پارلمان هند لایحه اعطای شهروندی به غیر مسلمانان را به تصویب رساند


پارلمان هند لایحه اعطای شهروندی به غیر مسلمانان را به تصویب رساند

پارلمان هند روز چهار شنبه لایحه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن به اقلیت‌های غیرمسلمان از کشور های افغانستان، پاکستان و بنگلادیش شهروندی اعطا می کند. مجلس نمایندگان هند، یک روز پس از تصویب «لایحه متمم شهروندی» در مجلس سنای، آن را با 125 رأی موافق در مقابل 105 رأی مخالف تصویب کرد. این مصوبه در نهایت باید به امضای نخست وزیر هند برسد...

پارلمان هند لایحه اعطای شهروندی به غیر مسلمانان را به تصویب رساند

پارلمان هند روز چهار شنبه لایحه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن به اقلیت‌های غیرمسلمان از کشور های افغانستان، پاکستان و بنگلادیش شهروندی اعطا می کند.

مجلس نمایندگان هند، یک روز پس از تصویب «لایحه متمم شهروندی» در مجلس سنای، آن را با ۱۲۵ رأی موافق در مقابل ۱۰۵ رأی مخالف تصویب کرد.

این مصوبه در نهایت باید به امضای نخست وزیر هند برسد تا جنبه قانونی پیدا کند.

طبق این مصوبه، به اقلیت‌هایی در کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان که به ادعای این لایحه «تحت ستم» هستند، امتیاز شهروندی هندوستان اعطا می‌شود اما مسلمانان، مشمول این قانون نمی‌شوند.

منتقدان می‌گویند؛ این لایحه که توسط حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» ارائه شده، قانون اساسی سکولار هند را تضعیف می‌کند.

احزاب اپوزیسیون، اقلیت‌های قومی و دانشگاهیان به این لایحه انتقاد کرده و آن را اقدامی تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان خوانده‌اند.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند در پارلمان گفت: شهروندان مسلمان این کشور دلیلی برای نگرانی نداشته باشند. هدف این لایحه، اعطای شهروندی است، نه سلب شهروندی.

با این حال، اعضای احزاب مخالف در پارلمان گفته‌اند که در دادگاه علیه این مصوبه شکایت خواهند کرد.
«سونیا گاندی» رهبر حزب کنگره هند، گفت: تصویب لایحه متمم شهروندی بیانگر پیروزی نیروهای کوته‌فکر و متعصب بر تکثرگرایی هندی است.

اما «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از تصویب این لایحه در پارلمان استقبال کرده و گفته است: این لایحه آلام بسیاری از افرادی که در طول سال‌ها با ستم مواجه بودند، تسکین می‌دهد.

لایحه متمم شهروندی با اعتراض‌های گسترده مردمی در هند روبرو بوده است؛ خصوصاً در شمال شرق هند که مهاجران غیرقانونی هندو شانس بالایی برای کسب شهروندی دارند. این مهاجران از بنگلادش به هند رفته و فاقد اسناد و مدارک قانونی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت