گیاهان دارویی فقط با تجویز متخصص طب سنتی مصرف شود


گیاهان دارویی فقط با تجویز متخصص طب سنتی مصرف شود

قزوین - ایرنا - کارشناس نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف خودسرانه گیاهان دارویی بر خلاف تصور عمومی عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارند و بهتر است این گونه گیاهان تنها با تجویز پزشک متخصص طب سنتی مصرف شوند.

رامش مهرآیین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه مصرف دمنوش‌های گیاهی در کشور بسیار متداول شده و افراد فکر می کنند این دمنوش‌ها سلامت آنها را تضمین میکند غافل از اینکه این کار عوارض خاص خود را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اگر به جا و به موقع به وسیله متخصص طب ایرانی که از دانشگاه های معتبر کشور تخصص گرفته است تجویز شود برای فرد مشکل ایجاد نمی کند اما مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای فرد عوارض خواهد داشت.

مهرآیین با بیان اینکه اغلب شبکه های اجتماعی در خصوص گیاهان دارویی مورد اعتماد نیستند گفت: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نوع داروی گیاهی در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت بوده و باید به آن توجه شود بنابراین توصیه هایی که در شبکه های اجتماعی و یا سایر فضاها در این خصوص می شود غیرعلمی و غیر قابل استناد است.

وی یادآور شد: داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اگر به جا و به موقع به وسیله متخصص طب ایرانی که از دانشگاه های معتبر کشور تخصص گرفته است تجویز شود برای فرد مشکل ایجاد نمی کند اما مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای فرد عوارض خواهد داشت.

وی ادامه داد: به طور مثال گل گاو زبان ایرانی به تنهایی در افرادی که فشار خون بالا دارند می تواند به شدت خطر داشته باشد.

مهرآیین با بیان اینکه مادران باردار و شیرده پس از مشاوره با پزشک مجاز به مصرف دمنوش‌ها هستند اظهار داشت: در هنگام بارداری بسیاری از گیاهان مورد استفاده در دمنوش‌ها می تواند مضر باشد و حتی ممکن است در اوایل حاملگی، احتمال سقط یا وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

به گفته وی برخی گیاهان دارویی بسیار قوی و سمی هستند و می توانند باعث از کار افتادگی کبد و حتی مرگ مصرف کننده شوند به طور مثال تداخل دارویی برخی از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی ممکن است باعث افزایش خون ریزی شود و برخی دمنوش ها مانند آلوئه ورا، بابونه، سیر و زنجبیل با آسپرین و وارفارین تداخل ایجاد می‌کنند بنابراین هنگام استفاده از آسپرین و وارفارین و دیگر ضد انعقادها لازم است با پزشک در خصوص مصرف دمنوش ها مشورت شود.

مهرآیین به مثال دیگری از گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: یکی از خواص شیرین بیان در کاهش دردهای معده و اختلالات گوارشی است اما با این همه خواص خوب، ریشه شیرین بیان عوارض دارد که مصرف آن به همه افراد توصیه نمی شود.

وی اضافه کرد: مصرف شیرین بیان در افرادی که مبتلا به فشار خون هستند و داروی فشار خون مصرف می کنند باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

مهرآیین افزود: مصرف دوز بالای گیاهان دارویی می تواند باعث مسمومیت شود و نارسایی کبد یا کلیه را در پی داشته باشد که این عوارض در کودکان و سالمندان بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه تجویز گیاه دارویی تنها باید از سوی پزشک متخصص طب ایرانی باشد گفت: پزشک با در نظر گرفتن سن و سال، جنسیت، بیماری های زمینه ای، شدت بیماری و به خصوص داروهایی که مصرف می شود گیاه مناسب و میزان مصرف آن را برای فرد تجویز می کند.

این کارشناس نظارت بر فراورده های طبیعی ، سنتی و مکمل توصیه کرد افرادی که تحت درمان دارویی هستند و افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماران قلبی و کلیوی قبل از مصرف هرگوه گیاهان دارویی به ه نوعی مثل دمنوش و یا عرقیات با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند تا از بروز مشکلات احتمال جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی