به گزارش الف فریدمن می نویسد: "استیضاح یک رئیس جمهور – بعد از اعلام جنگ – مهم ترین کاری است که کنگره ما می تواند انجام دهد. لذا بعد از ملاحظات زیاد می گویم: پرزیدنت ترامپ نه تنها می شود بلکه لازم است استیضاح شود تا دمکراسی آمریکا دست نخورده باقی بماند. چرا؟ به خاطر حقایقی که درباره آنها تردیدی وجود ندارد، مواردی که دیگر متحدان ترامپ در رسانه ها و کنگره هم، به چالش کشیدن آنها را متوقف کرده اند: ترامپ پول حاصل از مالیات دهندگان آمریکایی را به سرقت برد تا ارتش اوکراین را در برابر روسیه تقویت کند؛ تا زمانی که رئیس جمهور جدید اوکراین موافقت کرد آنچه را که ترامپ "لطف" نامید انجام دهد، و اعلام کند که اوکراین در حال تحقیقات از جو بایدن – محتمل ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا و پسرش است که در یک شرکت گازی اوکراین پرونده داشت. ترامپ ظاهرا تصور می کرد که صرفا اعلام چنین تحقیقاتی، فعالیت های انتخاباتی بایدن را در نطفه خفه می کند."

وی گفت اقدم ترامپ در برنامه ریزی برای استفاده از مالیات آمریکایی ها به منظور شکست حریف، مقابله با خواست مردم است و افزود ترامپ برای شکست بایدن، باید به خودِ مردم اعتماد می کرد.

فریدمن با اشاره به اقدام افشاگر اطلاعاتی که این پرونده را آشکار کرد، نوشت پس از این ماجرا، "ترامپ مانند یک سارق بانک بود که تفنگش را به سمت سرِ صندوق دار نشانه گرفته است؛ که ناگهان صدای آژیر پلیس را می شنود که به او نزدیک می شود و پیش از آن که بتواند پول ها در کیسه اش جا دهد، از صحنه فرار می کند."

به نوشته فریدمن، به منظور حفظ قانون اساسی و حکومت قانون، گاهی اوقات برکناری رئیس جمهور ضروری است. اگر قرار است روسای جمهور با دخالت خارجی انتخاب شوند، "یکپارچگی انتخاباتی ویران شده، و ما هرگز یک رئیس جمهور قانونی نخواهیم داشت، رئیس جمهوری که بخواهید یا نخواهید دستکم گفته می شود که به صورت قانونی انتخاب شده؛ در صورت دخالت خارجی، برای هرج و مرج دائم سیاسی مجوز صادر کرده ایم و اختیارات هیچ رئیس جمهوری در آینده محترم نخواهد بود."

وی با اشاره به دفاع جمهوری خواهان از اقدام ترامپ در خصوص کمک به اوکراین، آن را تلاش برای سرنگون کردن بایدن خواند و افزود جمهوری خواهان، تئوری توطئه ترامپ را که عوامل روسیه منشاء آن بوده اند تکرار کرده و اوکراین را مسئول هک شدن ای میل های کمیته ملی دمکراتیک در سال 2016 می خوانند، نه روسیه. به همین دلیل ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه هرگز تصور نمی کرد که آمریکایی ها به این سادگی قانون اساسی خود را قربانی یک مرد بکنند.

وی افزود اگر کنگره آنچه را که جمهوری خواهان می خواهند انجام دهد، یعنی کنار گذاشتن استیضاح ترامپ، در این صورت می گوییم که رئیس جمهور فراتر از قانون است. " در این صورت خواهیم گفت که ما دیگر قوای سه گانه نداریم. می گوییم که مساله استقلال قوا وجود ندارد. خواهیم گفت که رئیس جمهورمان اکنون یک پادشاه است."

وی افزود: "در زمانی که تمام قانون گذاران جمهوری خواه و همچنین فاکس نیوز، برای ترامپ به روسپیگری روی آورده اند، بارقه ای از امید به وضوح دیده می شود: محبوبیت ترامپ از زمان آشکار شدن مساله اوکراین حدود دو درصد کاهش یافته و در سطح 41 درصد قرار دارد، که پایین است."

فریدمن افزود: "ما به رئیس جمهوری علاقه داریم که روزانه 20 مورد دروغ نمی گوید. ما رئیس جمهوری را دوست داریم که به رقبایش توهین و ظاهر آنها را مسخره نمی کند. ما رئیس جمهوری می خواهیم که سخنان رئیس جمهور روسیه را به سرویس اطلاعاتی خود ترجیح نمی دهد. رئیس جمهوری که اسیر تئوری های توطئه نباشد، تا هر کسی را در اطراف خود تعقیب کند؛ رئیس جمهوری که به خدمت گزاران عمومی و غیرحزبی بها میدهد؛ ما رئیس جمهوری را دوست داریم که بخواهد رئیس جمهور تمام کشور باشد، نه فقط رئیس حامیان خود. و از همه مهم تر ما رئیس جمهوری می خواهیم که سوگند ریاست جمهوری خود را در حفاظت و حمایت از قانون اساسی ما، جدی بگیرد. بدون آن، ما سرانجام یک روز ورشکسته مالی و اخلاقی خواهیم شد. این که چه تعداد از مردم در روز انتخابات همین حس را داشته باشند، بعدا مشخص خواهد شد که البته این مساله به عملکرد دمکرات ها هم بستگی دارد. اما خوب است که بدانیم فعلا تعداد زیادی از مردم این حس را دارند، و این که با وجود سه سال از ریاست جمهوری ترامپ، کشور همچنان از یک نبض مدنی برخوردار است."

توماس فریدمن در نیویورک تایمز: ترامپ را استیضاح کنید، آمریکا را نجات دهید