تلاش برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در گلستان


تلاش برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در گلستان

گرگان - ایرنا - همزمان با هفته پژوهش جمعی از مدیران حوزه صنعت، دانشگاه و نخبگان علمی گلستان، راهکارهای تقویت پیوند بین مراکز آموزش عالی و بنگاه‌های صنعتی - اقتصادی این استان را بررسی و مورد تبادل نظر قرار دادند.

رییس سازمان صنایع معادن و تجارت استان گلستان در این نشست که امروز چهارشنبه برگزار شد گفت: یکی از دلایل عمده برقرار نشدن ارتباط موثر و مداوم بین صنعت و دانشگاه، اکتفا به ارتباط های سطحی و حداکثر چند برگ تفاهمنامه همکاری است.

حسین طلوعیان با بیان این که مهم ترین رکن در تولید و پیشرفت نیروی انسانی است گفت: یکی از راه های پیشرفت مجهز بودن به دانش است که در نتیجه آن می توان به تولید و خلق کالا و خدمات جدید و روزآمد امیدوار بود.

وی گفت : با وجود آن که در زمینه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و میزان پژوهش ها و مقالات در سطح مطلوبی قرار داریم اما در زمینه تکنولوژی و دانش کاربردی ضعیف هستیم و همین عامل موجب بروز مشکلات زیاد در صنعت شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که شناخت صنعت و دانشگاه با یکدیگر محدود باقی بماند، تفاهم نامه ها و قراردادهای بین این نهادها و دستگاه ها بی ثمر و ابتر خواهند ماند.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم در این نشست گفت: مسیر حرکت دانشگاه و صنعت در تولید یکسان است اما دانشگاه و دانشجو علم و دانش تولید می کند و در مقابل صنایع با استفاده از همین داده ها، در مسیر تولید کالا، خدمات و ارزش افزوده قرار می گیرد.

علی نجفی نژاد ادامه داد: نبود واحدهای تحقیق و توسعه، یکی از خلاهای موجود در بخش صنعت و دانشگاه است که اگر این مراکز راه اندازی شوند زمینه ساز پیوند دانشگاه و صنعت و در نتیجه رشد پیش از پیش صنعت خواهند شد.

به گفته وی برای داشتن صنایع کارآمد نیاز به تقویت ارتباط صنعت با مراکز علمی - پژوهشی در سطح آزمایشگاه ها و واحدهای توسعه هستیم.

رییس بنیاد نخبگان گلستان هم گفت: استکبار جهانی برای صدمه زدن به شاکله نظام، راهبرد های مختلفی را در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم کرده که یکی از این رویکردها، اعمال تنگناهای اقتصادی و معیشتی برای مردم از طریق وضع تحریم های اقتصادی است.

ابوالقاسم خزائیان گفت:‌ دشمن در خیال خود می خواهد با افزایش فشارهای اقتصادی موجب فروپاشی نظام شود که باید برای رهایی از این فشار اقتصادی، راهکارهای مناسب و میدانی طراحی شود.

وی گفت : ترسیم افق اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهای نظام برای مقابله با تحریم است که عنصر اصلی آن رهایی از اقتصاد نفت محور و تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان است

خزائیان گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه، رمز شکل گیری اقتصاد دانش بنیان است و بنیاد نخبگان گلستان به عنوان سیاستگذار نخبگان ضمن شناسایی مستعدان اثرگذار، تلاش می کند در این مسیر به خوبی به ایفای نقش بپردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !