رییس دانشگاه فردوسی: کرسی‌ آزاداندیشی بهترین روش تعامل افکار است 


رییس دانشگاه فردوسی: کرسی‌ آزاداندیشی بهترین روش تعامل افکار است 

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مناسبترین نحوه تعامل افکار گوناگون به ویژه در میان جامعه متفکران و دانشگاهیان، در قالب برگزاری کرسیهای آزاداندیشی امکانپذیر است.

دکتر محمد کافی روز پنجشنبه همزمان با برپایی "دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی" در مشهد طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برپایی کرسی‌ آزاداندیشی دارای ضوابطی مشخص است. افرادی که به دنبال حقیقت هستند در این چارچوب نظرات خود را طرح می‌کنند و متناسب‌ترین نظری که با عقل و منطق هماهنگ باشد مورد انتخاب قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: زمینه و شرایط برگزاری کرسهای آزاداندیشی در همه دانشگاههای کشور بطور کامل فراهم است و قوانین موجود از برگزاری این کرسیها حمایت می‌کند. دانشگاهیان و دانشگاهها نیز تمایل دارند این نشستها به بهترین نحو ممکن برگزار شوند.
رییس دانشگاه فردوسی گفت: بیشتر برنامه‌های کرسیهای آزاداندیشی در قالب پرسش و پاسخ، گفتمانی و مناظرات صورت می‌گیرد.
وی افزود: از زمانی که ضوابط اجرایی کرسیهای آزاداندیشی از سوی وزارت علوم ابلاغ شده، دانشگاهها نیز برای اجرای آن دست به کار شده‌اند.
دکتر کافی همچنین پیرامون تاخیر نسبی در اجرای توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ظرف دو دهه اخیر اشهارداشت: بطور کلی مقولاتی مانند کرسهای آزاداندیشی تا ایجاد زمینه مناسب، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی زمانبر است لذا دانشگاه فردوسی با برگزای این همایش امیدوار است تا در این زمینه نیز پیش قدم باشد.
"دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی" به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت، فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی روزهای ۲۰ و ۲۱ آذر ماه در مشهد برپا شد. این جشنواره شامل بخشهای گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، مناظره دانشجویی، میزگرد دانشجویی، کرسی نقد و نظر و کرسی مطالبه‌گری است.

نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

دانشگاه مشهد فردوسی مشهد ظرف سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این چارچوب ۴۱ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات سیاسی برگزار کرد. طی سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ نیز دانشگاه فردوسی پیرامون مسائل فرهنگی ۱۰ کرسی آزاداندیشی برپا نمود. توجه بیشتر به حوزه فرهنگی اجتماعی و پرهیز از سیاست‌زدگی، اولویتهای کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاههای مستقر در مشهد است.

دانشگاه فردوسی مشهد که جشن هفتاد سالگی خود را آذر ماه امسال برپا کرد، هم‌اینک به عنوان سومین مرکز آموزش عالی دیرقدمت ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز در گستره‌ای ۳۰۰ هکتاری با برخورداری از ۱۳ خوابگاه دانشجویی، امکانات رفاهی و خدماتی ۲۵ هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در قالب فعالیت ۱۳ دانشکده و هفت پژوهشکده دارد.
همچنین ۸۱۰ عضو هیأت علمی در قالب ۶۰ گروه آموزشی این دانشگاه مشغول تدریس هستند
دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۴۷۰ را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در چارچوب "نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۱۹" کسب کرده است.

پیشینه کرسی آزاداندیشی

ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت ازکرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفتگو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.

بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس