مفاهیم فرماندهی و کنترل در مدیریت بحران جایگاه لازم را ندارد


مفاهیم فرماندهی و کنترل در مدیریت بحران جایگاه لازم را ندارد

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مفاهیم و مبانی فرماندهی و کنترل هنوز جایگاه لازم را برای خود در کشور باز نکرده و مدیریت بحران نتوانسته از علم دانشگاه‌ها در این زمینه بهره برداری کند.

یازدهمین همایش ملی فرماندهی و کنترل امروز چهارشنبه در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش شد و تا فردا پنجشنبه ۲۱ آذرماه ادامه دارد.

«سید مصطفی صفوی» استاد دانشگاه امیرکبیر و دبیر همایش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فرماندهی و کنترل به رغم ارزشمند و اعتباری که دارد، هنوز در کشور جایگاه لازم را پیدا نکرده تا در موارد طبیعی مانند سیل، زلزله و یا برف و سرما کشور دچار مشکل شود.

وی افزود: البته در رشته‌های فیبرنوری، مهندسی ترافیک، کامپیوتر و اینترنت اشیاء، دانشگاه‌ها جایگاه لازم را برای خود پیدا کردند. اما باید در نظر داشت که فرماندهی و کنترل فقط برای بخش‌های نظامی نیست و سازمان‌های غیر نظامی نیز نقش مهمی در این زمینه می توانند ایفا کنند.

دبیر یازدهمین همایش ملی فرماندهی و کنترل با ذکر نمونه‌هایی در این باره ادامه داد: زمانی که در فرودگاهی مشکلی رخ می‌دهد و شرایط اضطراری می‌شود، یا در موارد اوژانسی بیمارستان‌ها، این فرماندهی و کنترل است که می‌تواند سبب بهتر و با بدتر شدن شرایط موجود شود.

وی درباره اینکه جایگاه ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان در فرماندهی و کنترل کجاست؟ اظهار داشت: پاسخگویی به این سوال سخت است. زیرا این موضوع بخش‌ها و جوانب مختلفی دارد که صریح نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد. اما به روز شدن تجهیزات و استفاده از دانش متخصصان کشور تاثیر فراوانی در افزایش جایگاه فرماندهی و کنترل کشور دارد.

صفوی با اشاره به مقاله‌هایی که در این همایش ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۵ مقاله و ۹ کارگاه با کیفیت در خصوص فرماندهی و کنترل در این همایش ۲ روزه ارائه می‌شود و این فرصتی است تا یافته‌های علمی بدست آمده را در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی قرار دهد.

«محمد عزیزی» از دانشگاه دفاع ملی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: لازمه هر گونه اقدام نظامی صرف نظر از بخش اجرایی، اعمال فرماندهی و کنترل بر آن است. افزایش سرعت، دقت و وسعت منطقه عملیات، دخالت عوامل انسانی و محدودیت های فناوری، موجب پیچیدگی بیش از حد سیستم‌های فرماندهی و کنترل شده است که این همایش برای بررسی مواضع مختلف این موضوع ارزشمند است.

«امیرحسین کشاورز» دانشیار گروه مهندسی هسته‌ای دانشگاه آزاد نیز اظهار داشت: در عصر حاضر هر کشوری برای برنامه ریزی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و ... نیازمند است که اطلاعاتی درباره جمعیت آینده کشور خود بدست آورد.

وی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های جامع انرژی در سطوح ملی و بین المللی با موضوع جمعیت، پیوند و ارتباط مستقیمی برقرار کرده است. بر همین اساس با بهره‌گیری از روش‌های علمی و استفاده از مدل سازی کامپیوتری می‌توان چشم انداز صحیحی از این شاخص برای برنامه ریزان و سیاستگذاری های جامع انرژی کشور فراهم کرد.

«محمد علی شکوهیان راد» مدرس مهمان دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز به ایرنا گفت: عمده تهدیدات بشر طبیعی نیست و عامل آن انسان است. از طرفی سطح این تهدیدات در هر دوره‌ای با پیشرفت و تکنولوژی ارتباط مستقیم داشته است.

وی ادامه داد: مفهوم «فرماندهی - کنترل» ‌در تمام زمینه‌های نظامی، غیرنظامی، تاسیسات حساس، زیر ساخت‌های تمدنی نقش به سزایی دارد و وقفه در آن به معنای وقفه در زیر ساخت های حساس تحت مدیریت آن است.

«محمد رضا ولوی» عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز در سخنانی اظهار داشت: وابستگی ارائه خدمات عمومی کشور به شبکه جهانی اینترنت با توجه به ناامنی ذاتی فضای اینترنت جهانی به منافع ملی آسیب زده است. البته از سوی دیگر سبب ارائه نشدن خدمات پرسرعت و با کیفیت در این فضا به دلایل مختلف فنی نیز شده است.

وی افزود: ایجاد شبکه ملی اطلاعات با تامین زیر ساخت کاربری متعدد نظیر دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک و بانکداری الکترونیک می‌تواند در دستور کار پژوهش‌های فرماندهی و کنترل قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر