رئیس پنتاگون هدف تروریسم اقتصادی را آوردن ایران به میز مذاکره دانست


رئیس پنتاگون هدف تروریسم اقتصادی را آوردن ایران به میز مذاکره دانست

نیویورک- ایرنا- وزیر دفاع آمریکا، ثبات خاورمیانه را برای امنیت ملی کشور خود مهم دانست و گفت از کارزار فشار حداکثری اقتصادی و سیاسی علیه ایران حمایت می کنیم تا تهران به میز مذاکره بازگردد.

مارک اسپر روز چهارشنبه در کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد تا درباره راهبرد این کشور در قبال سوریه به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

وی، چین و روسیه را در صدر چالش‌های امنیت ملی آمریکا دانست و افزود: ما همچنین باید به تهدیدهایی که از سوی ایران و گروه‌های خشونت‌گرای افراطی همچون داعش وجود دارد، توجه داشته باشیم.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: استراتژی آمریکا در قبال خاورمیانه این است که این منطقه به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نشود. حضور نظامی آمریکا در منطقه به صورت پویا و منعطف خواهد بود تا هرگونه تهاجمی را متوقف کند و در صورت لزوم به آنها پاسخ دهد.

اسپر راهبرد دفاعی آمریکا در خاورمیانه را به ۶ هدف تقسیم کرد و گفت: تقویت توانایی‌های دفاعی متحدان منطقه‌ای، پیشبرد مشارکت و تقسیم مسئولیت در قبال نگرانی‌های امنیتی با متحدان منطقه‌ای، حفاظت از آزادی ناوبری، جلوگیری از پناهگاه امن برای تروریست‌ها به منظور تهدید کشور ما و کاهش تهدیدهای سلاح‌های کشتار جمعی این ۶ هدف را تشکیل می‌دهند.

وی از داعش و ایران به عنوان ۲ بازیگر بی ثبات کننده منطقه‌ای نام برد و توضیح داد: آمریکا به همراه متحدان خود توانست خلافت فیزیکی داعش را از بین ببرد و ۷.۷ میلیون نفر را که تحت حاکمیت بی رحمانه آن قرار داشتند، آزاد سازد.

رئیس پنتاگون اظهار کرد: این اقدامات شامل عملیات موفق هلاکت ابوبکر البغدادی بنیانگذار و رهبر داعش و همچنین نفر دوم آن می شود. وزارت دفاع آمریکا به همکاری خود با متحدان ادامه می‌دهد تا اطمینان یابد که داعش قدرت بازپروری را ندارد.

اسپر تاکید کرد: امروز نیروهای آمریکایی در سوریه در همکاری کامل با نیروهای دموکراتیک سوری اقدام می کنند. اگرچه حمله اخیر ترکیه این فضای عرصه نبرد را پیچیده‌تر کرده است اما وزارت دفاع اطمینان دارد که می‌توانیم ماموریتی را که رئیس جمهوری به ما در سوریه داده است یعنی تضمین شکست پایدار داعش، ادامه دهیم.

وی به عراق هم اشاره کرد و گفت: ما در عراق به کار خود در همکاری با نیروهای امنیتی عراق ادامه می دهیم تا بتوانیم یک کشور قوی و مستقل را فعال کنیم.

اسپر اظهار کرد: با وجود آشفتگی سیاسی، آموزش، توصیه و کمک به تلاش‌های ارتش عراق همچنان قوی است و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

وی در بخش مربوط به جمهوری اسلامی ایران هم اظهار کرد: در ۱۸ ماه گذشته، وزارت دفاع از کارزار فشارحداکثری اقتصادی و سیاسی علیه ایران حمایت کرده است. این سیاست به دنبال بازگرداندن ایران به میز مذاکره است تا توافقی بهتر و جدید به دست آید تا به همه تهدیدهای ناشی از ایران توجه شود.

وزیر دفاع آمریکا با این ادعا که تهران، تلاش‌های خود را برای بی ثباتی در منطقه افزایش داده است که نمونه آن حمله به عربستان سعودی، اختلال در روند حرکتی کشتی‌ها در تنگه هرمز، سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و حمایت از تعدادی گروه‌های نیابت است، گفت: برای توجه به این تهدیدها، نیروی دفاعی خود را تقویت کردیم و توانایی دفاعی متحدانمان را افزایش دادیم.

اسپر که می کوشید تاکید کند این اقدامات به معنای افزایش تنش در منطقه نیست، افزود: از ماه مه تا کنون نزدیک به ۱۴ هزار نیروی نظامی آمریکا به منطقه اعزام شده اند تا به صورت ملموسی تعهدمان را به متحدان و شرکایمان نشان دهند.

وی بدون اشاره به تعداد کشورهای عضو ائتلاف دریایی مورد ادعای آمریکا، اظهار کرد: تمرکز ما بر این است که پاسخ به خصومت ورزی ایران را از طریق تقسیم بار میان متحدان و شرکایمان در سراسر جهان، به یک پاسخ بین المللی تبدیل کنیم.

وزیر دفاع آمریکا توضیح داد: طرح بین‌المللی امنیت دریایی که از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و دریای عمان حفاظت می‌کند و همچنین طرح دفاع هوایی و موشکی به رهبری عربستان، دو نمونه از این اقدامات بین‌المللی هستند.

اسپر تصریح کرد این اقدامات ارسال پیام روشنی به ایران بود که جامعه بین المللی آنچه را که او "رفتار مخرب ایران" نامید را تحمل نخواهد کرد.

وی با ادبیاتی تهدیدآمیز اظهار کرد ایران از خویشتنداری آمریکا در عدم تمایل به پاسخ نظامی قاطع برای حمله به نیروی نظامی یا منافع ما دچار اشتباه شود.

وزیر دفاع آمریکا ثبات خاورمیانه را برای امنیت ملی این کشور مهم دانست و با تاکید بر اجرای استراتژی دفاع ملی افزود: به ما به سنجش اقدامات برای جلوگیری از درگیری، تشدید ناخواسته تنش و توانمندسازی متحدان خود برای دفاع خود در برابر متجاوزان منطقه‌ای ادامه می‌دهیم.

اسپر مدعی شد با این کار آنچه را که او دستاوردهای سخت گذشته دانست، حفظ خواهد شد و از نظر او امنیت ایالات متحده و منافع حیاتی آن تضمین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو