موانع صادراتی ایران به عراق


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کشور عراق مشکلات بسیاری را برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد کرده است گفت: برخی محموله‌های صادراتی از خاک این کشور برگشت می خورد یا معطل می ماند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کشور عراق مشکلات بسیاری را برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد کرده است گفت: برخی محموله‌های صادراتی از خاک این کشور برگشت می خورد یا معطل می ماند.

به گزارش مهر به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی در خصوص جلسه امروز کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران و اعضا کنفدراسیون صادرات ایران که با رئیس کل و مقامات ارشد گمرک در محل گمرک ایران انجام شد، گفت: در این جلسه مشکلات متعددی از سوی اعضا حاضر در جلسه مطرح شد که بر اساس آن، به پیشنهاد دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر گردید تا فهرست کالاهای مشکل‌دار در حوزه صادرات و واردات، از طریق کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران احصا شده و در کمیته کوچکتری که با حضور نمایندگان گمرک و اتاق تهران، مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر این اساس نتایج بررسی کمیته مذکور، به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع شده و برای حل آنها، مصوبات لازم دریافت شود؛ ضمن اینکه چنانچه رفع مشکلات نیازمند دستور مقامات ارشد کشور باشد، این موضوع از طریق سران سه قوه مورد پیگیری واقع خواهد شد.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد ما مقرر شد نماینده ای از طرف رییس گمرک و نماینده ای از طرف کمسیون تسهیل تجارت اتاق تهران معرفی شوند تا روند پیگیری و مشکلات احصا شده و توسط رییس گمرک جهت رفع موانع از طریق ستاد تدابیر ویژه مرتفع شود.

لاهوتی در تشریح مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان در جلسه امروز با رئیس کل گمرک ادامه داد: هم اکنون کشور عراق مشکلات بسیاری را بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی ایجاد کرده است؛ به این معنا که در گذشته گواهی‌های صادراتی مورد نیاز این کشور در ایران صادر می‌شد، اما اکنون چند وقتی است که عراقی‌ها این کار را در خاک کشور خودشان انجام می‌دهند؛ بنابراین مسائل این چنینی سبب شده تا برخی از محموله‌های صادراتی ایران، از خاک این کشور ریجکت شده و برخی دیگر هم معطل بمانند.

وی افزود: نمونه آن هم محموله‌های کاشی و سرامیک است که به دلیل طولانی شدن فرآیند صدور این گواهی‌نامه ها از سوی عراق، معطلب مانده و هم اکنون بیش از 500 کامیون کاشی و سرامیک در مرز مهران معطل هستند که مشکلات بسیاری به وجود آمده است.

به گفته لاهوتی، این مشکل باعث شده تا حدود 16 کامیون سیمان صادراتی ایران هم از عراق برگشت بخورد؛ در حالیکه در گذشته، این گواهی‌ها در داخل ایران انجام می‌شده است و اگر هم مشکلی وجود داشته، کالا هنوز به سمت مقصد بارگیری و حمل نشده بود، اما متاسفانه اکنون با صدور گواهینامه در خاک عراق، این مشکل حل شده است. یکی از موارد دیگر عدم پذیرش گواهی استنادارد ایران در گشور عراق بود که مطرع شود.

لاهوتی مشکل دیگر صادرکنندگان را نبود مسیر ویژه برای خروج کالاهای فاسدشدنی دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون مسیر خروج کالاهای صادراتی فاسدشدنی ، میوه و تره بار ، مواد غذایی ، همچون کالاهای صنعتی مانند سیمان، فولاد و .... در یک ردیف ترخیص قرار دارند که بنظر میرسد میبایست مسیر ترخیص و صدور کالاهای حساس با دیگر کالاها مجزا گردد؛ ضمن اینکه همه گمرکات کشور به دستگاههای ایکس ری مجهز نشده اند که این امر مشکلاتی را ایجاد نموده است.

وی اظهار داشت: تخلیه و بارگیری در گمرکات با مشکلات جدی مواجه است؛ ضمن اینکه سیستم استفاده از اپلیکیشن موبایلی گمرک نیز هنوز فعال نشده ؛همچنین عدم امکان استفاده از روش آفلاین نیز یکی دیگر از مشکلات در زمان قطع سیستم گمرک است.

لاهوتی، مصرف را مشکل دیگر صادرکنندگان عنوان و خاطرنشان کرد: میزان سهمیه‎‌ای که برای ورود موقت به واحدهای تولیدی داده می شود، بسیار اندک است و هم اکنون 20 تا 30 درصد از ظرفیت اسمی تولید به عنوان سهمیه ورود موقت اختصاص می‌یابد، در حالیکه این موضوع بسیار اندک است و باید امکان واردات از این طریق افزایش یابد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در ادامه، به مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات رفع تعهد ارزی و عدم اعمال معافیت مالیاتی برای ورود موقت یکی دیگر از مشکلات است که گریبانگیر صادرکنندگان شده است؛ چراکه سازمان امور مالیاتی می‌گوید که گمرک باید اعلام کند که صادرکننده کالای ورود موقت خود را صادر کرده است یا خیر که این روند گزارشی به درستی تبیین نشده و صادرکننده را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار داشت: در این جلسه مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از رئیس کل گمرک ایران درخواست کرده است تا اسامی صادرکنندگان خوشنام و خوش حساب را به این صندوق ارائه دهد تا برای آنها تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...