نوشدارو برای تخریب 80 هکتار از منطقه حفاظت شده میشداغ


نوشدارو برای تخریب 80 هکتار از منطقه حفاظت شده میشداغ

اهواز - ایرنا - 80 هکتار از زمین‌های منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) در خوزستان به دلیل تاخیر در برخورد با متعرضان به این منطقه، شخم‌زده و تخریب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: چهار روز پیش از شخم زدن زمین‌های منطقه حفاظت شده میشداغ باخبر شدیم که این مساله به اطلاع دادستان رسید.

محمدجواد اشرفی با بیان اینکه۸۰ هکتار از زمین‌های منطقه حفاظت شده توسط کشاورزان محلی شخم زده شده، افزود: در این راستا پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل و بیش از ۱۰ کشاورز محلی به دلیل شخم زدن زمین‌های این منطقه حفاظت شده به دادگاه فراخوانده شده که پس از گرفتن تعهد آزاد شدند.

وی درباره دلیل تاخیر در برخورد با متخلفان گفت: مناطق حفاظت شده وسیع و ماموران محیط بانی محدود هستند که امکان سرکشی و کنترل همه نقاط را ندارند، به همین دلیل شاهد تعرض‌هایی از این دست به مناطق حفاظت شده هستیم اما به محض دریافت گزارش اقدام خود را برای برخورد با مختلفان انجام می‌دهیم.

بازهم تهدید زیستگاه آهو

یکی از فعالان محیط زیست دشت آزادگان اما معتقد است که در حدود ۳۰۰ هکتار از زمین های منطقه حفاظت شده میشداغ در این شهرستان به دلیل شخم زدن و بذرپاشی کشاورزان محلی تخریب شده است.

قادر خسرجی افزود: روند شخم زدن زمین‌ها توسط تعدادی از کشاورزان بستان از ۱۰ روز پیش آغاز شده است.

وی اضافه کرد: منطقه مملو از پوشش گیاهی بوته‌ای بوده که با شخم زدن همه آنها از بین رفته و مشخص نیست که این منطقه به حالت اول خود بازگردد یا خیر.

میشداغ (به زبان محلی مشداخ) که یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد. شهرت این منطقه بیشتر به دلیل وجود یک گونه خاص و در معرض انقراض آهو یا «غزال مشداخ» است که آبان پارسال در بانک ژن جهانی ثبت شده است اما این زیستگاه از نظر تعداد خزندگان نیز تنوع زیستی بالایی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش