توانمندی دانشگاه و دغدغه‌ای که در صنعت نیست


توانمندی دانشگاه و دغدغه‌ای که در صنعت نیست

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: در حال حاضر در ایران فاصله مرز دانش در دانشگاه و صنایع به شدت افزایش یافته، به طوری که نه دانش تولید شده در دانشگاه‌ها به کار صنایع می‌آید و نه مشکلات صنایع در سطح تحقیقات دانشگاهی قلمداد می‌شود و همین مسئله دوری این دو مرکز را از یکدیگر بیشتر کرده است.

سیدمحمدحسین سیدکاشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ۵۴ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در سه رشته مهندسی معدن گرایش اکتشاف و مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید و رشته آمار ریاضی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: تمرکز اصلی این دانشگاه در حوزه ماموریت اصلی آن یعنی تقویت نیروهای کارشناسی بومی است، اما تعدادی از رشته‌ها و گرایش‌های بین رشته‌ای را نیز در دست بررسی دارد که در راستای سیاست‌های گسترش آموزش عالی کشور به مرور اقدام خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: این دانشگاه 68 عضو هیات علمی دارد که ۱۱ نفر از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

سیدکاشی اظهار کرد: با توجه به اینکه گرایش مهندسی ساخت و تولید و گرایش مهندسی معدن تنها رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هستند، به دلیل ماهیت فنی و کاربردی این دو رشته، بخش اعظمی از پایان‌نامه‌های تعریف شده کاربردی و عملی هستند.

وی افزود: شبکه گسترده‌ای از پایگاه استنادی و علمی و کتابخانه‌های آنلاین در بستر اینترنت در این دانشگاه فراهم است که عمدتاً دانشجویان دسترسی به بروزترین یافته‌های علمی و پژوهشی در دنیا را از این طریق دارند.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را به صورت آنلاین در شبکه‌های کتابخانه‌ای خود در دسترس عموم قرار داده‌اند و اختراعات نیز از منابع دیگری هستند که به رایگان در اختیار عموم قرار دارند.

آیین‌نامه‌های خشک و عدم ارائه پروژه‌های تقاضامحور

سیدکاشی در خصوص تقاضا محور کردن تحصیلات پژوهش‌های تکمیلی، اظهار کرد: این امر نیاز اصلی جامعه صنعت و دانشگاه در حال حاضر کشور است، اما نیاز به بسترسازی‌های نیز دارد و تا زمانی که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای اساتید و دانشجویان همگی در راستای تقویت مقاله‌نویسی باشد، بهای کمتری به پروژه‌های تقاضامحور داده می‌شود، لذا یکی از گام‌های مهم در این امر، اصلاح آیین نامه‌های موجود در آموزش عالی کشور است.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای پیشرفته صنعتی، بخش اصلی تحقیق و توسعه در شرکت‌های پیشروی صنعتی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مرکز جوار دانشگاهی صورت می‌گیرد.

سیدکاشی ادامه داد: تا زمانی که مشکلات و نیازهای صنایع به دانشگاه منتقل نشود، امکان تعریف طرح‌های کاربردی نیز در دانشگاه وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بستر اصلی ارتباط دانشجو با صنعت از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی بیرجند است که از این طریق برای گذراندن دوره‌های کارورزی و کارآموزی به صنایع مختلف متقاضی این امر معرفی می‌شوند.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: دانشجو، موضوع و استاد راهنما سه ضلع اصلی مثلث تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها هستند، بدین معنی که تا این سه ضلع در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار خروجی ارزشمندی از آن داشت.

سیدکاشی ادامه داد: بنابراین تحقیق در خصوص زمینه‌های کاری و خلقیات استادان راهنما و سپس تحقیق و پژوهش در خصوص موضوعات تخصصی استاد راهنما، اولین قدم دانشجو برای انتخاب پایان‌نامه است.

وی با بیان اینکه هدف دانشجو برای ادامه زندگی از منظر ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل در مقطع دکترا نیز عامل مهمی در انتخاب نوع پروژه محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه در حال حاضر تنها در گرایش مهندسی معدن و مهندسی ساخت و تولید دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد، نظر به ماهیت کاربردی و عملی این دو رشته بخش زیادی از پروژه‌های تعریف شده کاربردی هستند و برای رفع مشکلات صنعت طرح‌ریزی شده‌اند.

بی‌مهری نسبت به رشته‌های علوم پایه

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: اولین قدم برای تولید علم، توجه جدی به علوم پایه شامل؛ ریاضی، فیزیک و شیمی است که متاسفانه سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

سیدکاشی اظهار کرد: در قدم بعدی، بازگشت اعتماد بین دانشگاه و صنعت و ارجاع مشکلات صنایع برای حل به دانشگاه‌ها است که این امر مستلزم عزم و اراده جدی از جانب اصحاب صنایع و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش انگیزه‌های لازم برای کسب علم و دانش بین دانشجویان که عمدتا به دلیل مشکلات اشتغال و کاهش درآمدها به وجود آمده، بنیه و توان علمی دانشجویان کاهش یافته است.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی بیرجند خاطرنشان کرد: تقویت بنیه علمی در قدم اول نیاز به ایجاد و بهبود انگیزه و سپس هدایت توانمندی‌های جامعه دانشگاهی در راستای نیازمندی‌های جامعه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403