خوردن بامیه در بارداری، مفید است؟


خوردن بامیه در بارداری، مفید است؟

مصرف بامیه، به کسانی که از یبوست رنج می برند پیشنهاد می شود نکته دیگر اینکه نمایه گلایسمی بامیه، به دلیل فیبر خوبی که دارد پایین است.

همه رژیم های سالم دنیا پیشنهاد می کنند سبزیجات به مقدار فراوان در برنامه غذایی گنجانده شود و هر فرد بزرگسال طی روز حداقل حدود ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کند.به این ترتیب باید کنار هر وعده غذایی حتی صبحانه ، سبزیجات استفاده شود . بامیه هم در گروه سبزیجات قرار دارد و سبزی بسیار مفیدی است بطور کلی همه ی سبزی ها منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند . بامیه هم ارزش غذایی نسبتا خوبی دارد و حاوی ویتامین A و ویتامین C و ویتامین های گروه B و اسید فولیک و برخی مواد معدنی است . فیبر موجود در بامیه فیبر محلول است.
این نوع فیبر در دستگاه گوارش به کلسترول می چسبد و جذب آن را در بدن کاهش می دهد و این از خواص مثبت بامیه است. مصرف این گیاه که سرشار از اسید فولیک است به زنان باردار توصیه می شود.اسید فولیک در شکل گیری شبکه عصبی جنین در هفته چهارم و دوازدهم بارداری لازم است.ماده غلیظ چسبناک و فیبر موجود در این گیاه جذب قند خون در روده های کوچک را کنترل می کند.فیبر موجود در بامیه به حفظ سلامت روده کمک می کند.
خوردن بامیه در بارداری، مفید است؟
بنابراین مصرف بامیه، به کسانی که از یبوست رنج می برند ، پیشنهاد می شود نکته دیگر اینکه نمایه گلایسمی بامیه، به دلیل فیبر خوبی که دارد ، پایین است . نمایه گلایسمی عددی است که مشخص می کند مواد غذایی مختلف که در بدن به صورت قند جذب می شوند با چه سرعتی قند خون را بالا می برند .
هر چه یک ماده ی غذایی با سرعت بیشتری قند خون را بالا ببرد ، سریع تر هم باعث گرسنگی مجدد می شود زیرا قند خون را به سرعت بالا می برد و بدن برای جلوگیری از این حالت مقدار زیادی انسولین ترشح می کند . کار انسولین کشاندن قندداخل سلول هاست . در نتیجه میزان قند خون دوباره کاهش پیدا می کند و فرد به سرعت احساس گرسنگی خواهد کرد و تمایل دارد غذا بخورد ، بنابراین هر چه نمایه گلیسمی ماده ای پایین تر باشد بهتر است زیرا کمک می کند قند مدت بیشتری در خون ثابت بماند ، حس سیری زمان طولانی تری باقی بماند ، در نتیجه از میزان ریزه خواری ها کاسته شود و وزن به سرعت بالا نرود . بامیه هم به دلیل نمایه گلایسمی پایین کمک می کند سیری طولانی مدت ایجاد شود بنابراین در رژیم های لاغری هم می توان از بامیه استفاده کرد . نکته ی قابل ذکر اینکه بامیه حاوی پتاسیم فراوان و منیزیم است ، بنابراین زمانی که فرد برای حفظ سلامتش به پتاسیم و منیزیم بالاتری نیاز دارد ، مصرف بامیه بسیار مفید خواهد بود ، مثلا کسانی که فشار خون بالایی دارند یا درگیر بیماری های قلبی عروقی هستند ، مصرف پتاسیم و منیزیم برایشان مفید است .
به چند خاصیت دیگر این گیاه اشاره می کنیم
۱ - لعاب و فیبر موجود در بامیه، میزان قند خون را متعادل می کند.
۲ - فیبر موجود در آن در حفظ سلامت معده بسیار موثر است.
۳ - در جذب آب کمک می کند و کلسترول، سموم مربوط به سوخت و ساز و صفرای اضافه را در لعاب خود نگه می دارد و دفع می کند. مصرف این گیاه به علت میزان بالای آب موجود در آن، از ایجاد یبوست، ورم و باد معده جلوگیری می کند.
۴ - سبزی مناسبی برای کاهش وزن است و در صورت پخته شدن روی حرارت کم، خواص مفید خود را حفظ می کند
۵ - بامیه تکثیر باکتری مفید را در بدن آسان می کند.
۶ - برای ایجاد نشاط و سرزندگی به موها، بامیه را به شکل افقی برش دهید و بجوشانید تا لزج شود. پس از خنک شدن چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و پس از شامپو کردن و شست وشو، این ماده را کاملا روی موها بمالید و سپس شست وشو دهید.
۷ - این گیاه ناراحتی روده و زخم ها را درمان می کند.
۸ - پروتئین و روغن موجود در دانه های آن، منبع درجه یک پروتئین گیاهی به حساب می آید.
خوردن بامیه در بارداری، مفید است؟
آیا نحوه ی پخت بامیه اهمیت دارد ؟
یک نکته مهم در مورد بامیه، شکل پخت آن است که باید با حرارت بسیار کم یا بخار ملایم و در مدت کوتاه پخته شود تا خواص غذایی اش حفظ شود . ترجیحا بهتر است از سرخ کردن بامیه، خودداری کنید یا اگر تمایل به انجام این کار دارید ، بامیه ها را با روغن بسیار کم فقط کمی تفت دهید زیرا برخی ویتامین های موجود در سبزی ها ، به خصوصسوءهاضمه به شدت نسبت به حرارت و فریز طولانی حساس هستند و از بین می روند ، با این حال بعد از یک سال هم ناچار به دور انداختن بامیه های فریز شده نیستید .
درست است که طی این مدت بامیه ها برخی خواص غذایی خود را از دست داده اند اما فیبر یا بسیاری از مواد معدنی شان همچنان باقی ست و می توان از آنها استفاده کرد .
مضرات بامیه
- بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.
- استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.
- یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.
- بامیه از آن دسته از گیاهانی است که طرفداران زیادی دارد. بامیه دارای خواص زیادی است و در درمان بیماری هایی همچون پوکی استخوان و فشار خون مؤثر می باشد. همچنین یبوست و دیابت را با بامیه می توان درمان کرد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
شاید اکنون که باردار شده اید یکی از هوس های شما خوردن یک خورشت بامیه خوش رنگ و لعاب باشد! اما درمورد مصرف بامیه در بارداری نگران باشید.
اگر می خواهید تمامی اطلاعات لازم درمورد خوردن بامیه در بارداری و نیز خورشت بامیه در بارداری را کسب کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
آیا در دوران بارداری هر روز در جستجوی راهی برای داشتن فرزندی سالم و سلامت هستید! بدون شک این موضوع بزرگترین آرزو و مهمترین دغدغه ذهنی تمامی مادران باردار در این دوران می باشد.
ولی چگونه می توان نوزادی سالم و زیبا داشت؟ در این متن آن را به شما توضیح خواهیم داد.
بسیاری از مردم برای تقویت قوای جسمانی خود تمایل چندانی به مصرف مواد غذایی ارزان قیمت نشان نداده و ترجیح می دهند از مواد غذایی گران قیمت که به گمان آنها دارای ارزش غذایی بالاتری هستند استفاده کنند.
ولی باید به خاطر بسپارید که این شیوه استدلال چندان صحیح و منطقی نیست؛ و گیاه بامیه مصداق روشنی از این ادعا است!
علت این مساله آن است که مصرف این گیاه در دوران بارداری می تواند در مقابل بسیاری از مشکلات و عوارض احتمالی این دوران از مادر و جنین محافظت کند.
در واقع بامیه منبع غذایی بسیار باارزشی است که می توان آن را به تنهایی و یا در ترکیب با سایر سبزیجات به جای مصرف تنقلات فاقد ارزش غذایی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کرد.
متن زیر به اهمیت استفاده از این ماده مغذی و مفید در رژیم غذایی دوران بارداری و پیش از آن می پردازد.

فواید بامیه در بارداری
با مصرف روزانه بامیه در دوران بارداری می توانید به آسانی از بسیاری از عوارض و مشکلات احتمالی و ناخوشایند این دوران در امان باشید.
با گذشت 3500 سال از کشف بامیه، این گیاه به دلیل دارا بودن خواص فراوان و مواد مغذی بسیار با ارزش برای مادر و جنین همچنان در اقصی نقاط جهان به عنوان یکی از مهمترین منابع غذایی گیاهی برای مادران باردار به شمار می رود.
مصرف بامیه به لحاظ دارا بودن ویتامین های مختلف از ابتلا جنین به نقص لوله های عصبی مانند "اسپینابیفیدا" پیشگیری کرده و موجب اطمینان از رشد مناسب جنین در رحم مادر می گردد.
به کلیه مادران باردار توصیه می شود که در نخستین هفته های بارداری و به خصوص هفته های چهارم و دوازدهم که در طی آن سیستم عصبی جنین در حال شکل گیری است مصرف بامیه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
بایمه سرشار از ویتامین ها و دیگر مواد مغذی است که در این بخش به طور دقیق تر به آنها اشاره شده و به فوائد مصرف آن در دوران بارداری می پردازیم:

1- ویتامین C
همانگونه که می دانیم مصرف ویتامین C در جذب هر چه بیشتر آهن که از عناصر بسیار مهم و ضروری در روند رشد و تکامل جنین به شمار می رود کمک بسیار موثری به بدن می کند.
یک فنجان بامیه حاوی 13 میلی گرم ویتامین C می باشد که مصرف آن بخش وسیعی از نیاز روزمره خانم های باردار به این ویتامین را تامین می کند.
ویتامین C از جمله آنتی اکسیدان های قوی به شمار رفته و باعث کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی می شود.
مصرف بامیه به لحاظ دارا بودن مقادیر قابل توجه از ویتامین C در تکامل سیستم ایمنی بدن جنین بسیار موثر بوده و در رشد و شکل گیری قسمت های مختلف بدن جنین از جمله عروق خونی، پوست و استخوان ها نقش بسیار مهم و بسزایی دارد.

خوردن بامیه در بارداری، مفید است؟
2- فیبرهای خوراکی
نصف فنجان بامیه حاوی 2 گرم فیبر خوراکی شامل مقادیر متفاوتی از هر دو نوع فیبرهای محلول و نامحلول در آب می باشد.
کلیه خانم های باردار باید به منظور مقابله با مشکل یبوست که از جمله شایع ترین عوارض دوران بارداری به شمار می رود به طور منظم 25 گرم فیبر در روز مصرف کنند.
نتایج تحقیقات صورت گرفته در مرکز پزشکی مایوکلینیک آمریکا نشان می دهد که مصرف منظم فیبرهای محلول در کاهش کلسترول خون و پیشگیری از مشکل دیابت نقش موثری دارد.
مصرف کافی و منظم فیبرهای نامحلول در فرایند هضم غذا موثر بوده و به حفظ عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می کند.

3- اسید فولیک
نصف فنجان بامیه حاوی 37 میلی گرم ویتامین B9 یا اسید فولیک می باشد. مقدار توصیه شده از این ویتامین در دوران بارداری 400 میلی گرم در روز است.
اسید فولیک در سنتز مواد ژنتیکی بدن مانند DNA و RNA و همچنین فرایندهایی نظیر ساخت گلبول های قرمز خون مشارکت می کند.
مصرف روزانه اسید فولیک در بارداری برای اطمینان از رشد مناسب جنین در این دوران بسیار حیاتی است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مصرف روزانه و منظم اسید فولیک در دوران بارداری احتمال تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی به خصوص ناهنجاری های لوله عصبی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

4- آنتی اکسیدان ها
حاصل مطالعاتی که در سال های 2010 و 2011 در "مجله آفریقایی بیوتکنولوژی" و "نشریه تغذیه" به چاپ رسید حاکی از آن است که بامیه در مقایسه با سایر انواع سبزیجات از عالی ترین منابع آنتی اکسیدان ها به شمار می رود.
آنتی اکسیدان ها در مهار و خنثی سازی رادیکال های آزاد که منجر به آسیب های سلولی و تخریب DNA بدن می شوند نقش بسیار مهم و اساسی بر عهده دارند.
کمبود آنتی اکسیدان هایی نظیر منگنز، روی و مس باعث بروز مشکلات و عوارضی نظیر محدودیت رشد درون رحمی شده و احتمال ابتلا نوزاد به بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

چند توصیه
همانگونه که اشاره شد مصرف بامیه در بارداری به لحاظ دارا بودن فوائد تغذیه ای فراوان نقش بسیار موثری در حفظ سلامت بدن دارد.
بنابراین به منظور بهره مندی بیشتر از فوائد تغذیه ای بامیه در بارداری می توانید در خصوص نیاز بدن به این ماده مغذی و میزان دقیق استفاده از آن در برنامه غذایی روزانه با پزشک خود مشورت کنید.
گیاه بامیه را می توان به راحتی از همه جا تهیه کرد. در صورت امکان سعی کنید از محصولات محلی و ارگانیک استفاده کرده و پیش از مصرف آنها را به دقت شسته و آبکشی نمایید.
با استفاده از دستورهای آشپزی مختلف می توانید از بامیه در تهیه انواع غذاهای جدید استفاده کرده و با این کار در رژیم غذایی خود تنوع ایجاد کنید.
برای حفظ حداکثر ارزش غذایی موجود در بامیه که مصرف آن در این دوران برای رشد جنین بسیار ضروری است سعی کنید در هنگام طبخ تا حد امکان از حرارت اندک و ملایم استفاده کنید.
از مصرف بی رویه بامیه در بارداری خودداری کنید. زیرا حتی افراط در مصرف مواد غذایی مفید نیز با اثرات سوء و زیانباری بر سلامت انسان همراه است و رعایت این مساله به خصوص در دوران حساس بارداری از اهمیت و ضرورت دوچندانی برخوردار است!
برای برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متنوع و رفع نگرانی های خود در این زمینه با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو