قرص‌ مشکوک در کیک‌های دانش‌آموزی


قرص‌ مشکوک در کیک‌های دانش‌آموزی

در هفته گذشته تصاویری از وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌های دانش‌آموزی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که باعث نگرانی مردم شده است. این تصاویر که عمدتا توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان‌های سیستان و بلوچستان و زاهدان منتشر شده، برخی از مردم مدعی شده‌اند که کیک‌های دانش‌آموزی را از مغازه‌ها خریداری کرده‌اند، قرص‌های مختلفی در آن جای‌گذاری شده است.

در یکی از این ویدئو‌ها، فردی مدعی شده که در کیک پلمب شده، قرص روانگردان با دوز بالا جای‌گذاری شده که بسیار خطرناک است، البته فرد با اطمینان کامل بسته را باز می‌کند و یقین دارد که بسته مورد نظر قرص دارد، ادعایی که قدری هم مشکوک به‌نظر می‌رسد. با این توصیفات، سیدمحمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده: «در حال بررسی موضوع هستیم و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این تصاویر که از یک هفته پیش در فضای مجازی پخش شده مربوط به دانش‌آموزان در مدارس جنوب استان است.»

البته هنوز مشخص نشده که این قرص‌ها یا اسمارتیز‌های خوراکی است یا قرص‌های دارویی، اما هرچه که هست مسئولان امنیتی و علوم پزشکی را بر آن داشته که در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند. با این حال این موضوع تاکنون از سوی مراجع سیاسی و امنیتی تایید یا تکذیب نشده و باید دید که مراجع مرتبط در مورد قرص‌ها و کیک‌های مشکوک چه نظری دارند.

قرص‌ها شبیه هم نیستند

دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه می‌گوید: تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده است که هیچ‌کدام از قرص‌های کشف شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول‌ها، برای جای‌گذاری استفاده شده است. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین خاطرنشان می‌کند: نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده و نمی‌توان تایید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر! به‌صورت تصادفی از هر کدام از شرکت‌های مواد غذایی در مناطق مختلف استان به‌صورت کارتن‌های صد عددی از محصولات مختلف تهیه شد، ولی در هیچ‌کدام از این محصولات مورد مشکوک و جسم خارجی یافت نشد. هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده‌اند.

مورد مشابه در سیستان و بلوچستان

همچنین عکس‌های و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که محصولات توسط یکی از کارخانه‌های استانی در شمال شرق استان سیستان و بلوچستان و در شهر سراوان است و در این رابطه روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان مدعی شده که احتمال دروغ‌بودن ماجرا و مشکوک‌بودن آن وجود دارد. عباسی، روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان در این رابطه می‌گوید: ماجرا مربوط به یک مورد است که خانواده‌ای در سراوان در میان کیک دانش‌آموز خود دو عدد قرص سفید رنگ پیدا کردند و بعد از اینکه به ما ماجرا را گفتند، سریعا موضوع تحت بررسی قرار گرفت و حتی واحد صنفی که این کیک را به فروش رسانده بود، مورد بررسی قرار گرفت و هیچ‌مورد دیگری مانند این کیک در آنجا پیدا نشد. بررسی نوع قرص و صحت و سقم آن در دستور کار بررسی تیم حراست ما قرار دارد.

برخی می‌خواهند به صنعت کشور ضربه بزنند

برهانی، مدیرعامل یک شرکت معتبر مواد غذایی نیز با تایید این خبر گفت: فرد یا افرادی به‌دنبال ضربه زدن به صنعت کشور هستند و باید به شدت با این افراد برخورد شود.او با بیان اینکه مرکز پخش این کیک‌های مشکوک استان هرمزگان بوده، ادامه می‌دهد: محصولاتی که در آن قرص جای‌گذاری شده تنها متعلق به یک شرکت نبوده و بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده درگیر این موضوع هستند و شکایت خود را به مراجع قضائی و انتظامی ارائه داده‌اند.

رها معیری

armanmeli.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی