هشدار اقلیمی؛ سرعت ذوب یخ‌های گرینلند 7 برابر شد


هشدار اقلیمی؛ سرعت ذوب یخ‌های گرینلند 7 برابر شد

تهران- ایرنا- تحقیقات جدید نشان می‌دهد، افزایش هفت برابری سرعت ذوب‌شدن یخ‌های گریلند، زنگ هشدار را برای میلیون‌ها نفر که در برابر تهدید طغیان آب و آب‌گرفتگی قرار دارند، به صدا درآورده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: سرعت آب شدن یخ‌های گریلند در مقایسه با دهه ۱۹۹۰ میلادی هفت برابر شده است.
براساس نتایج تحقیقات هیات بین دولتی تغییر اقلیم( IPCC) درباره علوم آب‌وهوایی، دامنه و سرعت ذوب شدن یخ‌های این منطقه، بسیار بالاتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد سطح دریاها به احتمال زیاد تا سال ۲۱۰۰ نزدیک به ۶۷ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت که نزدیک به هفت درصد از پیش‌بینی قبلی IPCC بالاتر است.
این میزان افزایش، زندگی ۴۰۰ میلیون نفر را تا پایان قرن در معرض سیل قرار خواهد داد. پیش‌بینی قبلی IPCC نشان می‌داد که سیل، زندگی ۳۶۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

بالا آمدن سطح دریاها همچنین خطر توفان را افزایش می دهد. این در حالی است که احتمال بروز توفان های شدید بواسطه گرمایش زمین که به مناطق ساحلی آسیب وارد می کند، افزایش یافته است.

گرینلند از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۳.۸ تریلیون تن از یخ‌هایش را از دست داده و این منطقه از دهه ۱۹۹۰ هر سال ۳۳ میلیارد تن از یخ‌هایش کاهش یافته است. در مجموع این رقم به ۲۵۴ میلیارد تن در سال در دهه گذشته افزایش یافته است.

تقریبا نیمی از ذوب یخ‌ها در گریلند ناشی از گرمای سطح هوا است که در منطقه قطب شمال سریعتر از میانگین جهانی بوده و بقیه، ناشی از سرعت گرفتن جریان یخ به داخل دریاها از طریق یخچال‌های طبیعی است که در نتیجه گرم شدن اقیانوس‌ها بوجود آمده است.

تاکنون اقیانوس‌ها بیشتر دی‌اکسیدکربن و گرمایش مازاد ناشی از اختلال در وضعیت آب‌وهوایی را به خود جذب کرده است اما آنها نیز به محدویت ظرفیت خود در جذب گرمایش زمین نزدیک می‌شوند.

براساس مشاهدات، سال ۲۰۱۱ اوج ذوب یخ بود و گریلند در این سال ۳۳۵ میلیارد تن از یخ‌هایش را از دست داد. از سال ۲۰۱۳ به بعد، میانگین ذوب یخ روند کندتری داشته و به ۲۳۸ میلیارد تن در سال رسیده اما طبق مشاهدات تابستان امسال، میزان ذوبِ یخ‌ها گسترده‌تر شده است.

برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که دوشنبه این هفته(۱۸ آذر) منتشر شد، درباره نقش تغییرات آب‌وهوایی و فناوری‌ها در ایجاد نابرابری‌های جدید هشدار داد.
این برنامه در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۹ خود هشدار داد که بر خلاف ثروت و درآمد، تغییرات آب‌وهوایی و فناوری در دوران مدرن به شکل فزاینده‌ای بین افراد دارا و ندار شکاف ایجاد کرده است. چنین شکل جدیدی از بی‌عدالتی افزایش یافته آن هم در حالی که پیشرفت‌هایی در برخی از شاخص‌های سنتی ایجاد نابرابری از جمله فقر شدید و بیماری‌ها حاصل آمده است.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا