خط «نستعلیق» ثبت جهانی شود


خط «نستعلیق» ثبت جهانی شود

قائمی گفت: خط نستعلیق، مادر خطوط جهان؛ به عنوان یک خط ایرانی معرفی و ثبت جهانی شود.

«لطف الله قائمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای استعدادهای خاص و جوان های مستعد هنری است و برگزاری نمایشگاه های خوشنویسی و برگزاری جشنواره‌ها اثر مثبتی در ترویج هنر خوشنویسی دارد.

این خوشنویس برجسته خراسان جنوبی گفت: این استان ظرفیت برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی رضوی را داشت چراکه همه امکانات را نمی توان در اختیار استان های کلان گذاشت، بلکه باید به مناطق محرومی که سرشار از استعدادها هستند، توجه شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از بهترین امکانات، اساتید و نمایشگاه ها به دور هستند، گفت: هنرمندان این استان ذوق هنری دارند ولی مسائل و مشکلات مالی، برگزاری نمایشگاه ها را برای مردم این استان سخت کرده؛ لذا برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در این نقطه از کشور؛ نقطه عطفی برای پیشرفت هنرجوها و افراد علاقه مند به خط خوش بود.

هنرمند خوشنویس خراسان جنوبی تصریح کرد: تنها مسئله ترویج فرهنگ رضوی در جشنواره ملی خوشنوسی رضوی مطرح نیست، بلکه با ابزار هنر می توان هر عقیده ای را ترویج داد.

وی افزود: هنر از قدیم الایام یکی از ابرازهای مهم برای ترویج هر عقیده ای بوده است و در فرهنگ ایرانی ها می‌بینیم که از گذشته های دور در معماری و مینیاتور از زیبایی هنر برای تاثیرگذاری در مخاطب استفاده می شده است.

قائمی گفت: میل به زیبایی در انسان و به ویژه در ایرانی ها بوده است و هم اکنون کشورهای خارجی به دلیل سبک خاص خط ایرانی به دنبال جذب هنر ایرانی و هنرمندان ایرانی هستند.

وی ادامه داد: انتظار قشر هنرمند از مسئولان کشوری این است که به اصل هنر فکر کنند نه به هنرمند، چراکه شرایط بد اقتصادی شرایط را برای حمایت کامل مهیا نمی کند و هنرمند باید ذوق و انگیزه ای برای ادامه کار داشته باشد.

این خوشنویس خراسان جنوبی با بیان اینکه هنر وسیله ای برای دریافتن اصل هنر و فرهنگ اصیل ایرانی است، گفت: به عنوان کسی که چهار دهه در زمینه خوشنویسی کار کرده ام؛ انتظار دارم که خط نستعلیق، مادر خطوط جهانی؛ به عنوان یک خط ایرانی معرفی و ثبت جهانی شود.

قائمی افزود: انتظار می رود مجموعه آثار خوشنویسی جشنواره ملی رضوی جمع آوری شود تا رهاورد زحمات ها در فرصت های دیگر باشد، لذا باید این مجموعه های خوشنویسی در آرشیو هنری گنجانده شود تا بازتاب آنها در آینده مشخص شود.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی