکار را به شما معرفی کنم؟ بد نیست این بررسی شرافت و اخلاق را در سایر گروهها هم بررسی و بعد مقایسه شود.

یکی دیگر از پزشکان در یکی از گروهها نوشته است: "طنز قضیه اینه که برای ابراز این شرافت نیز باشد پول داشت"!.

یک متخصص دیگر با تمجید این پزشک نیکوکار یادآور شد: متاسفانه فرهنگ کمک به دیگران در جامعه ما کمرنگ شده و بنده خود نیز شاهد مشکلات اقتصادی مردم هستم و تا آنجا که توانستم اگر بیماری، پول درمان خود را نداشته بخشی از آن یا همه آن را نگرفته ام.

وی توصیه کرد: چه خوب است فرهنگ کمک به دیگران در جامعه ما رونق گیرد.

یک متخصص بیهوشی هم نوشت: "ایشان را نمیشناسم ولی از بس آدم ریاکار دیده‌ام دیگر به این کارها خیلی دید خوبی ندارم"!.

تعدادی از پزشکان و متخصصان هم به نوشتن کلمات یا جمله هایی چون: "عالی ، خیلی خطرناکه، عالی بود، خدا خیرش بدهد، نام این پزشک چیست و جالب بود" اکتفا کردند.

در یادداشت روز گذشته از پزشک متخصصی نام بردیم که علاوه بر نگرفتن هزینه درمان از بیمارانی که مشکل مالی دارند حتی کمک مالی هم به آنها می کند.

و اما....

فرهنگ کمک به هم‌نوع، خوب و مورد رضایت پروردگار است، حال چه این کمک اندک باشد یا زیاد، فرقی نمی کند نفس کمک کردن مهم است.

قطعا در میان جامعه پزشکی استان یزد هستند پزشکان گمنامی که رعایت حال بیماران نادار را می‌کنند و قطعی‌تر اینکه در میان سایر قشرهای جامعه هم هستند نیکوکاران گمنامی که مخلصانه فقط برای رضای پروردگارشان به دیگران احسان و کمک می کنند.

امام علی‏ علیه‌السلام فرمودند: طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ
خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان