اجرای 15 هزار میلیارد تومان طرح راه و شهرسازی در آذربایجان‌شرقی


اجرای 15 هزار میلیارد تومان طرح راه و شهرسازی در آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: حجم تعهدات دولت در استان در حوزه اجرای زیرساخت های حمل و نقل، راه آهن، آزادراه و راه روستایی به نرخ امروز 15 هزار میلیارد تومان است.

ابوالقاسم سلطانی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت های این اداره کل بیشتر در ساخت زیربناهای حمل و نقل است، افزود: بیش از ۸۰ درصد از پروژه های عمرانی ملی و استانی در این استان توسط مجموعه‌ های حوزه راه و شهرسازی و حمل و نقل اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حوزه راه و شهرسازی حجم بالایی از اعتبارهای عمرانی ملی و استانی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: بخش عمده ای از این اعتبارهای در حوزه های اجرای جاده، ریل، آزادراه، راه های اصلی و فرعی و روستایی در استان هزینه می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای ۲ تونل بین تبریز و ارومیه به طول ۵ کیلومتر و صرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان فقط در یک بخش این آزادراه، گفت: اجرای آزادراه تبریز - ارومیه موجب کاهش ۱۲ کیلومتری مسیر این ۲ شهر می شود.

سهمیه آذربایجان شرقی در طرح « اقدام ملی تولید مسکن» ۴۰ هزار و ۲۳۱ واحد است

سلطانی، با اشاره به طرح « اقدام ملی تولید مسکن» دولت برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه، ادامه داد: در اجرای این طرح سهمیه استان ۴۰ هزار و ۲۳۱ واحد مسکونی است که از این تعداد ۱۷ هزار واحد از سوی متولی شهر جدید سهند در این شهر ، ۱۰ هزار و ۶۹۹ واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن، ۴ هزار و ۸۹۹ واحد از سوی بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۷ هزار و ۶۹۲ واحد نیز توسط حوزه بازآفرینی شهری این اداره کل اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷ هزار و ۴۰۰ واحد به صورت خودمالک یا زمین از سوی راه و شهرسازی تامین شده، در مرحله آماده سازی و عقد قرارداد است، یادآوری کرد: بخشی از این واحدها در شهرک طلائیه، انتهای طالقانی، اندیشه، کرکج، انتهای یوسف‌آباد و اسدگلی تبریز و شهرهای مراغه، اهر و مرند احداث می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: در مرحله اولیه اجرای این طرح ثبت نام ۴ هزار و ۵۰۹ واحد از ۲۶ آذر در این استان آغاز می شود و افراد واجد شرایط می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

سلطانی، افزود: داشتن حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، متاهل بودن، نداشتن سابقه سکونت ملکی به نام خود و افراد تحت تکفل از فروردین سال ۸۴ تاکنون و عدم استفاده از هیچکدام از امکانات دولتی مانند زمین و یارانه مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون از شرایط ثبت نام افراد در این طرح است.

وی با بیان اینکه دهک های یک،۲ و ۳ مورد هدف در این طرح نبوده و فقط دهک های ۴ تا ۷ هدف طرح ملی اقدام ملی تولید مسکن است، اظهار داشت: میزان آورده متقاضی در این طرح ۳۰ درصد قیمت تمام شده ساخت واحد بوده و برای هر زوج خانه اولی ها ۱۲۰ میلیون تومان و برای سایر افراد ۱۰۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۶ و ۸ درصدی پرداخت می شود که کارمزد ۶ درصدی برای محدوده طرح بازآفرینی شهری تعلق می گیرد.

آزادراه تبریز - سهند آخر شهریور ۹۹ به بهره برداری کامل می رسد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تغییر این طرح از بزرگراه به آزادراه و ۶ خطه شدن آن، گفت: این طرح از سال ۹۷ تاکنون پیشرفت خوبی کرده و اگر فصل کاری اجازه می داد تا پایان اسفند این طرح تکمیل می شد ولی با توجه به سردی هوا، آخر شهریور سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.

سلطانی، با بیان اینککه فقط ۴ کیلومتر از ۲۰ کیلومتر طول این آزادراه مانده است، ادامه داد: این پروژه مشکل مالی نداشته و اعتبار اجرای آن از محل واگذاری زمین های آزادسازی شده به متقاضیان تامین می شود.

وی یادآوری کرد: کریدور تبریز - سهند به عنوان کریدور فعال برای کاربری های فراشهری با گرایش گردشگری و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است و با رعایت قانون دسترسی به آزادراه به شعاع یک هزار متر از آزادراه کاربری های فراشهری در محدوده آن ایجاد می شود.

راه آهن تبریز - بستان آباد بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح راه آهن تبریز - بستان آباد، گفت: اجرای این طرح بیش از ۸۰ درصد پیشرفت کرده و ریل گذاری آن آغاز شده و محل ایستگاه آن در تبریز نیز مشخص شده است.

سلطانی، با اشاره به اینکه ایستگاه این طرح در تبریز به صورت توقفگاه اجرا می شود، افزود: این مسیر جدید مدت سفر به تهران را ۴.۵ ساعت کاهش می دهد و پیش بینی می شود ۱۴ تا ۱۵ ماه آینده قطار به منطقه خاوران تبریز برسد.

۳ هزار و ۳۰۰ واحد در استان برای دریافت تسهیلات بافت های فرسوده به بانک ها معرفی شده است

وی با اشاره به سیاست های طرح بازآفرینی شهری، گفت: امسال ۳ هزار و ۳۰۰ واحد در استان برای دریافت تسهیلات کم بهره بافت های فرسوده به بانک های عامل معرفی شده اند که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ منجر به عقد قرارداد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: تبریز در اجرای طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی پس از تهران و مشهد در رده سوم قرار دارد و در این طرح برای ساخت هر طبقه ۵۰ میلیون تومان در تبریز و ۴۰ میلیون تومان در سایر شهرستان ها تسهیلات کم بهره ۹ درصدی به متقاضیان پرداخت می شود.

سلطانی، ادامه داد: علاوه بر این تسهیلات متقاضیان از تخفیف های ویژه حدود ۸۰ درصدی در اخذ پروانه ساختمانی و پایان کار بهره مند می شوند.

۵ هزار و ۵۲ واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان نشده است

وی با بیان اینکه سهمیه این استان در دولت های گذشته اجرای مسکن ارزان قیمت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی تعریف شده بود، یادآوری کرد: از این تعداد ۹۵ هزار واحد در قالب مسکن مهر بود که بخش عمده آن ها به متقاضیان تحویل شده و فقط ۵ هزار و ۵۲ واحد دارای مشکل به متقاضیان واگذار نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این واحدها نیز باید تا پایان امسال تکمیل و به متقاضیان تحویل شود، گفت: در سطح این استان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد که بیشتر آن ها در بخش خودمالکی قرار دارند.

سلطانی، ادامه داد: از تعداد مسکن های مهر تحویل نشده حدود ۴ هزار واحد مسکن مهر دارای پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی بوده که تا پایان سال تکمیل و به متقاضیان تحویل می شود و تلاش می شود با رفع مشکلات قضایی سایر مسکن ها نیز با همکاری نهادهای مرتبط آن ها نیز تحویل متقاضیان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد