بهره‌وری نیروی انسانی، گمشده شهرداری بجنورد


بهره‌وری نیروی انسانی، گمشده شهرداری بجنورد

بجنورد- ایرنا- شهردار بجنورد گفت: بهره‌وری و نیروی انسانی گم‌شده شهرداری مرکز استان خراسان شمالی است و با توجه به نیازهای این شهر باید به آن رسیدگی شود.

شهردار بجنورد چهارشنبه‌شب در نشست مدیران شهری و اعضای شوراهای شهر خراسان شمالی با مدیران واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی که در محل نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری تهران در بررسی بهره وری نیروی کار به این نتیجه رسید که با وجود افزایش نیرو در بدنه شهرداری، بهره وری در این شهرداری افزایش نیافته است و در شهرداری بجنورد نیز همین گونه است.

هادی زارعی که به نمایندگی از شهرداران استان سخن می گفت؛ با اشاره به هزینه های مختلف شهرداری اظهار داشت: با بهره وری می توان این هزینه ها را کاهش داد و بستر بهره وری در پژوهش نهفته است.

وی با اشاره به فعال شدن مرکز پژوهش و مرکز اسناد در شورای شهر بجنورد، اظهار داشت: در نخستین گام تفاهم نامه ای با دانشگاه بجنورد منعقد شد که در اولویت قرار دادن نیازهای آموزشی و پژوهشی شهرداری، همکاری در توسعه زیرساخت های فناوری و پژوهشی و هدایت پایان نامه های تحصیلی به سوی رفع نیازهای شهر و شهرداری از جمله مفاد آن است.

وی با برشمردن پروژه هایی که در آن نیاز به طرح های پژوهشی است اظهار داشت: هدایت آب های سطحی، نوآوری در آسفالت برای مسیرهای پیاده رو و دوچرخه سواری و نوآوری در استفاده از سوخت از پروژه هایی است که اگر طرح و ایده قابل قبولی ارائه شود از آن استفاده خواهیم کرد.

زارعی با اشاره به مطالعات طرح جامع ترافیک گفت: برآورد صرفه جویی سوخت در این طرح که افق آن تا سال ۱۴۲۰ دیده شده، ۵۸ هزار میلیارد ریال آن هم با بنزین ۱۰ هزار ریالی است و این طرح طرحی ایده آل با مبنای پژوهشی است.

شهردار بجنورد به این موضوع نیز اشاره کرد که شهرداری در زمینه حمل و نقل شهری با مشکلات مختلفی مواجه است و افزود: یکی از این مسائل شست و شوی خودروهای زباله است که هر ماه به ازای هریک باید ۱۰ میلیون ریال پرداخت شود.

وی اظهار داشت: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بجنورد مشکلی دیگر است و علیرغم نیاز شهر به ۹۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل شهری، اکنون تنها با ۶۰ اتوبوس کار انجام می شود.

وی افزود: هم اکنون برای پر کردن این کمبود، هر اتوبوس در روز تا هزار و ۴۰۰ مسافر جا به جا می کند که این امر موجب فرسودگی اتوبوس ها شده است.

از ظرفیت واحدهای فناور در مدیریت شهری استفاده کنید

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: واحدهای فناور و دانش بنیان خراسان شمالی ظرفیتی هستند که در زمینه های مختلف می توان از دانش فنی آن ها استفاده کرد و برخی فناوران این پارک به طور ویژه در حوزه هایی مانند پسماند شهری فعالیت می کنند.

مهران گرمه اظهار داشت: شرکت هایی که در این حوزه کار می کنند در الکترونیک، هوشمندسازی و عمران شهری فعالیت می کنند و می توانند در خدمت شهر باشند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری فرصت آزمون و خطا دارد، افزود: این فرصت در اختیار مدیران شهری نیز گذاشته می شود تا صورت مساله ها را به پارک آورده و جواب بگیرند و حتی اگر در مورد کاشت گیاه و فضای سبز باشد، بخشی از هزینه ها را هم می توانیم تقبل کنیم.

مدیریت شهری، فرصتی برای آزمون و خطا ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز که در این نشست به نمایندگی از شوراهای شهری خراسان شمالی سخن می گفت، اظهار داشت: می توان با استفاده از بنیه پارک علم و فناوری به مدیریت نوین شهری دست پیدا کرد.

مهدی محمدی گفت: مدیریت نوین شهری بازتعریقی از نیازهای امروز است و با توجه به تغییراتی که هر لحظه در شهرها حادث می شود، بر خلاف گذشته که تدابیر لحظه ای بود، امروز مدون و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: نیاز به نیروی انسانی قوی داریم زیرا امروز شهرها سازه محور نیستند بلکه انسان محور شده اند و مدیریت شرایط با توجه به نیروی انسانی ممکن می شود و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.

وی چنین جلساتی را سرآغازی برای استفاده از تجریبات متخصصان دانست و اظهار داشت: شورای شهر هم اکنون بسیاری از لوایح و و طرح های خود را به مرکز آموزش و پژوهش ارجاع می کند و مکلفیم دقت کنیم تا از دوباره کاری و حیف و میل بیت المال جلوگیری شود.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری ۳ جانبه ای بین پارک علم و فناوری خراسان شمالی، شورای شهر و شهرداری بجنورد امضا شد.

خراسان شمالی ۸۶ واحد فناور در پارک علم و فناوری و مراکز رشد دارد.

شمار شرکت های دانش بنیان این استان ۱۶ شرکت است.

نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان شمالی از ۱۸ تا ۲۱ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان