معاون وزیر آموزش و پرورش: نظام آموزشی ایران گرفتار اختاپوسی به نام کنکور است


معاون وزیر آموزش و پرورش: نظام آموزشی ایران گرفتار اختاپوسی به نام کنکور است
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی ما گرفتار اختاپوسی به نام کنکور است که باید از بین برود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ذو علم در مراسم بزرگداشت مقام معلم که توسط مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین برگزار شد،افزود: زمانی تحول و چرخش بنیادی اتفاق می افتد که تعلیم و تربیت از آموزش صرف به سمت تربیت و پرورش سوق یافته و مانع کنکور از بین برود.

این مسئول گفت: اگر به مرحله ای برسیم که دانش آموزان از همان مقطع ابتدایی با مهارت و فنون مختلف آشنا شده و نسبت به تحصیل در هنرستان علاقمند شوند آن موقع است که بخشی از اهداف سند تحول بنیادین ما تحقق یافته و پیشرفت کشور تضمین می شود.

وی اضافه کرد: امروز در دبستان های ما عنصر کار و تلاش مورد کم توجهی قرار گرفته و دانش آموزان ما در ورود به انتخاب رشته علاقه بیشتری به رشته های شاخه نظری دارند در حالی که نظر بدون عمل معنایی ندارد.

حجت الاسلام ذو علم ادامه داد: جامعه ما امروزه در نتیجه همین کم توجهی دچار سستی و بی حالی شده و آموزش و پرورش در جهت تحقق این هدف در اجرای برنامه درسی ملی بنا دارد پنج عنصر هدف را از آغاز در مدرسه متبلور کند.

به گفته وی پنج عنصر اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران تعقل و تفکر و اندیشه ورزی، ایمان مبتنی بر تعقل، علم و معرفت، کار و تلاش و اخلاق هستند که کلاس های درس باید محیط تحقق این اهداف باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز متاسفانه نقطه ثقل برنامه درسی ما بر روی علم، آن هم تست زدن و آماده کردن دانش آموز برای شرکت در کنکور متمرکز شده و تامل ورزیدن و نگاه پژوهشی چندان مورد توجه قرار ندارد.

حجت الاسلام ذو علم خاطرنشان کرد: این در حالی است که در راهکار یابی و جستجوی افق های تربیتی باید پژوهش کردن مورد توجه باشد و همین، آسیب امروز نظام آموزشی است.

این مسئول افزود: کتابی که تالیف می شود و یا آیین نامه ها و بخشنامه ها همگی مقدمه تحقق اهداف نهاد تعلیم و تربیت هستند و این معلمان و مدیران مدرسه هستند که به عنوان راهبران تربیتی و آموزشی نقشی مهم در خصوص این تحول ایفا می کنند.

خیرالله رحمانی مدیرکل آموزش و پرورش قزوین نیز در این مراسم گفت: شعار اصلی ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین براساس ساحت های شش گانه است تا درپرتو این سند نورانی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، دانش آموزان را به مراتبی از حیات طبیه رهنمون سازیم.

وی افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی زمانی محقق می شود که فراتر از حرف و در عمل معلمان در کانون توجه جامعه قرار داشته باشند.

این مسئول همچنین گفت: عدم توجه کافی به آموزش و پرورش آسیب های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا