رشد اقتصادی در سال 99 به مثبت 2 درصد خواهد رسید


رشد اقتصادی در سال 99 به مثبت 2 درصد خواهد رسید

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: در سال 99 رشد اقتصادی در کشور به مثبت 2درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: ما در یک دوره 10 ساله تحریم شکننده قرار داشته‌ایم که تحریم‌های اخیر خیلی وسیع‌تر و گسترده‌تر از قبل نیز بوده است.

وی گفت: قرار بود همه دیوارها برداشته شود و هیچکس قاعده اختصاصی نداشته باشد و همه تحت یک قاعده عمل کنند. در همین خصوص هم سازمان WTO تشکیل شد و مدت کوتاهی نگذشت که همه این اتفاق‌ها را همان مدعی‌ها برچیدند و حتی غذا را هم تحریم کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در لفظ نمی‌گویند که غذا را تحریم کرده‌اند ولی در این دوره به دلیل تحریم حمل‌ونقل، بانک‌ها و هر نوع وسیله‌ای برای جابه‌جایی عملاً راه ورود غذا و دارو را هم بسته اند.

آقامحمدی گفت: اگر این جنگ را با جنگ هشت ساله مقایسه کنیم قطعاً این جنگ فعلی مهم‌تر است ولی خیلی مشهود نیست.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر بسیاری از توانمندی‌ها در کشور بالاتر رفته است و در سال 91 تحریم‌های سنگینی به وجود آمد و در سال 92 با برجام عبور موقتی از این تحریم‌ها داشتیم و بعدها در توافق برجام قرار بود تحریم‌ها کمتر شود ولی به سرانجام نرسید.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان داشت: تحریمی که آمریکا بر کشور نهاده است معتقدیم که هرگز برنمی‌دارد و تحریم‌ها به عنوان یک قفس می‌ماند که بعضی مواقع فقط در این قفس را باز می‌کنند و محدودیت‌ها کمتر می‌شود.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: در این دوره در شرایط خوبی قرار نداریم و در یک قلم 40 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور را کم کرده است.

وی گفت: با این هجمه‌ای که آوردند رشد منفی بالای 8 درصد را تحمیل کردند و امروز که به زودی در آستانه سال جدید قرار می‌گیریم در سال 99 از حالت منفی رشد در اقتصاد به مثبت رشد 2 درصد خواهیم رسید و ارزیابی همه اقتصاددانان جهانی هم همین است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: در دوره قبلی وقتی که تولید خودرو سقوط کرد سال‌های زیادی طول کشید که به جای اول برسد و امیدواریم در ماه‌های آینده خودرو از تحریم خارج شود و 2 هزار خودرو در شرکت ایران‌خودرو و همین‌طور در شرکت سایپا هم 1500 خودرو ساخته خواهد شد.

آقامحمدی تأکید کرد: راه ما این است که تحریم‌ناپذیر شویم و از تحریم عبور کنیم و وابستگی‌ها را از دست بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش وزارت صمت پتانسیل صادراتی ایران در حال حاضر 40 میلیارد دلار است که می‌توانیم تا 100 میلیارد دلار آن را اجرایی کنیم و حتی می‌توانیم میزان صادرات را دو برابر کنیم و این موارد واقعی است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام بیان داشت: برنامه اقدام و عمل این است که تقسیم کار ملی صورت گیرد و مقام معظم رهبری نیز با فعالان اقتصادی دیداری داشتند که 2 هزار نفر از فعالان اقتصادی در آن حضور داشتند و مقام معظم رهبری نیز با 500 نفر از آنها دیدار کرد و گزارش‌هایی ارائه داده شد. نقاط ضعف و قوت مطرح شد و خلاصه حرف تولیدکنندگان این بود که ما می‌توانیم و شما هم بخواهید.

آقامحمدی با تأکید بر اینکه اساس تولید است نه گردش امور بروکراسی اداری، گفت: با کج سلیقگی جلوی توسعه را نباید بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرک‌های صنعتی فعالی در کشور وجود دارد و 776 هزار کارگر مشمول بیمه اجتماعی در این شهرک‌ها مشغول به کار هستند. وابستگی خارجی همه این شرکت‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است و امکان اینکه سال آینده از این فضا بیرون برویم وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: امروز همه حرف ترامپ و مابقی دشمنان این است که با تحریم کشنده و براندازکننده می‌توانیم جنگ را ببریم و اگر ایران موفق شود این تحریم‌ها را بشکند قطعاً آمریکا را شکست خواهد داد. آمریکا کشورهایی از جمله برزیل، مکزیک و ... را هم تحت تحریم قرار داده است و اگر ما بتوانیم آن را شکست دهیم کل این تحریم‌ها از بین خواهد رفت.

آقامحمدی گفت:‌در حال حاضر جایی نمانده است که آمریکا تحریم نکرده باشد و هر نوع تحریمی را که خواسته انجام داده است. اگر ما به درستی جلو برویم قطعاً پیروز خواهیم شد.

وی افزود: ما اولین مشکل‌مان در کشور بهره‌وری و قیمت تمام شده بالاست. در حال حاضر 3 میلیون واحد صنفی، یک میلیون واحد توزیعی و 2 میلیون واحد خدماتی و تولیدی داریم و با 3 میلیون واحد صنفی و تولیدی به درستی عمل نکرده‌ایم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار دداشت: 23 میلیون نفر کل شاغلین کشور هستند و کل این تعداد فقط 62درصد کارمند هستند و 23 درصد آنها در بخش دولتی فعالیت می‌کنند.

آقامحمدی گفت: در ایران 6.5 درصد افرادی هستند که دارای مزایای کارفرمایی هستند و بر این اصول فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت