توسعه کشور در گرو ورود به دانش فضایی است


توسعه کشور در گرو ورود به دانش فضایی است

یزد- ایرنا- معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه همه جانبه و حل بسیاری از مسائل در گرو ورود به عرصه دانش فضایی و بهره‌گیری هرچه بهتر از آن با همکاری تمام بخش‌ها و دستگاه‌ها در چارچوب تحقق اهداف نظام، انقلاب ، خدمت به کشور و مردم قرار دارد.

مرتضی براری چهارشنبه‌ شب در شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد افزود: اگر به این دانش بسیار مهم ورود جدی و درستی نداشته باشیم ،از دنیا عقب می‌مانیم، باید در کنار دولت تمام دستگاه‌ها و بخش خصوصی و دانشگاه‌ها با حمایت سازمان فضایی کشور تلاش خود را برای توفیق بیشتر به کار گیرند.

وی ادامه داد: همواره فضا، مظهر اقتدار و توسعه همه جانبه کشورها بود و برای رسیدن به آن و بهره‌گیری هرچه بیشتر از این موقعیت، سرمایه گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند چون مهمترین زیرساخت توسعه به خصوص در عرصه اقتصادی داشتن دانش فضایی و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از آن در تمام ابعاد است.

رییس سازمان فضایی ایران اظهارداشت: مهمترین اولویت سازمان ، توسعه زیرساخت های لازم و مناسب در کشور است که تاکنون گام‌های موثری برداشته شد و بدون شک هدف غایی همان تبدل به صنعت، اقتصاد و خدمت به مردم و کشور در عرصه‌های مختلف است که دنیا از آن به خوبی استفاده می‌کند.

براری تصریح کرد: برای توسعه این دانش مهم باید به بخش خصوصی و همکاری با آن بیش از گذشته اقدام کرد که هم‌اکنون در عرصه جهانی ۷۶ درصد فعالیت این بخش توسط بخش خصوصی انجام می شود و بقیه از سوی دولت و کاهش تصدی‌گری دولت و توجه به علاقه‌مندان

برای مشارکت و ورود به این دانش مورد تاکید نظام نیز است .

معاون وزارت ارتباطاعات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهارداشت: ما با جدیت به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت در مسائل فضایی کشور هستیم و باید با فراهم کردن زیر ساخت‌ها و همکاری با بخش خصوصی زمینه را برای توسعه آن و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های فضایی فراهم کنیم که این مورد خواست مقام معظم رهبری و مورد تاکید دولت نیز است.

براری گفت: در کشور ما زمینه و بستر برای ورود بخش خصوصی و افراد خلاق برای فعالیت در عرصه فضایی فراهم است و سازمان فضایی زمینه جلب همکاری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی را با هدف کاهش تصدی‌گری دولت فراهم می‌کند که نتایج ارزشمندی در آینده برای کشور و انقلاب اسلامی و توسعه جدی همه جانبه را در بر دارد.

وی تاکید کرد: به رغم تمام تحریم‌هایی که دشمنان در ۴۰ سال گذشته بر کشور ما تحمیل کردند ایران در دستیابی به فضا و ساخت ماهواره اقدام‌های بسیار خوبی را انجام داده است که هم‌اکنون در این عرصه مهم در منطقه مقام اول و در دنیا جزو ۹ کشور برتر محسوب می‌شویم و این مایه غرور ملی و افتخار است و باید بیش از گذشته از تمام ظرفیت‌ها و بخش خصوصی بهره گرفت .

در این نشست که در استانداری یزد تشکیل شد تفاهم نامه حمایت از شرکت‌های خصوصی فعال در فعالیت فضایی به امضا رسید.

سازمان فضایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند

همچنین استاندار یزد گفت: برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی، سازمان فضایی از شرکت‌های دانش بنیان این استان حمایت کند که این اقدام با اقبال بخش خصوصی روبرو می شود.

محمدعلی طالبی افزود: این نهاد با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در منطقه برای کمک به فعالان و علاقه‌مندان به خصوص شرکت‌های دانش بنیان خدمات مورد نیاز را ارائه دهد.

وی ادامه داد: اقتصادی کردن فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تا حدودی در گرو حمایت سازمان فضایی قرار دارد، انتظار می‌رود نسبت به گذشته در استان تقویت شود و یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی که در مرکز ایران قرار دارد، می‌تواند میزبان بسیاری از رویدادهای ملی و بین‌المللی در حوزه فضایی باشد.

طالبی همچنین بیان داشت: گردشگری فضایی در یزد موجب توسعه این صنعت خواهد شد،باید دستگاه‌های متولی در این ارتباط جدی وارد کار شوند که این امر نقش مهمی در اشتغال و معرفی استان به جهانیان دارد.

به گفته طالبی همچنین زیرساخت‌های خوبی در استان برای ورود بهتر به دانش فضایی وجود دارد که جلب مشارکت بخش خصوصی و همکاری مسوولان باید در اولویت قرار گیرد و بتوان در سایه آن به مردم خدمت کرد.

همچنین رییس دانشگاه یزد با ابراز امیدواری از اینکه این نشست دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشد، اعتماد به دانشگاهیان در انجام طرح‌های صنعتی و پژوهشی را بسیار مهم خواند و انجام درست و به موقع تعهدات دانشگاهیان را موجب حفظ اعتبار و ارزش دانشگاه برشمرد.
قاسم برید لقمانی با اشاره به تجربه‌های موفق دانشگاه در صنایع دفاعی و پیشرفته از همکاری با سازمان فضایی ایران ابراز خرسندی کرد.
تعداد دانشجویان استان یزد که در ۶۷ مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند حدود ۷۰ هزار نفر و تعداد طلاب ۲۸ مدرسه دینی برادران و خواهران هم حدود پنج هزار نفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟