چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟


چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟

سعید فکری درباره برخورد صورت گرفته با تور آشناسازی که به مدت یک هفته در ایران برگزار کرده و درخواست حمایت کرده بود تا ورودیه موزه ها و اماکن تاریخی برای این گروه 17 نفره رایگان باشد، اظهار کرد: ما خیلی مکاتبه کردیم تا حمایت جلب کنیم، همه استان های در مسیر این تور (اصفهان، فارس و یزد) همکاری کردند و فقط تهران بود که مکاتبات ما را بی جواب گذاشت و...

یک عضو جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از نحوه برخورد با تورهای آشناسازی که برای آژانس های خارجی در ایران برگزار می شود، گفت: بروکراسی چنان شدید است که برای دریافت یک نامه حمایتی از دو ماه قبل باید پیگیری کنیم و در نهایت هم نظر معترضانه مسئولان اداره کل موزه ها را بشنویم که چرا این همه تور آشناسازی در ایران برگزار می شود.

سعید فکری درباره برخورد صورت گرفته با تور آشناسازی که به مدت یک هفته در ایران برگزار کرده و درخواست حمایت کرده بود تا ورودیه موزه ها و اماکن تاریخی برای این گروه ۱۷ نفره رایگان باشد، اظهار کرد: ما خیلی مکاتبه کردیم تا حمایت جلب کنیم، همه استان های در مسیر این تور (اصفهان، فارس و یزد) همکاری کردند و فقط تهران بود که مکاتبات ما را بی جواب گذاشت و از این تور آشناسازی برای دیدن مجموعه کاخ گلستان و موزه ملی ورودیه دریافت کرد.

وزارتخانه اگر آژانس ها را در سفرهای بازاریابی، نمایشگاهی و یا تورهای آشناسازی حمایتی نکند، پس چه نقش حمایتی را برای خود در قبال بازاریابی گردشگری ایران قائل است؟! ما از آن ها پول نمی خواهیم اما حداقل می تواند یک دلگرمی به بخش خصوصی بدهد، وگرنه برای آژانسی که تور آشناسازی برگزار کرده سخت یا سنگین نیست بهای ورود به اماکن تاریخی و موزه ها را هم بپردازد. دلسردکننده است بعد از دو ماه نامه نگاری و تماس های تلفنی مکرر، از مسؤولان نقل کنند «چه خبر است این همه تور آشناسازی برگزار می شود». خوب این گروه ها باید به ایران بیایند که به دنبال آن توریست هم بیاید. این حرف ها چه معنی می دهد؟!

به عنوان آژانس کوچک از ابتدای سال تا حالا بیشتر از یک میلیارد تومان خرج بازاریابی ایران کرده ایم، کل این هزینه هم فقط خرج شرکت در دو نمایشگاه خارجی و B۲B چین شده است. اگر مثل یک شرکت بزرگ می خواستیم بازاریابی کنیم که هزینه هایمان بیشتر از این ها می شد. این هزینه برای یک آژانس توریستی آن هم در این شرایط اقتصادی سنگین است، حالا این وسط اگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ورودیه موزه ها و اماکن تاریخی برای تورهای آشناسازی صرف نظر کند، آیا اتفاقی می افتد؟
اگر دو موزه به آژانس های خارجی که قرار است در ادامه توریست به ایران بفرستند، بلیتی نفروشند چه خسارتی می بینند، چه چیزی از جیب شان می رود که این همه نگران هستند؟ آیا آن ها بیشتر متضرر می شوند یا آن رستوران و هتلدار که سرمایه شخصی اش را به کار گرفته است و باید بیشتر به فکر حساب و کتاب باشد اما حاضر است خدمات رایگان یا تخفیف کلان بدهد!؟

این تورگردان گفت: ما تورگردان هستیم حداکثر کاری که از دستمان برمی آید برای گردشگری کشورمان انجام می دهیم، اما وزارت میراث و گردشگری برای ما چه می کند؟ باور منِ بخش خصوصی این است که این وزارتخانه تشکیل شد که از ما و گردشگری بیشتر حمایت کند.

بهای ورودی موزه ها و اماکن تاریخی در تیرماه امسال با رأی هیأت وزیران برای بازدیدکنندگان خارجی تا ۵ برابر گران تر شد. طبق آن مصوبه، ورودیه موزه های ملی، منطقه ای، کاخ موزه ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیر منقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰ تومان) افزایش یافت.

این افزایش قیمت در موقعیت کنونی بسیاری از تورگردان ها را معترض کرد اما مدیرکل موزه ها و معاونت میراث فرهنگی در دفاع از آن برخاستند و از اول آبان ماه، درست در فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، آن را به اجرا گذاشتند.

در مصوبه افزایش نرخ ورودی موزه ها تبصره ای وجود دارد که برای گروه های بیشتر از ۱۰ نفر ۱۵ درصد تخفیف لحاظ می کند که بنا به اظهارات برخی راهنمایان، بعضی از موزه ها و اماکن تاریخی از اجرای آن خودداری می کنند. از طرف دیگر معاونت گردشگری در ماه های گذشته هماهنگی هایی برای رایگان شدن ورودی این امکان در زمان اجرای تورهای آشناسازی برای آژانس های خارجی، رسانه ها و اینفلوئنسرها داشته که با وجود این، بعضی از اماکن خود را ملزم به همکاری ندانسته اند.

تورهای آشناسازی یا «FAM Trip» معمولا از سوی شرکت ها، آژانس های توریستی یا متولیان گردشگری در حوزه شهری و کشوری با دعوت از عکاسان، رسانه ها، بلاگرها، مشاوران و برنامه ریزان سفر و مدیران آژانس های مسافرتی دعوت می شود تا به معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی، زیرساخت ها و تجهیزات، جذابیت ها و سرگرمی ها بپردازند. این سفرها معمولا با کمترین هزینه و یا رایگان برای شرکت کننده اجرا می شود و شرکت های هواپیمایی، هتل ها و رستوران ها با ارائه خدمات رایگان و یا تخفیف دار از اجرای این تورها حمایت می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاکید وزیر خارجه سوریه بر حق دفاع مشروع ایران در برابر رژیم صهیونیستی