آذربایجان‌غربی چهارراه تمدن و فرهنگ غنی است


آذربایجان‌غربی چهارراه تمدن و فرهنگ غنی است

ارومیه - ایرنا - مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به فرهنگ و ادب غنی آذربایجان‌غربی گفت: این استان چهارراه تمدن و فرهنگ با وجود اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است.

نیکنام حسینی‌پورشامگاه چهارشنبه در اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال آذربایجان‌غربی افزود: این استان نویسندگان بنام و بی‌شماری نظیر آیت‌الله قرشی، صدری افشار، حسن انوری، عباس زریاب خویی، مفتون امینی را در خود جای داده که هرکدام در حوزه قرآن، شعر و ادبیات و دیگر حوزه ها آثار ارزنده‌ای ارائه کرده‌اند.

وی، مرزی بودن را از دیگر ظرفیت‌های فرهنگی آذربایجان غربی برشمرد و اضافه کرد: این هم‌مرزی به‌ویژه با کشور ترکیه می تواند زمینه تبادل فرهنگی گسترده را فراهم کند.

وی بیانکرد: در صدد هستیم از سال آینده، انتشارات کشور ترکیه را نیز به عنوان میهمان در نمایشگاه کتاب پذیرا باشیم تا نویسندگان آذربایجان‌غربی با نویسندگان کشور همسایه ملاقات کرده و از تجربیات هم بهره مند شوند.

مدیرعامل خانه کتاب ایران به جایگاه کتاب و فرهنگ مطالعه اشاره کرد و ادامه داد: برای افزایش سرانه مطالعه کتاب باید ترویج فرهنگ مطالعه با سوق دادن کودکان به سمت مطالعه آغاز شود.

وی انتخاب کتاب شایسته و حاوی حقیقت را از دیگر عواملی دانست که می تواند به افزایش فرهنگ مطالعه در جامعه به ویژه بین کودکان بینجامد.

حسینی‌پور افزود: باوجود گرانی کاغذ و مسایل اقتصادی موجود تا ۱۹ آذرماه جاری، ۶۴ هزار عنوان کتاب در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب ایران به ثبت رسیده و همچنین در سال ۱۰۰ هزار کتاب در کشور نوشته و منتشر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم به نتایج مثبت توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه اشاره کرد و گفت: مطالعه کتاب و همچنین تالیف و انتشار کتاب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف توسط نویسندگان بستری مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: برگزاری چنین آیین‌هایی در کنار انتشار کتاب‌های متعدد باعث می شود تا جوانان علاقه‌مند به حوزه نویسندگی، شوق بیشتری یافته و با علاقه دراین مسیر گام بردارند.

وی ادامه داد: پس از مورد ارزیابی قرار گرفتن ۷۲ عنوان اثر، در مرحله نخست ۱۴ اثر و در مرحله نهایی چهار اثر توسط داوران این جشنواره برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: داوری آثار را ۳۷ نفر از استادان و پژوهشگران استان برعهده داشتند.

حجت الاسلام خدایاری اظهارداشت: آثار ارسالی به این جشنواره ادبی درحوزه ادبیات، محیط زیست، مستندنگاری، آموزش و پرورش، علوم خاص، علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا بود.

در این مراسم اسماعیل موسوی برگزیده حوزه شعر، مجید خلیل‌زاده منتخب حوزه تاریخ و جغرافیا، کاظم بدر برگزیده بخش محیط زیست و عزیزه ولیانی برگزیده حوزه مستند نگاری مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین محمد حسنی و سهیلا احمدی در بخش آموزش، بیت الله جعفری و بهنام مهدی نژاد درحوزه شعر و سعید پیش‌بین و سعید دارانیا در حوزه علوم خاص و رشته ریاضیات شایسته تقدیر شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق