در سال 2050، به‌ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت


در سال 2050، به‌ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز گفت: میزان باروری در ایران با شیب خیلی تندی در حال کاهش است.

دکتر سکینه محمدعلیزاده، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، عنوان کرد: جمعیت دنیا دستخوش تغییرات بسیار مهمی است. خصوصاً جمعیت کشورهای آسیایی در دهه‌های آتی کاهش بسیار چشم‌گیر خواهد داشت. جمعیت در کشورهای اروپایی و پیشرفته هم رشد بالایی نداشته، اما مسئله این است که این‌ کشورها رشدشان را قبل از سال ۱۹۵۰ به صورت مطلوبی داشته‌اند.

وی افزود: با وجود کاهش جمعیت و نرخ باروری که ما داریم، در دنیا افزایش جمعیت را داریم، اما مشکل این است که میزان باروری در سطح کل دنیا با شیب خیلی تندی در حال کاهش است و در ایران، نرخ باروری، 1.8 دهم درصد است و این فاجعه است.

این دکترای بهداشت باروری اظهار کرد: آیا ایران هم می‌تواند، نرخ باروری را مانند کشورهای اروپایی که از طریق مهاجرپذیری نخبگان جبران می‌کنند، جبران کند؟ که پاسخ خیر است. کشور اروپایی به جایی اینکه هزینه کند و آموزش دهد، از تمام کشورها از جمله کشور ما نخبگان را جذب می‌کند و این مشکل کاهش نرخ جمعیتش را حل می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز با اشاره به اینکه «هرم سنی و جنسی جمعیت دنیا در حال افزایش است»، گفت: با توجه به این افزایش، به درصد افراد مسن بالای ۶۰ سال روزبه‌روز اضافه می‌شود. دنیا ۲۲ درصد افزایش جمعیت ۰ تا ۶۴ سال دارد. در جمعیت بالای ۶۵ سال به سه برابر، یعنی ۱۸۸ درصد افزایش خواهد داشت و جمعیت بالای ۸۵ سال، ۴ و نیم برابر افزایش و بالای ۱۰۰ سال ۱۱ برابر خواهد بود. سرعت رشد کهنسالی در کشورهای در حال توسعه بیش از حد است و همه می‌دانیم، افرادی که سن بالا دارند در کشوری مانند، کشور ما که بهداشت سنی هم نداریم، چقدر خطرناک است.

محمدعلیزاده تصریح کرد: در کل دنیا ۱۱ درصد افراد در سال ۲۰۱۲ بالای ۶۰ سال بوده‌اند و تا سال ۲۰۵۰ انتظار می‌رود این آمار دو برابر شود و در سال ۲۰۱۲، این آمار درکشور ما ۸ برابر بوده است و در سال۲۰۵۰، ۳۳ برابر خواهد شد، آیا کشور این امکان را می‌دهد که زمینه را برای سالم زیستن فراهم کنیم؟ در سال ۲۰۵۰ درصد افراد کهنسال ما مانند کشورهای اروپایی می‌شود. تغییر ۷ درصد به ۱۴ درصد در افراد بالای ۶۵ سال در کشوری مانند فرانسه 120 سال طول کشیده، در این ۱۲۰ سال فرصت کافی وجود داشته تا امکانات فراهم شود، در کشور ما طی کمتر از ۴۰ سال از ۸ درصد به ۳۳ درصد خواهد رسید و این فاجعه است، اگر اقدامی نکنیم.

این دکترای بهداشت باروری با بیان اینکه «در سال ۱۹۵۰ در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۸ نفر فرد در سنین کاری ۱۵تا ۶۴ سال یک نفر کهنسال بوده است»، عنوان کرد: این نرخ بسیار سریع کاهش پیدا کرده و این آمار در کشور ما ۳ نفر بوده‌است. در سال ۲۰۵۰، به ازای هر ۳ نفر یک نفر فرد کهنسال خواهیم داشت. در کشوهای پیشرفته به سلامت کهنسالان فکر شده و افراد کهنسال وابسته به دیگران نیستند، اما در کشورهای درحال توسعه افراد بالای ۶۰ سال وابسته به دیگران هستند.

وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر در یک دوره طلایی هستیم»، بیان کرد: تا کنون دو دهه فرصت را از دست داده‌ایم، اما دو دهه بعدی را باید دریابیم. اکنون تعداد افراد در سنین کاری درصد بالایی دارند و باید از این فرصت استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم کشورمان را حفظ کنیم، باید تلاش کنیم، سطح باروری سالم را در کشور بالا ببریم. به هیچ‌وجه نباید سلامت مادران و کودکان فدا شود و نهایت تلاشمان را برای افزایش جمعیت و سطح باروری داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس