درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیق در مورد حمله به تظاهرکنندگان لبنانی


سازمان عفو بین‌الملل شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، آن‌چه را که «حمله خشن پلیس به...

درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیق در مورد حمله به تظاهرکنندگان لبنانی

سازمان عفو بین‌الملل شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، آن‌چه را که «حمله خشن پلیس به تظاهرکنندگان در لبنان» خواند، محکوم کرد و خواستار تحقیق در مورد جزییات این حمله و بازداشت و محاکمه مهاجمان شد.

به گزارش ایرنا پایگاه اطلاع رسانی روزنامه «الجمهوریه» چاپ بیروت با درج بیانیه سازمان عفو بین‌الملل و به نقل از این سازمان نوشت: مطابق ویدیوهای منتشر شده و گفته‌ شاهدان عینی، گروهی در لباس پلیس و نیروهای امنیتی لبنان بامداد چهارشنبه در منطقه وَردان و نیز «عین التینه» در غرب بیروت به معترضان و تظاهرکنندگان حمله کردند.

در این بیانیه آمده است: پلیسِ مجلس ملی لبنان و نیز نیروهای امنیتی، عده‌ای از تظاهرکنندگان و تجمع کنندگان را در مناطق یاد شده کتک زده‌اند؛ شیشه خودروهای آنان را شکسته‌اند و به آنان توهین کرده اند.

در واکنش به این بیانیه، فرماندهی پلیس مجلس لبنان که مسؤولیت حفاظت از قصر «نبیه بری» رییس این مجلس واقع در «عین التینه» را دارد، اعلام کرد: گروهی از معترضان بامداد چهارشنبه با پلیس درگیر شدند و کیسه های زباله و شیشه های شکسته را به طرف آن پرتاب کردند که یکی از نیروهای پلیس بشدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

فرماندهی پلیس مجلس لبنان در بیانیه خود، تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان را حق معترضان دانست و نوشت: پلیس با التزام و پایبندی به اصول حقوقی و معیارهای قانونی، گزارش حادثه بامداد چهارشنبه را برای رییس مجلس ارسال و بر تأمین امنیت معترضان تأکید کرده است.

درگیری در شمال لبنان ۱۸ زخمی برجای گذاشت

از سوی دیگر دهها تن از معترضان، روز چهارشنبه شماری از مدارس، دانشگاه ها، ادارات دولتی، شهرداری ها و بانک ها را در شهرهای «المنیه» و طرابلس در شمال لبنان به تعطیلی کشاندند و نیز راه های فرعی و جاده های اصلی این شهر به سمت بندر «جونیه» و بیروت مرکز این کشور را بسته و با نیروهای ارتش درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، ارتش برای باز کردن مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و نیز راه های بسته شده و پراکنده کردن معترضان، از گاز اشک‌آور استفاده کرد که بر اثر آن ۱۸ تن از معترضان زخمی شدند.

بر پایه این گزارش، اعتراض از آن‌جا شکل گرفت که بر اثر بارندگی های دو روز گذشته در شمال لبنان سقف منزل یک ماهیگیر فقیر در بندر «المیناء» در غرب طرابلس فرو ریخت و یک پسر و یک دختر جوان وی که در اثر فقر، ترک تحصیل کرده بودند زیر آوار جان باختند.

مرگ این دو جوان ۲۱ و ۱۹ ساله که مادرشان را چند سال پیش از دست داده بودند، خشم شهروندان را برانگیخت و معترضان به ساختمان شهرداری المیناء که اجازه ترمیم منزل ماهیگیر را صادر نکرده بود، یورش بردند و خواستار استعفای شهردار شدند و سپس راه ها و جاده های ارتباطی طرابلس و مناطق اطراف آن را با بلوک های سیمانی و آتش زدن لاستیک و سطل های زباله بستند.

از ۲۵ مهرماه تاکنون هزاران نفر از افراد فقیر جامعه لبنان، جوانان و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی در اعتراض به ساختار سیاسی، سوء مدیریت و فساد مقام ها، بیکاری، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی (لیره) و کافی نبودن حقوق و مزایا، در شهرهای مختلف این کشور تجمع و تحصن می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403