خانمها اولویت دوم سالن‌ها هستند | صدای یک خانم جزئی از موسیقی است،ما نمی‌توانیم آن را نادیده گرفته و حذف کنیم!


خانمها اولویت دوم سالن‌ها هستند | صدای یک خانم جزئی از موسیقی است،ما نمی‌توانیم آن را نادیده گرفته و حذف کنیم!

اعظم صفایی: «نگین رشیدی»، خواننده آواز‌های محلی و فارسی که حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت موسیقایی دارد؛ در ابتدا با حضور در تئاتر و کرال "ارکستر سمفونیک تهران" فعالیت خود را شروع کرد، او حدود چهار...

اعظم صفایی: «نگین رشیدی»، خواننده آواز‌های محلی و فارسی که حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت موسیقایی دارد؛ در ابتدا با حضور در تئاتر و کرال "ارکستر سمفونیک تهران" فعالیت خود را شروع کرد، او حدود چهار سالی است که با گروه "پلاریس"همکاری دارد.
او که خوانندگی به زبان فارسی، گویش‌های محلی وعربی گروه "پلاریس" را بر عهده دارد در رابطه با دلیل این انتخاب اظهار داشت:من در ابتدا بعنوان خواننده فارسی وارد گروه شدم، در گروه پلاریس پنج خواننده به زبان‌های مختلف اجرا دارند و من هم با گویش‌های "لری"، "کوردی" و "شمالی" تا به حال اجرا‌هایی داشته‌ام به این دلیل که به آواز‌های محلی علاقه زیادی دارم و اصلیت لردارم. سبک اصلی من فارسی است وبه تازگی در دو اجرای پیش به گویش‌های "گیلکی"، "شیرازی" و زبان"عربی" آواز خواندم. به نظر من موسیقی محلی مخصوصا "لری"، "کوردی" و"ترکی" جزو موسیقی‌های جذاب و پیچیده ایرانی است و وقتی وارد بخش تکنیک و بحث علمی موسیقی محلی شوید متوجه خواهید شد که پا به دنیای غریبی گذاشته‌اید، خوشبختانه مخاطبان هم استقبال خوبی از آهنگ‌های محلی دارند، من آهنگ‌های پاپ، فارسی و نوستالژیک هم اجرا می‌کنم، ولی آهنگ‌های محلی طرفداران بیشتری دارند. موسیقی محلی و اصیل ایرانی موسیقی زیبایی است و ما هنرمندان وظیفه داریم سلیقه مردم را به سمت این موسیقی‌ها ببریم اگر فقط آهنگ‌های غربی اجرا کنیم، سلیقه و علاقه مردم را تنها مجذوب آهنگ‌های غربی می‌کنیم، اما اگر بتوانیم روی موسیقی‌های محلی و نوستالژیک که مفهومی حماسی دارند، کار کنیم، مطمئنا مردم هم علاقمند خواهند شد.
خانمها اولویت دوم سالن‌ها هستند | صدای یک خانم جزئی از موسیقی است،ما نمی‌توانیم آن را نادیده گرفته و حذف کنیم!
این خواننده در خصوص استقبال مخاطبان از اجرا‌های گروه"پلاریس" گفت: متأسفانه ما نه اجازه انتشار آلبوم را داریم و نه اینکه می‌توانیم تبلیغات خاصی بکنیم و صدایی از خودمان در جایی منتشر کنیم؛ تنها تبلیغاتی که می‌توانیم داشته باشیم پخش تیزر از تمرینات گروه در فضا‌های مجازی است و اینکه با همین امکان اندک توانسته‌ایم این همه مخاطب جذب کنیم برای من خیلی ارزشمند است، کنسرت‌های ما همیشه تمدید می‌شود و من هربار که روی استیج می‌روم برای ادامه کارم در ایران انرژی می‌گیرم، اوایل خیلی ناامید بودم از اینکه می‌دیدم قادر به پخش کارهایمان نیستیم، اما با مشاهده استقبال زیاد مخاطبان، هربار که اجرا دارم با انرژی بیشتری تصمیم به ادامه راه می‌گیرم.
وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که هر روز بند‌های جدید بانوان شروع به کار می‌کنند و خانم‌ها در این زمینه فعال‌تر می‌شوند؛ من خیلی خوشحال هستم که در شهرستان‌ها گروه‌های جدید موسیقی بانوان راه افتاده‌اند، زمانیکه بطور نمونه ما به "بندرعباس" رفته بودیم اولین گروه موسیقی بانوان بودیم که در آنجا برنامه برگزار کردیم، اما الان شنیده‌ام که در بندرعباس هم یکی دو بند تشکیل شده و این خیلی خوب است که خانم‌ها کم کم خود را پیدا کرده و جرأت می‌گیرند تا به راهی که علاقمند هستند و استعداد دارند، ادامه بدهند. من فکر می‌کنم آینده خوبی برای موسیقی بانوان در راه است، اگر اجازه بدهند و محیط را برای خانم‌ها آماده کنند، مطمئنا اتفاقات خوبی پیش روی ما قرار خواهد گرفت.
«نگین رشیدی» در پاسخ به این پرسش که "آیا در اختصاص سالن‌های کنسرت سهم کمتری به بانوان در مقایسه با آقایان تعلق می‌گیرد؟ بیان کرد: ما اغلب در "تالار وحدت" اجرا داریم، حدود ۴ سالی که با "پلاریس"همکاری دارم، شاید فقط ۸ سانس در "نیاوران" اجرا داشته‌ایم و بیشتر در تالار وحدت بودیم و خدا را شکر با ما همکاری کرده‌اند؛ ولی به هرحال اولویت آن‌ها هم کنسرت‌هایی است که فروش بیشتر داشته باشد و تبلیغات بیشتری می‌کنند که درواقع آقایان هستند؛ متأسفانه خانم‌ها اولویت دوم سالن‌ها هستند. اما در هر حال ما شاکریم، چون مسئولان بازخورد خوبی از اجرا‌های بند‌های مختلف زنان دیده‌اند، همکاری بیشتری به نسبت قبل دارند البته کم لطفی هم می‌کنند و به نسبت آقایان به ما کمتر میدان می‌دهند.

وی در ادامه درخصوص سختگیری‌هایی که از سوی مسئولان نسبت به گروه‌های موسیقی بانوان اعمال می‌شود، اظهار کرد: به هرحال هر کشوری قانون خاص خود را دارد، من شاید به این قوانین اعتقاد نداشته باشم، اما این موارد را جزئی از قوانین کشورم می‌دانم؛ در مورد اجرا‌های بانوان یکی از قوانین این است که مخاطبان حق استفاده از تلفن همراه در سالن را ندارند، حتی اعضای بند هم اجازه این کار را ندارند. این موضوعی طبیعی است و همین که اجازه برگزاری کنسرت را به ما داده‌اند و می‌توانیم بدون حجاب روی استیج برویم و از قبل آزادی عمل بیشتری داریم، باز هم خوب است. اما به هرحال یک سری قوانین وجود دارد که در هماهنگی‌ها باعث اذیت ما می‌شود؛ گاهی به این دلیل که فضایی برای تبلیغات نداریم، در اینستاگرام پست‌هایی می‌گذاریم که ممکن است به دلایلی از جمله پوشش کم اعضای بند، کنسرت مان را لغو کنند. این مسائل استرس و تنش‌هایی قبل از اجرا به ما وارد می‌کند، ولی من شخصا ترجیح می‌دهم نکات مثبت را ببینم، هم اینکه می‌توانم برای بانوان سرزمینم زمانی برای خوشگذرانی و شادی ایجاد کنم تا از دغدغه‌های روز به دور باشند برای من ارزشمند است.
این خواننده در ادامه ضمن اشاره به این نکته که هیچ وقت به موسیقی بعنوان منبع درآمد نگاه نکرده است، گفت:وضعیت درآمدی موسیقی برای خانم‌ها اصلا قابل قیاس با آقایان نیست؛ برگزاری کنسرت برای ما واقعا هیچ براورد مالی ندارد، اگر بند، تهیه کننده و اسپانسر داشته باشد وضعیت فرق می‌کند، اما خیلی مواقع ما بدون اسپانسر و تهیه کننده، اجرا گذاشته‌ایم و حتی از جیب پرداخت کرده‌ایم و واقعا از نظر ما اوضاع خیلی ضعیف است و بیشتر به دلیل علاقمندی این راه را ادامه داده‌ایم.
وی افزود: من همیشه به این فکر می‌کنم که صدای یک خانم جزئی از موسیقی است، ما نمی‌توانیم آن را نادیده گرفته و حذف کنیم، البته هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، ولی دوست دارم، مسئولین با دید روشن تری به این قضیه نگاه کرده و به خانم‌ها بهای بیشتری بدهند؛ متأسفانه در موسیقی نسبت به خانم‌ها کم لطفی شده، ما استعداد‌های بی نظیری در ایران داریم که درحال از دست رفتن هستند؛ یکی از آرزو‌های من این است که در ایران بتوانم به راحتی کار کنم، بدون هیچ تنش و استرسی، امیدوارم مسئولین با دید بازتری با بند‌های بانوان همکاری کنند، منظورم تنها "پلاریس" نیست بلکه همه بند‌هایی است که اجرا می‌گذارند و فعالیت حرفه‌ای دارند.
خواننده گروه "پلاریس" در انتها درخصوص برنامه آینده گروه "پلاریس" گفت: به زودی اجرای جدیدی همراه با قطعات شاد و پر انرژی پیش رو داریم که سوپرایز جدیدی برای مخاطبانمان به همراه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید