ماجرای قرص‌های مشکوک در کیک دانش‌آموزان از نگاه وزارت آموزش‌وپرورش و بهداشت


ماجرای قرص‌های مشکوک در کیک دانش‌آموزان از نگاه وزارت آموزش‌وپرورش و بهداشت

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و‌پرورش از مکاتبه با وزارت بهداشت درباره قرص‌های مشکوک در کیک دانش‌آموزان خبر می‌دهد این در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو اساسا این فیلم‌ها را کذب می‌داند و به بررسی موضوع به لحاظ امنیتی اشاره می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخیراً فیلم‌هایی در فضای مجازی از مدارس منتشر شده است که وجود قرص‌هایی را در کیک‌های بوفه مدارس یا کیک‌های تهیه شده توسط دانش‌آموزان نشان می‌دهد.

در یکی از این فیلم‌ها گفته می‌شود که قرص‌های موجود در کیک‌های فروخته شده در بوفه مدارس، ترامادول است.

در همین رابطه حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از دریافت گزارش‌ها از استان‌های مختلف همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان و ارسال نامه به وزارت بهداشت خبر داده است.

او همچنین گفته است که این قرص‌ها استامینفون، آنتی هیستامین و رانیتدین است و منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم.

با این حال کیانوش جهان‌پور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره ماجرای پیدا شدن قرص‌های مشکوک در کیک دانش‌آموزان معتقد است که این ماجرا صحبت ندارد و اساساً فیلم‌های منتشر شده از جنس تولید کیک، بیسکویت و تولیدات صنایع غذایی نیست و به نظر می‌رسد موضوع این فیلم‌ها بیشتر در حوزه پلیس فتا و امنیت باشد.

وی افزود: این فیلم‌ها بیشتر شایعه‌ای است که فرد یا افرادی در شکل‌گیری اولیه و دامن زدن به آن نقش داشتند، افرادی که با فرایند تولید و پخش فراورده‌های غذایی آشنا هستند می‌دانند که امکان چنین چیزی وجود ندارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تا این لحظه هیچ مورد مستندی مبنی بر این که قرص در کیک و فراورده‌هایی مانند آن مشاهده شده باشد وجود نداشته و با بررسی همکاران ما مشخص شد موضوع خارج از حوزه سلامت غذا و دارو و تولید فراورده‌های غذایی است.

جهان ‌پور در گفت‌وگو با شبکه خبر مطرح‌کرد: ماجرای تهیه فیلم‌هایی که وجود قرص در کیک دانش‌آموزان را روایت می‌کند، باید از ابعاد انتظامی و امنیتی بررسی شود، نیروی انتظامی در یکی از استان‌ها که به موضوع بیشتر دامن زده شده بود وارد شده است.

وی افزود: ما در سازمان غذا و دارو به محض این که از هر موضوع مطلع شدیم، محل تهیه مواد غذایی را واکاوی کردیم و سایر بسته‌های کیک، مسیر پخش و شرکت سازنده آن بررسی شد، موارد شایعات در مورد شرکت‌های مختلف است که این خود نشان‌دهنده کذب بودن موضوع است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه‌داد: هر جایی که به عنوان محل احتمالی تهیه کیک‌های مشکوک اعلام شده بود وقتی بررسی شد، هیچ مورد مشابهی درباره سایر موارد در آن محل مشاهده نشده است.

جهان‌پور تاکید‌کرد: هموطنان نگران نباشند و موضوع این فیلم‌ها از جهت سلامت و ایمنی غذایی کذب است.

وی درباره نظارت سازمان غذا و دارو بر کارخانه‌های تولید کیک گفت: علاوه بر نظارت اولیه برای صدور مجوز تولید به صورت تصادفی نمونه‌گیری از محصولات غذایی انجام می‌شود و شرکت‌های مجاز تولید مواد غذایی، مسئول فنی دارند که ناظر کنترل کیفیت محصولات است و درقبال هر مشکلی که در نمونه‌گیری تصادفی سازمان غذا و دارو مشخص شود، مسئول فنی و مدیرعامل مجموعه تولید‌کننده باید پاسخگو باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان متذکر شد: توصیه ما به مردم این است که سواد سلامت و رسانه‌ای خود را ارتقاء داده و مراقب اخبار بی‌پایه و اساس در فضای مجازی که منبع آنها مبهم است، باشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس