جدی‌ترین افت دلار در 5 ماه


دلار در بازار تهران تا ساعت ۱۶ روز گذشته با افت ۵/ ۳ درصدی به نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰...

جدی‌ترین افت دلار در 5 ماه
دلار در بازار تهران تا ساعت ۱۶ روز گذشته با افت ۵/ ۳ درصدی به نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب شاخص ارزی کشور بیشترین افت روزانه در ۵ ماه اخیر را تجربه کرد. یکی از عواملی که در دو روز اخیر موجب افت نرخ دلار شد، کاهش نرخ حواله درهم بود.

برخی تحلیلگران هم افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عامل اصلی در اصلاح نرخ دلار دانستند. رئیس کل بانک مرکزی در طول هفته‌های اخیر همواره به مردم درخصوص ورود به بازار ارز هشدار داده بود.

از سوی دیگر کارشناسان اصلاح نرخ ارز را پس از صعودهای پرقدرت آن در چند روز اخیر طبیعی می‌دانند. سه‌شنبه نرخ ارز پس از ۵ روز استقرار در کانال ۱۳ هزار برای ساعاتی در ارتفاع ۱۴ هزار تومان قرار گرفت؛ اما این صعود پایدار نبود و دلار با اصلاح شدید نرخ همراه شد.


تداوم اصلاح در بازار سکه

سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه با کاهش 7/ 2 درصدی قیمت همراه شد و به نرخ 4 میلیون و 540 هزار تومان معامله شد. این میزان کاهش قیمت سکه در ۱۹ هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. نرخ دلار در بازار تهران دیروز با کاهش ۵/ ۳ درصدی مواجه شد و سکه را نیز با خود همراه کرد. برخی حضور بازارساز در بازار ارز را عامل اصلی افت دلار می‌دانند.

گروهی هم قانون جدید بانک مرکزی درخصوص محدودیت تراکنش‌های بانکی را در این خصوص موثر می‌دانند. با وجود این، افت قیمت سکه نسبت به دلار همچون هفته‌های اخیر محدودتر رقم خورده است. می‌توان بخشی از این مساله را ناشی از رشد اندک قیمت طلای جهانی دانست. دیروز بازار طلا در انتظار دستاوردهای نشست فدرال رزرو آمریکا و از سوی دیگر مذاکرات تجاری چین و آمریکا کم‌نوسان بود.


طلا در فاز انتظار

بازار طلای جهانی دیروز در انتظار نشست فدرال رزرو و از سوی دیگر اخبار مذاکرات تجاری چین و آمریکا کم‌نوسان بود و طلا ساعت 16 به قیمت 1466 دلار به ازای هر اونس معامله شد. هر دوی این رویدادها می‌توانند مسیر فلز زرد را در هفته پیش‌رو تعیین کنند.

اگرچه کارشناسان کاهش نرخ بهره آمریکا برای چهارمین بار متوالی را پیش‌بینی نمی‌کنند، در صورت تحکیم سیاست پولی فدرال رزرو قیمت طلای جهانی با افت روبه‌رو خواهد شد.

پیش‌تر بانک مرکزی آمریکا در پی نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی سه بار نرخ بهره خود را کاهش داد. از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد اعمال تعرفه‌های تجاری آمریکا بر ۴/ ۲ میلیارد دلار کالای چینی، ابهام در روند مذاکرات تجاری را تشدید کرده است. آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا نیز زیر ذره‌بین فعالان بازار جهانی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی