افزایش 20 درصدی مرگ‌و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر


افزایش 20 درصدی مرگ‌و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر

هر چند یکی از دلایل اصلی مرگ و میر معتادان افزایش بیش از حد مواد مخدر است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف ترکیبی نیز خطر اوردوز را افزایش می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تریاک همچنان پر طرفدارترین ماده مخدر در ایران است و بعد از آن گل، هروئین و کراک و شیشه قرار دارند. با وجود هشدارهایی که در مورد مصرف ترکیبی مواد و همچنین چند مصرفی داده می‌شود هنوز مشخص نیست چند درصد معتادان از چنین الگویی تبعیت می‌کنند. آنچه مشخص است این است که عوارض چنین مصرفی بالاست و حتی می‌توان افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را به این الگوی جدید ربط داد.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است سال ۹۷ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر نسبت به سال ۹۶، ۲۰ درصد بیشتر شده است. هر چند یکی از دلایل اصلی مرگ و میر معتادان افزایش بیش از حد مواد مخدر است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف ترکیبی نیز خطر اوردوز را افزایش می دهد. مصرف ترکیبی مواد مخدری مانند هروئین و شیشه با الکل، غش کردن، فلج اعضای تنفسی، از کار افتادن سیستم‌های هشدار دهنده بدن و ... را به همراه دارد. همچنین ترکیب مواد مخدر با محرک‌ها می‌تواند اثرگذاری آنها را به قدری بالا ببرد که فرد دچار اوردوز شود. برخی از معتادان، به ویژه معتادان تحصیل‌کرده و دارای تمکن بیشتر، عنوان می‌کنند خواص مواد مخدر را به خوبی می‌شناسند و به قول معروف می‌دانند چه ماده‌ای با چه ماده‌ای بد است و کدام مواد را می‌توان با هم ترکیب کرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۳۵۲۱۲

کد خبر 1330224

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر