تحول در فرآیند‌های ماموریتی از اهداف هوشمندسازی پلیس


تحول در فرآیند‌های ماموریتی از اهداف هوشمندسازی پلیس

اهداف طرح هوشمندسازی پلیس شامل تحول در ارائه خدمات، بهبود فرآیند‌های ماموریتی، توانمندسازی عوامل سازمانی و مشارکت ذینفعان است.

تحول در فرآیند‌های ماموریتی از اهداف هوشمندسازی پلیسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار احمد دولتخواه در جلسه هم اندیشی هوشمندسازی پلیس که با حضور جمعی از استادان و هیئت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در سالن فجر ستاد ناجا برگزار شد، اظهار داشت: امروزه سازمان‌ها با دو متغیر جهشی روبه رو هستند، و بحث تغییراتی که در ماموریت‌های هر سازمان رخ می‌دهد، نیازمند یک مدیریت صحیح است.
دبیر شورای هوشمندسازی پلیس با بیان اینکه لازمه مدیریت صحیح، تصمیم گیری صحیح است و نیاز به داشتن داده‌های صحیح و دقیق برای تصمیم گیری درست همواره احساس می‌شود، گفت: امروزه برای استفاده و داشتن داده‌ها و اطلاعات صحیح نیازمند به فناوری‌های نوین هستیم که استفاده از این ظرفیت‌ها برای مدیریت هر سازمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
سردار دولتخواه با بیان اینکه امروزه سطح توقعات مردم با توجه به رشد و توسعه روزافزون فناوری‌های نوین افزایش یافته، از پلیس به عنوان عنصری موثر در ارائه خدمات رسانی به مردم نام برد و ادامه داد: مردم توقع دارند، بتوانند در فضای سایبر و با استفاده از اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به حضور فیزیکی در هر زمان به این خدمات دسترسی داشته و از آن بهره‌مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی از هر نوع ایده و طرحی که بتواند در جهت رویکرد هوشمندسازی پلیس ما را یاری دهد تا به آرمان شهر مورد نظر برسیم، استقبال می‌کند، افزود: برای اجتناب و پرهیز از روزمرگی نیاز است با پیگیری در مباحث و موضوعات بنیادین به اشراف اطلاعاتی در هوشمندسازی پلیس رسید.
سردار دولتخواه با اشاره به اینکه ابعاد هوشمندسازی پلیس به طور کلی به فرآیند‌های سازمانی، عوامل انسانی و بخش‌های مرتبط با حوزه فناوری تقسیم می‌شود، یادآور شد: اگر بتوان بخش حوزه مرتبط با فناوری را به خوبی مدیریت کرد، مشکلات ناشی از عوامل انسانی و فرآیند‌های سازمانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت مقصود حاصل می‌شود.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه اهداف "طرح هوشمندسازی پلیس" شامل؛ تحول در ارائه خدمات، بهبود فرآیند‌های ماموریتی، توانمندسازی عوامل سازمانی و مشارکت ذینفعان است، افزود: آن بخشی که اکنون در آن دچار مشکل هستیم حول هر ۴ محور فوق است که بایستی با ارائه راهکار‌ها بتوان مشکلات را برطرف و با اجرای مدیریت صحیح در نهایت تحول ایجاد کرد.
دبیر شورای هوشمندسازی پلیس با اشاره به اینکه طرح‌های کلیدی هوشمندسازی پلیس شامل؛ طراحی زیرساختی، توسعه درگاه تعاملی ناجا با مردم، تبادل اطلاعات، مدیریت داده‌ها و تامین تجهیزات هوشمند است، خاطر نشان کرد: با استفاده از این طرح‌های کلیدی می‌بایست به یک درگاه دو سویه بین مردم و پلیس دست یافت تا بتوان تعامل دو طرفه در تبادل اطلاعات ایجاد کرد.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی با بیان اینکه مردم بایستی بتوانند با استفاده از تسهیلات و سازکار ایجاد شده به تبادل اطلاعات دسترسی داشته باشند، افزود: پلیس در نهایت برای اجرای هر ۴ بند مورد اشاره نیازمند تجهیزات هوشمند است.
سردار دولتخواه با تاکید بر اینکه پلیس انتظار دارد در بحث فناوری‌های نوین و تجهیزات هوشمند با استفاده از نظرات و طرح‌های استادان دانشگاه‌ها به اهداف مدیریت صحیح دست پیدا کند، گفت: خواهشمندیم این نظرات، ایده‌ها و طرح‌های خود را برای ما ارسال کنید.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه در معیار استانداردسازی‌ها بایستی همه ابعاد آن از جمله ظرفیت ها، ادامه دار بودن طرح‌ها و همچنین امن بودن سرویس‌ها نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: در بحث‌های کلان مدیریت داده‌ها انتظار می‌رود در راستای سرویس‌هایی که پلیس به مردم ارائه می‌دهد راهکار‌هایی برای تسهیل ارائه خدمات ارائه دهید.
دبیر شورای هوشمندسازی پلیس در خاتمه یادآور شد: مجموعه عظیم نیروی انتظامی همچون قطاری به سمت مقصد در حال حرکت است و نیاز به ریل گذاری به سوی هوشمندسازی دارد؛ لذا نظرات، پیشنهاد‌ها و طرح‌های استادان برای اجرای بهینه ماموریت‌های پلیس می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد تا بتوان در نهایت کار مفیدی را انجام داد.
در طول این جلسه اعضای هیئت‌های علمی کشور به ارائه نظرات خود در خصوص "هوشمندسازی پلیس" پرداختند و به مواردی نظیر ارائه خدمات در بستر هوشمند، ایجاد دستاورد‌های عملی، آسیب شناسی، استفاده بهینه از ظرفیت دستگاه‌ها و نهاد‌های پژوهشی، تشکیل جلسات چالش‌های دانشجویی و ... اشاره کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس