چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟


چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟

کمر درد دارم، اما وقتی استراحت میکنم کاملا کم میشه. 10 ماه قبل سقط واسه تشکیل نشدن قلب جنین داشتم.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: 24 سالمه بارداری دوممه. تازه چند روزی از موعد پریودم می گذره. بی بی چک انجام دادم مثبت بود. سینه هام دردناک شده. کمر دردم، اما وقتی استراحت میکنم کاملا کم میشه. 10ماه قبل سقط برای تشکیل نشدن قلب جنین داشتم. تو چند هفتگی می تونم از تشکیل شدن قلب جنینم مطمئن شم؟
چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
پاسخ دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان و زایمان:
دوست عزیز بهتر است اول از همه آزمایش خون بدهید تا از بارداری مطمئن شوید. قلب جنین هم از طریق سونو شکمی بین هفته 7 تا 8 قابل تشخیص است.
پاسخ دکتر شیرین قاضی زاده، متخصص زنان و زایمان:
به طورکلی مشخص شدن اینکه قلب جنین تشکیل شده یا نه، به چند روش زیر انجام می شود: اگر با سونوگرافی واژینال باشد معمولا بین هفته ۶ بارداری تا هفته ۷ بارداری، از طریق سونوی شکمی یک هفته از روش قبلی دیرتر یعنی بین ۷ تا ۸ هفتگی مشخص می شود و اگر با دستگاه هایی باشد که بخواهید صدای قلب جنین خود را هم بشنوید از ۴ ماهگی به بعد مشخص می شود.
مهمترین مطالب در این باره:
در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مهمترین دغدغه های زنان در هفته های اول بارداری آشنا کنیم. تشکیل قلب جنین یکی از مهمترین فرآیند های رشد جنین محسوب می شود و در واقع موجودیت جنین بستگی به این موضوع دارد.
در ادامه با خوراکی هایی که در تشکیل شدن قلب جنین نیز موثر می باشند آشنا می شوید.
مهم ترین مساله ایی که احتمال بارداری را تقویت می کند تشکیل قلب جنین است. بسیاری از مادران در هفته های چهارم و پنجم برای سونوگرافی واژینال مراجعه می کنند تا از بارداری داخل رحم مطمئن شوند.
این آزمایش در هفته پنجم بارداری صورت می گیرد و در طی آن مشخص می شود که ساک بارداری تشکیل شده است. البته جنین هنوز مراحل رشد اولیه را طی می کند و قابل مشاهده نیست.
به همین دلیل ممکن است بسیاری از زنان برای تشکیل جنین نگران شوند. بعد از هفته هفتم بارداری کم کم قلب جنین تشکیل شده با این حال نمی توان در این زمان نیز جواب قطعی گرفت.
مواردی که در سونوگرافی واژینال هفته های اول بارداری قابل مشاهده است:
هفته ۶ تا ۸: طی این مدت ساک حاملگی با رشد جنین و زرده دیده میشود. اینها مانند نخود در داخل رحم ظاهر میشوند. ضربان قلب در این مراحل اولیه ممکن است تشخیص داده نشود.
اگر ضربان قلب مشخص نشد دو هفته بعد دوباره باید اسکن را تکرار کند. همچنین پزشک طول دهانه رحم و بررسی قسمت پایین رحم را برای اطمینان از اینکه بسته است، انجام خواهد داد.
هفته ۸ تا ۱۰: در این زمان ضربان قلب جنین به وضوح مشخص میشود. جنین در این مرحله رشد کمی داشته و بیشتر شبیه یک دانه بادام زمینی است. مقدار مایع اطراف بدن در این مرحله آشکارتر میشود.
پزشک ناحیه اطراف ساک حاملگی را برای هرگونه خونریزی که ممکن است در این مرحله اتفاق بیفتد، بررسی میکند.
هفته ۱۰ تا ۱۲: جنین در حال رشد حالا دیگر بیشتر شبیه یک کودک است و نسبت به قبل سر، بدن و اندام قابل مشاهده است. این نوع سونوگرافی در این مرحله چندان مورد نیاز نیست با این حال اندازه‌گیری نوزاد از سر تا پایین ستون فقرات هم انجام میشود.
زمان بندی تاریخ قاعدگی نیز برای مادرانی که درباره آن مطمئن نیستند با این سونو انجام میشود.

مراحل و زمان تشکیل قلب جنین
در صورتی که در هفته هفتم بارداری هنوز اثری از تشکیل قلب جنین مشاهده نشد می توان آن را دلیل بر عدم بارداری دانست. مراحل رشد جنین ۱۲ ماه به طول می انجامد بنابراین برای تشکیل اندام ها و بویژه قلب جنین نباید عجله داشت.
به زنان باردار توصیه می شود که برای گرفتن جواب دقیق و اطمینان بیشتر در هفته دوازدهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند. در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل شده و صدای قلب جنین نیز واضح است.
یکی از دلایل مراجعه زودرس زنان به پزشک برای تشخیص آزمایش بارداری درد هایی است که در زیر شکم احساس می کنند.
این دردها عموما ناشی از قاعدگی و درد تخمدان ها می باشد که از علائم اولیه بارداری نیز محسوب می شوند. اگر این دردها با استراحت نیز درمان نشد و ساعتها ادامه داشت و با لکه بینی همراه بود باید به پزشک مراجعه شود.
تشکیل قلب جنین با نبض آغاز می شود که در هفته های اولیه بارداری خصوصا هفته های ششم تا هشتم ضربان قلب جنین به راحتی تشخیص داده نمی شود. اگر هیچ ضربان قلبی شنیده نشد اسکن باید مجددا چند هفته بعد تکرار شود.
در هفته های هشتم تا دهم بارداری ضربان قلب جنین به طور واضح شنیده می شود. رشد جنین در این مرحله هنوز کند بوده و جثه کوچکی دارد. در این مرحله باید مراقبت های ویژه ایی به عمل آید تا از خون ریزی جلوگیری شود.
بین هفته های دهم تا دوزادهم بارداری جثه جنین بزرگتر شده و اندام ها تشکیل می شوند. در این مرحله اندام هایی مانند سر و بدن جنین بزرگتر می شود.

چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟
یکی از مهمترین مواردی که در دوران بارداری اهمیت دارد تغذیه مادر است. نوع غذای مصرفی زنان باردار تاثیر مستقیم روی جنین دارد به همین دلیل باید رژیم غذایی شان کنترل شود.
تغذیه در رشد اندام های جنین نقش زیادی دارد و باید شامل تمام مواد مغذی و معدنی باشد. یکی از مواد موثر برای تشکیل قلب جنین اسید فولیک می باشد. وجود اسید فولیک از نقص لوله های عصبی پیشگیری می کند.
نقص در لوله های عصبی باعث به خطر افتادن سلامت جنین می شود.
همچنین فولیک اسید در تشکیل سلول ها موثر است. از مواد مغذی که دارای اسید فولیک می باشند می توان به آجیل، موز و سبزیجات اشاره کرد. به زنان باردار توصیه می شود که از این مواد غذایی در طی این دوران به ویژه هفته های اول استفاده کنند.

گوشت و شیر
بخش زیادی از اندام های جنین شامل استخوان و ماهیچه می باشد که تشکیل آنها مستلزم مصرف پروتئین می باشد. دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری علاوه بر حفظ سلامت بدن مادر و جلوگیری از خستگی و ضعف در رشد مغز و قلب جنین نیز تاثیر دارد و خطر سقط جنین را کاهش می دهد.
به زنان توصیه می شود که در دوران بارداری روزانه در حدود ۷۰ گرم پروتیئن مصرف کنند. برای دریافت پروتئین باید گوشت، شیر، کره و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

ویتامین ها
ویتامین ها نقش زیادی در حفظ سلامت بدن دارند. از ویتامین های ضروری در زمان تشکیل قلب جنین می توان به ویتامین A، B، C و D اشاره کرد. این ویتامین ها همچنین در رشد سایر اندام ها مانند استخوان ها و دندان نیز تاثیر دارند.
همچنین برای رشد بینایی و پوست وجود این ویتامین ها ضروری است. مصرف خوراکی های حاوی ویتامین d، میوه هایی مانند مرکبات و سبزیجات و هویج می تواند تا حد زیادی این ویتامین ها را در بدن تامین کند.

حبوبات
حبوبات دارای مقدار زیادی روی می باشند. علاوه بر حبوبات در سبزیجات، گوشت و آجیل نیز روی وجود دارد. روی یکی دیگر از مواد معدنی در تشکیل قلب جنین محسوب می شود.

نکته
عده ای بر این باورند که استفاده از روش اسکن در هفته های اول بارداری برای تشخیص تشکیل قلب جنین ممکن است باعث آسیب و سقط جنین شود. بعضی از زنان ممکن است بعد از اسکن چند لکه به رنگ قهوه ایی یا صورتی ببینند.
در این صورت جای نگرانی نیست زیرا این لکه ها به دلیل پاره شدن رگ خونی دهانه رحم به وجود می آیند. در صورتی که رنگ لکه های خونی قرمز بوده و خون ریزی ادامه داشت باید به پزشک زنان مراجعه شود.
از آنجایی که قلب جنین بعد از هفته هفتم تشکیل می شود و انجام این آزمایش به تشخیص بارداری و صحت آن کمک می کند لذا توصیه می شود که زنان باردار هفته نهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند زیرا ممکن است در هفته هفتم هنوز قلب جنین تشکیل نشده باشد و این موضوع باعث نگرانی زنان شود.
همچنین ممکن است شنیدن صدای قلب جنین بعد از تشکیل قلب ممکن نباشد در این صورت نیز جای نگرانی نبوده زیرا ممکن است شنیدن صدای قلب جنین هفته ها به طول بینجامد.
بعد از تشکیل قلب نبض جنین کندتر و صدای آن آهسته تر است که بعد از هفته دهم به مرور واضح شنیده می شود.

زمان و مراحل تشکیل قلب جنین
صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش ترین صداها برای مادراست و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید زندگی در رگ ها جنینتان جریان دارد.
قلب در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می شود و از اولین اعضای بدن جنین است که رشد و شروع به ضربان می کند و با هر تپشش حس زندگی را در مادر باردار زنده می سازد ، ولی آیا می دانید قلب جنین هفته چند بارداری تشکیل میشود؟

قلب جنین در کدام هفته ی بارداری تشکیل می شود؟
ازمهم ترین مراحل رشد جنین تشکیل قلب اوست که هم زمان با تشکیل قلب برخی از اجزای بدن جنین نیز ساخته می شوند؛ قلب جنین از اولین روزهای تشکیل خود ضربان دارد و از اولین هفته حاملگی خون را به بدن جنین در حال رشد پمپاژ می کند.

چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
مراحل تشکیل قلب جنین
قلب جنین در هفته شش بارداری تشکیل می شود و شروع به ضربان می کند . قلب جنین در این هفته ۸۰ بار در دقیقه می زند و دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.
طول جنین حدود ۸ میلی متر (۱/۴ اینچ) است.
نخاع جنین که باز بوده شروع به بسته شدن می کند.
رشد سلول های خون و رگ های خونی آغاز می شود.
این رگ های خونی خون را به رحم می رسانند.
قلب لوله شکل تشکیل می شود و شروع به ضربان زدن می کند. قلب جنین ابتدا به شکل یک لوله ساده است که طی چند هفته رشد کرده و به یک عضو چهار حفره ای و دارای مسیرهای خروجی و مجرای بازگشت سیاهرگی تبدیل می شود.
قلب از سلول های اختصاصی واقع در حداقل دو قسمت از بدن جنین رشد می کند. این سلول ها با هم ترکیب می شوند تا قلب لوله ای شکل اولیه را تشکیل دهند. با گذشت زمان برخی از قسمت های آن رشد کرده و تحت فرآیندی بنام حلقه زنی قلب قرار می گیرند تا ساختار نهایی قلب را تشکیل دهند.
مغز به ۵ قسمت تقسیم می شود.
تشکیل چاله های نوری از چشم آغاز می گردد.
سلول های دست و پا در جای خود قرار می گیرند.

در چه مرحله ای از بارداری برای اولین بار صدای قلب جنین را می شنویم؟
در هفته های ابتدایی بارداری ، زنان باردار به علت تشکیل اندام های اصلی جنین خسته و بی حال هستند و برخی از آنان دچار ویار بارداری می شوند و به حالت تهوع و سردرد دچار می شوند.
زنان باردار در این زمان برای کمک به رشد جنین، نیاز به استراحت زیاد، هوای آزاد، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم دارند.
در این زمان تمامی اندام ها تشکیل می شود اما هنوز کامل نشده است . یکی از اندام هایی که تشکیل شده قلب است که بعد از شش هفته بعد از آخرین پریودی شروع به تپش می کند.
در این هنگام جنین از کشمش کوچکتر است و در دو طرف سرش گوش هایش تشکیل شده است .
در این زمان جنین از کشمش کوچکتر است. پایین در دو طرف سر دو بافت وجود دارد که گوش های او است. اگر چه اندام ها کامل نشده اند اما تمام آن ها تشکیل شده اند.
قلب نیز تشکیل شده است و ۲۵ روز بعد از بارداری شروع به زدن می کند (شش هفته بعد از آخرین پریودی). ضربان قلب نیز در حال حاضر قابل تشخیص است.
نخاع و ستون فقرات در این مرحله رشد می کنند و ظاهر آن ها شبیه دم است که با رشد جنین این قسمت از بین می رود.لوله عصبی که شامل سه بخش است رشد می کند و مغز را تشکیل می دهد. جفت نیز اکسیژن و موادغذایی لازم رابه جنین می رساند.
اولین باری که صدای قلب جنین را می شنوید کی است؟
در هفته ششم بارداری، قلب جنین 80 بار در دقیقه می زند و چهار دریچه همراه با یک ورودی و یک خروجی جریان خون برای ورود و خروج خون از دریچه دارد. در دو هفته، تعداد ضربان قلب به 150 ضربه در دقیقه می رسد.
در این صورت احتمال شنیدن صدای قلب جنین در هفته نهم بارداری و هفته دهم بارداری بسیار زیاد می شود زیرا صدای قلب در این هفته ها، 170 ضربه در دقیقه است. پزشک دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم شما قرار می دهد و شما صدای قلب جنین را می شنوید.
صدای ضربان قلب را نمی شنوید؟ نگران نشوید. در این حالت یعنی جنین شما در گوشه ای از رحم خود را مخفی کرده است یا پشتش را به دستگاه کرده است به همین دلیل صدا قابل شنیدن نیست. چند هفته بعد صدای قلب جنین به قدری واضح می شود که می توانید با دستگاه بشنوید.
چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
سالم نگه داشتن قلب جنین
همان طور که می دانید تغییرات زیادی روی جنین در رحم اتفاق می افتد و برخی تحت کنترل شما نیست و ممکن است به جنین آسیب برساند. راه هایی وجود دارد که می توانید سلامتی جنین را افزایش دهید:
- مصرف فولیک اسید پیش و در طول بارداری از بیماری های قلبی جنین جلوگیری می کند.
- اگر سیگار می کشید سریع ترک کنید. مطالعات نشان می دهد سیگار کشیدن مادر در سه ماهه اول بارداری احتمال بیماری قلبی جنین را دو درصد افزایش می دهد.
- اگر دیابت بارداری یا دیابت نوع دو دارید، قند خون خود را در دوران بارداری تحت کنترل قرار دهید زیرا دیابت باعث افزایش احتمال مشکلات قلبی در جنین می شود.
- از مصرف الکل و مواد مخدر بپرهیزید.
- برای درمان آکنه از مصرف آکوتان بپرهیزید زیرا احتمال مشکل قلبی را افزایش می دهد.
با تمام این ملاحظات ممکن است جنین دچار مشکلات قلبی شود. به یاد داشته باشید این مسئله تقصیر شما نیست و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر سلامتی قلبی جنین تاثیر می گذارد. خبر خوب این است که در صورت تشخیص به موقع مشکل می توان آن را درمان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403