علت اختلال در دسترسی به کد فعال‌سازی تلگرام چه بود؟/همراه اول: سال 96 کار ما بود، اما الان خیر!


در حالی که بسیاری از کاربران تلگرام از مسدود شدن دسترسی به کد فعال‌سازی خود خبر داده‌اند، پیگیری‌های ایرناپلاس از وزارت ارتباطات و شرکت همراه اول برای شناسایی منشأ بروز این اشکال، با تکذیب این دو ارگان مواجه شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای اخیر، تعدادی از کاربران تلگرام گزارش داده‌اند که برای ورود به این اپلیکیشن ارتباطی با مشکل عدم دریافت کد فعالسازی مواجه شده‌اند و با اینکه همه مسیرهای ممکن را برای حل این مسئله امتحان کرده‌اند، نتیجه‌ای حاصل نشده است. پس از هر بار خروج (Log out) از تلگرام، برای ورود مجدد به حساب کاربری، پس از ثبت شماره تلفن همراه، یک کد پنج رقمی به‌منظور فعالسازی حساب ارسال می‌شود.

این رمز پنج رقمی از طریق پیامک فرستاده می‌شود که تحت مدیریت مخابرات و اپراتورهای داخلی قرار دارد. از همین رو، هر بار که دریافت کد فعالسازی از سوی کاربران با مشکل مواجه می‌شود، این‌گونه تصور می‌شود که کار دستگاه‌های ارتباطاتی داخلی بوده است.

علت اختلال در دسترسی به کد فعال‌سازی تلگرام چه بود؟/همراه اول: سال 96 کار ما بود، اما الان خیر!

همراه اول: ۱۳۹۶ کار ما بود، اما الان خیر!

ضمن اینکه این مسدودسازی پیش از این هم در کشور سابقه داشته است. در سال ۱۳۹۶ به مدت دو هفته، خروج از حساب کاربری در تلگرام به‌معنای یک خداحافظی دائم با این نرم‌افزار ارتباطی بود؛ موضوعی که از سوی یکی از مسوولان روابط عمومی همراه اول تأیید شد. امیر کیهان گفت: اپراتور همراه اول دو سال پیش درگاه پیامکی تلگرام را برای مشترکان خود فیلتر کرد تا نتواند به کاربران خود پیامک ارسال کند.

با این حال، وی گفت که اخلال کنونی در پیامک کد فعال‌سازی، ارتباطی به اپراتور داخلی ندارد و احتمالاً این مسئله به خود تلگرام مربوط می‌شود که جدیداً به جای پیامک، تنها از صوت برای ارسال کد استفاده می‌کند و از همین رو، آنهایی که از طریق سیستم‌های خانگی وارد می‌شوند، امکان دریافت تماس را ندارند.

البته گزارش‌های رسیده از مشکل دریافت پیامک کاربران این موضوع را رد می‌کند، زیرا آنها می‌گویند همه راه‌ها را برای دریافت کد امتحان کرده‌اند. حتی گفته می‌شود از طریق ایمیل هم این امکان دریافت کد فراهم نیست. «بعد از قطعی اینترنت سراسری، نصب و دریافت تلگرام دچار مشکل شدیدی شده است، به حدی که نه پیامک می‌فرستند و نه جواب ایمیل را می‌دهند. هر روز امتحان می‌کنیم و در آخر پیام می‌دهد به علت تلاش زیاد برای ورود به حساب کاربری، بعداً این کار را تکرار کنید.»

به‌طور کلی، تنها در سه صورت دریافت پیامک کاربران مسدود می‌شود؛ یا کاربر به‌صورت موقت و دائم به دلایلی مانند وارد کردن مکرر رمز ورود اشتباه و گزارش دیگران در لیست سیاه قرار گرفته باشد یا اینکه از سوی مخابرات اختلالی ایجاد شده است. در نهایت ممکن است خود اپلیکیشن با مشکلی مواجه شده باشد که البته در این صورت همیشه از سوی مسوولان آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزارت ارتباطات: فقط اپراتورها می‌توانند دریافت پیامک را مسدود کنند

سید جمال هادیان طبایی زواره، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص توضیح داد: از سوی وزارت ارتباطات هیچ‌گونه عملی برای قطع کردن پیامک تلگرام صورت نگرفته و این موضوع را برای اولین بار است که می‌شنود.

وی همچنین گفت: موضوع قطع پیامک به وزارت ارتباطات مربوط نیست و این امکان تنها برای اپراتورهای تلفن همراه مقدور است.

بر این اساس تاکنون هیچ‌کدام از دستگاه‌های داخلی مسئولیت این مشکل را نپذیرفته‌اند و همچنین از سوی شرکت تلگرام هم اطلاعیه‌ای مبنی بر بروز اشکال در این خصوص منتشر نشده است.

البته آخرین اخبار حاکی از آن است که این اختلال سرانجام حل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر