علل ریزش موی ابرو


عوامل متعدد شامل عدم تعادل هورمونی، رژیم غذایی و برخی اختلالات پوست می‌توانند باعث ریزش موی ابرو [ریزش ابرو] شوند. تعیین علت ریزش ابرو می‌تواند به یافتن درمان مناسب در این مورد کمک کند.

علل ریزش موی ابرو

ریزش موی ابرو که نام پزشکی آن هیپوتریکوسیس ابرو، یا مداروسیس ابرو است، می‌تواند هم مردان و هم زنان را مبتلاء کند. مردم ممکن است متوجه ریزش ابرو در یک طرف یا هر دو طرف شوند. دیگر علایم در این مورد می‌تواند شامل خارش، خشکی پوست، و ریزش مو یا تنک شدن مو در دیگر قسمت‌های بدن باشد.

تنها راه درمان ریزش مو در ناحیه ابرو در حال حاضر انجام عمل کاشت ابرو می باشد. در ادامه این مقاله به علل محتمل ریزش موی ابرو پرداخته خواهد شد.

فرآیند نرمال پیری

وقتی مردم پا به سن می‌گذارند ممکن است متوجه تنک شدن یا ریزش مو در سر، ابروها، مژه‎ها و دیگر قسمت‌های بدن خود شوند. به مرور زمان تولید برخی فولیکول‌های مو متوقف و تارهای مو نازک‌تر می‌شود. مو در عین حال شروع به از دست دادن رنگ خود کرده سفید یا خاکستری می‌گردد.

این نوع ریزش مو بخشی نرمال از سالخوردگی است.

علل ریزش موی ابرو

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند سبب ریزش تار موی ابرو شود. این مورد به اختلالات زیر مرتبط می‌شود:

هیپرتیروئیدیسم، اختلالی که در آن بدن به میزان بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند. هیپوتیروئیدسم، که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند.

هر دو نوع عدم تعادل تیروئید با ریزش موی ابرو مرتبطند. به ویژه در هیپوتیروئیدیسم شخص ممکن است متوجه ریزش یک سوم قسمت بیرونی موی ابرو شود، که نازک‌‌ترین قسمت ابرو است که به سمت گوش امتداد می‌یابد.

دیگر علایم اختلالات تیروئید شامل موارد زیر است:

خشکی پوست، رنگ‌پریدگی پوست، یا پوست مرطوب و مخملی ورم گردن (گواتر) موی خشک، جعد برداشته و شکننده خشکی و خارش جمجمه زمختی، خشکی و شکنندگی ناخن

ریزش موی مرتبط به تیروئید معمولاً موقتی است، و مو باید پس از برگشت سطح هورمون‌های تیروئیدی به میزان نرمال به پرپشتی معمول خود برگردد. برای تجدید تعادل هورمون‌های تیروئیدی پزشکان ممکن است دارو تجویز کنند و همین امر ممکن است موجب درمان ریزش مو در ناحیه ابرو به دلیل تیروئید گردد.

اختلالات خودایمنی

بیماری خودایمنی زمانی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های خود بدن را هدف حمله قرار می‌دهد. سیستم ایمنی ممکن است به سلول‌های سالمی که باعث تقویت رشد مو می‌شوند حمله کند. این وضعیت می‌تواند به نازک شدن مو، ایجاد لکه‌های دچار ریزش مو یا کاهش مو منجر شود.

اختلالات خودایمنی منجر به ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی اریتا، اختلالی که سبب ایجاد لکه‌های دچار ریزش مو بر روی سر و دیگر نواحی بدن می‌شود، که این می‌تواند شامل ابرو هم باشد آلوپسی فیبروز شدن جلوی، شکلی از آلوپسی یا طاسی که عمدتاً پس از یائسگی در زنان ایجاد می‌شود. در میان حدود 39 درصد موارد ریزش موی ابرو پیش از ریزش مو در قسمت جمجمه اتفاق می‌افتد لوپوس اریتماتوس دیسکوئید، اختلال خودایمنی مزمنی که سبب زخم‌های پوستی، جراحت و ریزش موی صورت و ابرو می‌شود

اختلالات پوست

پوست سالم برای موی سالم اهمیت دارد. دلیلش آن است که مو به طور مستقیم از فولیکول‌های درون پوست رشد می‌کند. برخی اختلالات پوست می‌توانند سبب ایجاد راش‌های خارش‌دار و ورآمده پوستی شوند. مردم ممکن است بر اثر التهاب پوست، خشکی پوست، و مالش یا خارش ناحیه اطراف ابرو دچار ریزش موی ابرو شوند.

اختلالات پوستی شایع که می‌توانند سبب ایجاد راش‌های خارش‌دار و ریزش موی ابرو شوند عبارتند از:

درماتیت اتوپیک پسوریازیس درماتیت سبورئیک

کمبود تعذیه

غذایی که مردم می‌خورند تأثیری تعیین کننده بر سلامت پوست و موی آنان دارد. بدن برای رشد موی سالم نیاز به برخی مواد غذی دارد. کمبودهای غذایی تشریح شده در زیر می‌توانند سبب ریزش موی ابرو شوند: کمبود اسید چرب. بر مبنای یک مطالعه مروری در سال 2017، کمبود اسیدهای چرب - موجود در ماهی، آجیل‌ها و دانه‌های خوراکی - در بدن می‌تواند سبب ریزش موی ابرو شود. کمبود بیوتین. عدم دریافت بیوتین کافی می‌تواند سبب نازک شدن مو و ریزش موی بدن شود. اگرچه بیوتین یک مکمل رشد موی عامه‌پسند است شواهد اندکی در حمایت از اثربخشی آن وجود دارد. کمبود زینک. فقدان زینک می‌تواند به ریزش مو منجر شود. نویسندگان یک مطالعه مروری می‌گویند که مکمل زینک می‌تواند به رشد مجدد مو در مردم دچار این کمبود کمک کند.

اثرات جانبی داروها

برخی داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو می‌شوند، که این می‌تواند دچار ابروها نیز بشود. بعضی از این داروها عبارتند از:

اسیترتین، یک داروی رتینوئید که مردم برای برخی اختلالات پوستی مثل پسوریازیس استفاده می‌کنند داروهای شیمی درمانی برای سرطان اسید والپروئیک، یک داروی ضد تشنج که برای درمان تشنج و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود.

در کلینیک خانه سفید به عنوان بهترین کلینیک پوست و کاشت مو تهران کلیه خدمات درمانی برای ریزش مو و ریزش ابرو توسط متخصصین مجرب انجام می شود.

شما عزیزان می توانید با شماره های ۰۲۱۵۴۵۰۳ و ۰۹۱۲۲۲۵۲۷۳۱ کلینیک خانه سفید تماس گرفته و وقت مشاوره رایگان جهت درمان ریزش موی خود بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط