میزگرد ایرنا؛ اقتصاد ایران توان بی‌اثر کردن تحریم را دارد


میزگرد ایرنا؛ اقتصاد ایران توان بی‌اثر کردن تحریم را دارد

قم - ایرنا - شماری از کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی در میزگرد ایرنا مرکز قم با عنوان«توان داخلی محافظ اقتصادی ملی» بیان کردند: اقتصاد ایران با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی، توان بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تبدیل کردن آن به فرصت‌ را دارد.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای ایرانی در جامعه، لزوم هماهنگی صنعت و دانشگاه برای رفع نیازهای کشور، اهمیت داشتن روحیه جهادی و انجام کار بیشتر در زمان جنگ اقتصادی، توجه به ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و نخبگان جامعه، تقویت رویکرد کارآفرینی و تکریم تولیدکنندگان و لزوم استفاده صحیح از سرمایه اجتماعی برای حل مسائل اقتصادی ازجمله موضوع‌هایی بود که در این میزگرد موردتوجه قرار گرفت.

میزگرد ایرنا؛ اقتصاد ایران توان بی‌اثر کردن تحریم را دارد

تکریم تولیدکننده و کالای ایرانی لازمه موفقیت در عرصه اقتصادی است

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در این میزگرد گفت: رویکرد کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان که عامل مهمی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه است، طی سال‌های گذشته بر اساس تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در کشور موردتوجه واقع و تقویت‌شده‌است.

مصطفی ملایی بیان کرد:‌ رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت نقش تولیدکنندگان و نخبگان در حوزه مسائل اقتصادی تاکید کردند و این نشان می‌دهد که با تکریم آنان و فراهم کردن شرایطی که برای ادامه فعالیت خود به آن نیاز دارند،‌ می‌توان مسائل و مشکل‌های اقتصادی را برطرف کرد.

وی ادامه داد:‌ با افزایش سطح تولید داخلی می‌توانیم تحریم‌های ظالمانه دشمنان را بی‌اثر و فضای خودکفایی را در اقتصاد کشور محقق کنیم.

وی افزود: در این راه نیازمند افزایش تعلق، دلبستگی و هویت بخشی به محصولات داخلی و تولیدکنندگان کشور هستیم.

ملایی گفت: رسیدن به این راهبرد ازجمله عوامل مهم در تقویت سرمایه اجتماعی کشور است و رسانه‌ها در تحقق آن نقش بسزایی دارند.

وی افزود: اگر موفقیت تولیدکنندگان و صنعتگران نخبه کشور در رسانه‌ها به‌صورت جذاب و متنوع نمایش داده شود،‌ سرمایه اجتماعی به‌عنوان پشتیبان کالای ایرانی بیش‌ازپیش وارد صحنه‌ می‌شود و موج حمایت از تولید داخل شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی دارایی عظیم ماست که با مشارکت همه نهادهای نظام تقویت می‌شود و نیروی جوان کشور از مهم‌ترین اجزای آن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که سرمایه اجتماعی مولد است‌ و درهر عرصه‌ای موجب تحول می‌شود،‌ گفت: این سرمایه ارزشمند در جریان ارتباطات و شبکه‌سازی‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و با تکیه‌بر مولفه‌هایی همچون اعتماد، مشارکت و همدلی به تقویت اقتصاد ملی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: این سرمایه اجتماعی است که با تقویت همدلی اقشار مختلف جامعه و حس تعلق جمعی آنان در همه مراحل دشوار کشور به کمک آمده که نمونه روشن آن در جریان دوران دفاع مقدس و کمک‌رسانی‌های داوطلبانه به حادثه دیدگان بلایای طبیعی قابل‌مشاهده است.

وی ادامه داد:‌ سرمایه اجتماعی توانایی بسیج همه امکانات برای رفع مشکل‌های کشور در ابعاد مختلف را دارد و در همین راستا از ظرفیت‌ مطلوبی برای پیشبرد راهبردهای اقتصادی نظام همچون تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است.

ملایی گفت: رابطه سرمایه اجتماعی و اقتصاد دوطرفه است، یعنی همان‌گونه که سرمایه اجتماعی به تقویت اقتصاد کمک می‌کند،‌ اقتصاد نیز باید شرایط شکل‌گیری مولفه‌های سرمایه اجتماعی همچون احساس تعلق و همبستگی در فضایی آرام را فراهم کند.

وی بیان کرد:‌ فضای خانواده و جامعه به‌عنوان کانون‌های شکل‌گیری سرمایه اجتماعی باید ازنظر رفاه و معیشت در وضعیت مناسبی باشد تا حس تعلق،‌ همبستگی و هویت‌ جمعی در میان افراد تقویت شود.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و حس تعلق نسبت به آن در میان مردم گفت: برای این منظور باید محصولاتی توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار عرضه شود که برای رفع نیازهای ‌مردم بیشترین کارایی را دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ همچنین لازم است تا این محصولات از طریق تبلیغات شهری و رسانه‌ای به‌صورت مداوم در مقابل چشم مردم قرار گیرد و به بهترین روش معرفی شود.

وی افزود:‌ باید کالای ایرانی در جامعه به‌عنوان محصول برتر معرفی و از تولیدکنندگان کشور نیز به‌عنوان افراد شایسته تکریم یاد شود.

وی ادامه داد: محصولات ساخت داخل نیز باید نیازهای اساسی مردم را با بهترین کیفیت برطرف و دارای بالاترین سطح خدمات پس از فروش باشد که در این حالت اعتماد عمومی به آن افزایش‌یافته و کالای ایرانی اعتبار، احترام و عزت حقیقی خود را به دست می‌آورد.

میزگرد ایرنا؛ اقتصاد ایران توان بی‌اثر کردن تحریم را دارد

موفقیت در جنگ اقتصادی بدون روحیه جهادی و تلاش شبانه روزی معنا ندارد

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در این میزگرد گفت: جنگ اقتصادی شرایط خاص خود را دارد و برای موفقیت در آن باید بیش از میزان کنونی تلاش کرد، در این شرایط باید واحدهای صنعتی با دادن مزایای متناسب به کارگران خود،‌ تعداد شیفت و روزهای فعالیتشان را افزایش دهند و مانند دوران جنگ نظامی تمام توان خود را برای پیروزی در برابر دشمن به کار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا بیان کرد:‌ در جنگ اقتصادی همه باید وارد میدان شوند و منتظر رفع تحریم‌ها نمانند چرا که دشمن نشان داده به نفع ملت ما کاری انجام نخواهد داد و برای ما نیز مناسب نیست که دوباره از این توطئه دشمن،‌ آسیب ببینیم.

وی افزود:‌ نباید تصور کنیم که دشمن از فشار حداکثری علیه انقلاب اسلامی دست بر می دارد،‌ بلکه این خود ما هستیم که باید تحریم‌ها را بی اثر کنیم و بدانیم فعالان اقتصادی و صنعتگران کشور با پشتیبانی حاکمیت و مردم، توانایی انجام این کار را دارند.

وی ادامه داد: دشمنان در خیال باطل خود تصور می‌کنند با تحریم‌های شدید می‌توانند انقلاب اسلامی را ناکام گذارند اما باید بدانند که این انقلاب دارای پشتوانه مستحکم مردمی است و این مردم با موفقیت در عرصه‌های اقتصادی، توطئه‌ اخیر دشمنان را نیز خنثی می‌کنند.

قاسمی نیا گفت:‌ در جریان حوادث روزهای گذشته بار دیگر دشمن با ذوق زدگی به میدان آمد و چهره پلید خود را در برابر ملت ایران به نمایش گذاشت؛ این اتفاقات نمونه روشنی از دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی بود که نشان می‌دهد هیچ‌گاه نمی‌توان به حرف و عمل آنان اعتماد کرد.

وی بیان کرد:‌ در جریان جنگ اقتصادی همه نهادها و اقشار اجتماعی باید مانند دوران دفاع مقدس در صحنه حاضر باشند و برای موفقیت کشور در این نبرد سخت تلاش کنند،‌ در این شرایط نهادهای آموزشی همچون مدارس،‌ دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه باید دروس خود را کاربردی و متناسب با نیازهای کشور ارائه دهند و از صرف زمان و هزینه برای مباحثی که مورد نیاز جامعه اسلامی نیز،‌ بپرهیزند.

وی ادامه داد: امروز دانش‌آموزان و دانشجویان کشور باید در کنار تحصیل با مهارت‌های شغلی و روش‌های کسب و کار آشنا شوند و در میدان عمل بتوانند مباحث آموزشی خود را پیاده کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت:‌ کلاس‌های درس در این شرایط باید در محیط‌های تولیدی برگزار و تمام مهارت‌های لازم به دانشجویان، به خصوص در رشته‌های فنی و مهندسی ارائه شود تا آنان به سرعت توانایی حضور موثر در بازار کار را بدست آورند.

وی بیان کرد: در زمان جنگ تمام عیار اقتصادی باید روحیه کارجهادی در میان اقشار مختلف به خصوص دانشجویان تقویت شود تا آنان به عنوان نخبگان جامعه وارد میدان شده و روند تولید و اقتصاد کشور را شکوفا کنند.

وی ادامه داد: دل بریدن از محصول و صنعتگر خارجی و اتکا به جوانان نخبه داخلی،‌ راه‌حل برون رفت از تنگنای اقتصادی است و در این زمینه باید شرایط لازم برای نمایش توانمندی جوانان کشور نخست در محیط دانشگاه فراهم شود.

قاسمی نیا گفت:‌ پیشنهاد می‌کنم،‌ مسئولان استان قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی در این زمینه پیشگام باشند و با برگزاری همایش بزرگی که دانشجویان نخبه،‌ صنعتگران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جوان در آن حضور خواهند یافت،‌ به بررسی راهکارهایی برای پیشرفت اقتصادی ایران با اتکا به سرمایه‌های انسانی و نیروی انسانی توانمند کشور بپردازند.

وی بیان کرد: با برپایی این‌گونه همایش‌ها و فعال شدن هیات‌های اندیشه ورز در حوزه اقتصاد، شرایط پیش روی کشور برای موفقیت در عرصه جنگ اقتصادی بهبود می‌یابد و این موضوع عامل مهمی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های داخی برای مقابله با تهدیدهای بیرونی است که می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: فضای رسانه ای و محتوای پیام‌های تلویزیونی نیز باید تشویق کارآفرینی و تکریم تولیدکنندگان داخلی باشد و در فیلم و سریال‌ها به مقوله کسب و کار به شیوه ای جذاب و متنوع پرداخته شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: تقویت تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی از دیگر راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه است که باید بر اساس قانون و با نظارت‌های مستمر مسئولان اقتصادی انجام شود.

وی بیان کرد: تقویت روحیه انجام کارهای داوطلبانه در عرصه‌های اقتصادی همچون صنعت و کشاورزی از دیگر راهکارهای موفقیت در این جنگ ظالمانه است، همانگونه که در دوران دفاع مقدس جمع کثیری از مردم به صورت داوطلبانه در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند،‌ امروز نیز استفاده از نیروهای داوطلب و جهادی در بخش‌های تولیدی کشور می‌تواند چرخه اقتصاد داخلی را بیش از پیش فعال کند.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگری که در این شرایط به آن نیاز داریم،‌ ساده زیستی و دوری کردن مدیران کشور از تجمل و مخارج اضافه است،‌ مسئولان باید درعمل نشان دهند مشکل‌های اقتصادی مردم را درک کرده و تلاش دارند با کم کردن هزینه‌ها، بیشتر زمان خود را برای کمک به رفع مسائل معیشتی مردم صرف کنند.

قاسمی‌ نیا گفت: حاکمیت باید اعتماد مردم را برای جذب سرمایه‌های خرد و به کارگیری آن در مسیر رشد اقتصادی کشور،‌ تقویت کند و در این مسیر نیاز است که تمام فعالیت‌های اقتصادی قابل انجام به غیر از موارد خاص، برای مردم به صورت شفاف بیان شود.

وی افزود: مردم باید برای نقش آفرینی فعال در حوزه تولید و اشتغال مورد تشویق قرار گرفته و جایگاه ایشان در عرصه اقتصاد ملی تقویت شود، با این کار سرمایه‌های مردم در اختیار رشد و پیشرفت کشور قرار می‌گیرد و سرعت جهش اقتصادی ایران چند برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راه نظارت بر نحوه فعالیت نظام بانکی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است تا سرمایه‌های مردم در مسیری صحیح و تولیدمحور به کار گرفته شده و از هرگونه فعالیت اقتصادی غیرمولد با استفاده از این ظرفیت، جلوگیری شود.

میزگرد ایرنا؛ اقتصاد ایران توان بی‌اثر کردن تحریم را دارد

توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تحریم دشمنان را بی‌اثر می‌کند

همچنین کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان در این میزگرد گفت: اقتصاد دانش‌بنیان میدان اتصال اقتصاد با علم و فناوری است که توجه به آن نه تنها تحریم‌های دشمن را بی‌اثر می‌کند بلکه موجب خودکفایی کشور در تولید محصولات مورد نیاز مردم نیز می‌شود.

نیما روحانی افزود: طی سال‌های اخیر فضای خوبی برای فعال شدن اقتصاد دانش‌بنیان در کشور فراهم شده است و بسیاری از جوانان نخبه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند ایده های خود را به محصول تبدیل و به بازار عرضه کنند.

وی بیان کرد: جوانان نخبه و علاقه‌مند به کشور برای بی‌اثر کردن جنگ اقتصادی دشمنان و ساخت محصولاتی که در اثر تحریم‌های ظالمانه به ایران داده نمی‌شود،‌ با تمام توان وارد میدان شده‌اند و تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری در تولید محصولات راهبردی مورد نیاز صنایع و سایر بخش‌های اقتصادی دست یافته اند.

وی ادامه داد:‌ بررسی‌ها در استان‌های مختلف نشان می‌دهد با آغار تحریم‌های ظالمانه دشمنان،‌ تلاش تولیدکنندگان و به خصوص جوانان نخبه در شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز کشور بیشتر شده است و آنان در حال تبدیل کردن این تهدید به فرصتی برای شکوفایی و خودکفایی اقتصادی ایران هستند.

روحانی گفت: با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان امید داشت که مسیر تولید در واحدهای صنعتی کشور حتی بیشتر از سال‌های اخیر که تحریم‌های ظالمانه دشمنان تشدید شده است، رونق یابد و وضعیت تولید و اشتغال آن‌ها حفظ و تقویت شود.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مهم و راهبردی همچون پزشکی و دارویی، نفت و گاز،‌ کشاورزی و مواد غذایی،‌ خودروسازی و سایر صنایع پیشرفته مورد نیاز کشور قابل مشاهده‌ است و متخصصان داخلی با تلاش بسیار اجازه متوقف شدن این بخش‌ها به دلیل تحریم‌ و جنگ شدید اقتصادی را ندادند.

وی ادامه داد: اکنون در کشور فضایی فراهم شده است که جوانان نخبه با شرایطی بهتر از قبل بتوانند در مجموعه‌های دانش‌بنیان و تولیدمحور به فعالیت بپردازند و محصولات مورد نیاز بخش‌های تولیدی و اقتصادی را از مرحله ایده تا کالای نهایی،‌ تامین کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: امروز این جوانان نخبه، دستگاه‌های بسیار پیشرفته نظامی را در داخل کشور تولید می‌کنند و نشان داده اند که ‌می‌توانند در همه زمینه‌های صنعتی وارد شوند و به نیاز فعالان اقتصادی پاسخ دهند.

وی بیان کرد:‌ اگر نگاه مسئولان بیش از پیش به سمت نخبگان و سرمایه‌های انسانی داخل کشور باشد و حداقل امکانات مورد نیاز فعالیت آنان را فراهم کنند،‌ روند خودکفایی ایران در عرصه‌ صنعت و فناوری با رشد چشمگیری مواجه و اقتصاد ملی نیز در برابر تهدیدهای موجود، مقاوم می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور حمایت از کار و سرمایه شرکت‌های دانش بنیان و سایر تولیدکنندگان باید شرایطی در کشور فراهم شود که اداره‌ها و مجموعه‌های دولتی در صورت وجود کالای داخلی از مشابه خارجی آن استفاده نکنند و در صورت انجام چنین کاری با آن‌ها برخورد شود.

روحانی گفت: باید درکشور نسبت به استفاده از کالای ایرانی فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد و این موضوع که خرید کالای ایرانی موجب خودکفایی اقتصادی و بی‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود، برای مردم تبیین شود.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه اجتماعی و تقویت تعاونی‌ها به منظور جذب سرمایه‌های خرد و به کارگیری آن در طرح‌های کلان، از دیگر راهکارهای موفقیت در جنگ اقتصادی است که در این رابطه نیز نخبگان کشور، طرح‌های متنوع و مناسب فضای ایران را تدوین کرده است که با حمایت مسئولان قابل اجراست.

وی ادامه داد: نخبگان و تولیدکنندگان ایرانی بارها نشان داده اند که در صورت حمایت مسئولان توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند و این بار نیز ثابت می‌کنند که تحریم‌های ظالمانه دشمنان نمی‌تواند اقتصاد ایران را به بن بست بکشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...