زائران از طریق دفاتر مجاز آذربایجان‌غربی به سفر زیارتی عازم شوند


زائران از طریق دفاتر مجاز آذربایجان‌غربی به سفر زیارتی عازم شوند

ارومیه- ایرنا- مدیر حج‌وزیارت آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت 4٠ دفتر زیارتی مجاز در این استان، گفت: تبلیغ برخی سفرهای زیارتی آزادبرها، غیرقانونی و بدون مجوز بوده و زائران بهتر است از طریق دفاتر مجاز استان به سفر زیارتی عازم شوند.

محمدرضا ندیری شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین نشست سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در آذربایجان‌غربی که به میزبانی حج‌وزیارت این استان برگزار شد، افزود: تردد در برخی از مسیرهای منتهی به عتبات عالیات در کشورهای همسایه تحت شرایط خاص امنیتی انجام می‌شود و دست‌اندرکاران کاروان‌های آزادبر نسبت به این شرایط اشرافیت ندارند.
وی با تاکید بر اینکه زائران آزاد بدون تدابیر امنیتی اعزام می‌شوند، اظهار کرد: مردم به هیچ وجه به تبلیغات و هزینه‌های کمتر آنان در مقایسه با دفاتر زیارتی مجاز اعتماد نکنند.
مدیر حج‌وزیارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: دفاتر زیارتی مجاز به ازای هر زائر ١٢ دلار هزینه تامین امنیت پرداخت می‌کنند در حالی که این امر در کاروان‌های آزادبر وجود ندارد.
ندیری گفت: برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای زائران ایرانی اندیشیده شده و هتل‌ها، خودروهای حمل و نقل عمومی و هواپیماها و امکانات پزشکی دفتار زیارتی مجاز از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه امسال سه هزار و ١١٠ زائر از آذربایجان‌غربی در قالب ٢١ کاروان به حج تمتع اعزام شدند، گفت: با این آمار امسال تعداد زائران حج این استان هشت درصد افزایش یافته بود.
مدیر حج‌وزیارت آذربایجان‌غربی با اشاره به زائران اربعین امسال نیز، گفت: حدود ۴۹ هزار زائر که از شهرستان‌های مختلف استان قصد حضور در پیاده‌روی میلیونی اربعین را داشتند، در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند.
ندیری ادامه داد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب آموزش‌های لازم برای زائران داده شود تا در کشور مقصد مشکلی برای آنان به وجود نیاید.
وی با اشاره به اینکه اعزام کاروان‌ها به عتبات عالیات طبق روال انجام می‌گیرد، اظهار داشت: به طور متوسط ماهانه ٢٠ تا ٢۵ کاروان از این استان به عتبات اعزام می‌شود.
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه، گفت: وضعیت کتابخانه‌های این استان با وجود کمبود اعتبار روبه بهبودی است اما کتابخانه قائم ارومیه که از کتابخانه‌های موثر شهر به شمار می‌رود، با مشکل مکان مواجه می‌باشد.

منوچهر جعفری ادامه داد: حل مشکل این کتابخانه به توجه بیش از پیش روحانی و هیات امنای مسجد قائم نیاز دارد زیرا بسته شدن این کتابخانه موجب می‌شود تا عده‌ای از دانش‌آموزان منطقه از امکانات فرهنگی محروم شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز گفت: عمق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی موجب افزایش تاثیرگذار این فعالیت‌ها در زندگی اجتماعی می‌شود و از این رو باید نگاه تخصصی نسبت به اعزام زائران داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری بیان کرد: تاثیر سفرهای زیارتی و سایر فعالیت‌های فرهنگی باید در زندگی افراد نمایان گردد و این رسالت ارزشمند باید از سوی مسوولان بیش‌ازپیش دنبال شود.

وی همچنین اظهار داشت: مشکل کتابخانه قائم ارومیه هم باید در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد زیرا کتابخانه محلی برای گسترش فرهنگ است و بدون‌شک روحانی و هیات امنای مسجد از گسترش فرهنگی استقبال خواهند کرد.
وی همچنین توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی و پرهیز از کارهای سطحی در این حوزه را یادآور شد و ادامه داد: رسانه نیز در عمق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ در تحرکات فرهنگی و هنری باید کمک حال دولت باشد، اظهار داشت: اصحاب رسانه‌ باید تحولات اجتماعی را به درستی بررسی و تحلیل کنند تا با چالش‌های جدیدی در آینده روبرو نشویم.
وی با اشاره به روند راه‌اندازی شورای اطلاع‌رسانی در استان نیز اضافه کرد: این شورا تنها مرجع اطلاع‌رسانی صحیح در استان است و باید مشکلات و مسائل رسانه‌ای استان را به درستی رصد و ارزیابی کند.
علیرضا فولادی، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان‌غربی نیز گفت: سایت استانی این خبرگزاری از نظر بازدید و تعداد خبر از رتبه قابل توجهی در سطح کشور برخوردار است و این امر نشان از تلاش‌ شبانه‌روزی خبرنگاران این مجموعه دارد.

وی اضافه کرد: ایرنا همچون گذشته می‌تواند نقش موثری در انعکاس دستاوردهای دولت داشته باشد و نظر فنی و کارشناسی راجع به روند اطلاع‌رسانی در سطح استان دارد.

به گزارش ایرنا فعالیت آزادبران آذربایجان‌غربی در پی برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مناسب مسوولان در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده‌ و این در حالی است که در بسیاری از مناطق دیگر کشور فعالیت آنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403