رویکرد شهرداری تهران در یلدای 98 خانواده‌ محور است


رویکرد شهرداری تهران در یلدای 98 خانواده‌ محور است

تهران-ایرنا- معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، رویکرد این نهاد در یلدای 98 را خانواده‌ محور دانست و گفت: حضور در شهر به همراه خانواده در ویژه برنامه‌های شب یلدا مورد تاکید قرار می‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی یگانه در نشست «سیاستگذاری و هماهنگی برنامه‌های شب یلدا» اظهارداشت: هدف از برگزاری این نشست این است که همه مجموعه‌ها در رابطه با برنامه شب یلدا به یک رویکرد واحد برسند و در یک مسیر حرکت‌ کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در این برنامه‌ها اجتماعی است، افزود: هر برنامه‌ای که تولید می‌کنیم ضروری است که خانواده‌محور باشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: بهتر است برای بهبود فضای کلی جامعه در برنامه‌ها از رویکرد طنز استفاده کنیم و لازم است نگاه کلی از اقوام ایرانی در برنامه‌ها حاکم باشد.

جوادی‌یگانه تاکید کرد: در ویژه برنامه یلدا باید در طول روز نیز ویژه برنامه‌هایی داشته باشیم و ترکیبی از شاهنامه‌خوانی، نقالی، موسیقی و.... را اجرا کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به خرید میوه و آجیل در شب یلدا گفت: همه میادین میوه و تره‌بار اقلام را با تخفیف عرضه خواهند کرد که این امر باید در اطلاع‌رسانی‌ها نیز لحاظ شود.

اکران فراگیر نقاشی کودکان، فضای سطح شهر را شاد و رنگی می‌کند

در ادامه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تنوع برنامه‌ها در شهرداری تهران یکی از آسیب‌هاست، گفت: در برنامه‌ها بودجه قابل توجهی هزینه می‌شود اما نهایتا شهروندان متوجه این موضوع نمی‌شوند که برنامه از سوی شهرداری اجرا شده است.

الهام فخاری افزود: اگر نتوانیم یک پیام واحد در برنامه‌ها داشته باشیم مسئله برندسازی برای شهرداری مخدوش می‌ماند.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه عنوان «یلدا برای همه» به شعار شهردار تهران نزدیک‌تر است، به عنوان شعار برنامه‌های شب یلدا انتخاب شود.

فخاری بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد در برنامه‌های نوروز تنها ۵ درصد از جمعیت تهران شرکت داشته‌اند و اطلاع‌رسانی به درستی صورت نگرفته است؛ بنابراین رسانه ملی را نباید از بخش اطلاع‌رسانی کنار بگذاریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اهمیت اکران نقاشی کودکان با موضوع یلدا افزود: فضای شاد این نقاشی‌ها در بهبود حال شهر موثر است؛ ضمن اینکه در این نقاشی‌ها حضور خانواده نیز پررنگ است.

وی ادامه داد: با اکران فراگیر این نقاشی‌ها فضای رنگی‌تری به شهر می‌بخشیم اما اگر اکران آنها به صورت فراگیر نبوده و به شکل پراکنده صورت گیرد، آنگونه که باید و شاید دیده نمی‌شود.

فخاری تصریح کرد: با همه تلاش‌ها هنوز هر بخش به صورت جزیره‌ای برنامه تدارک دیده است و این روند باید اصلاح شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تمجید از همکاری شهروند با موسسه محک بر لزوم چنین همکاری‌هایی از سوی دیگر بخش‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع در شب یلدا باعث دوری خانواده‌ها می‌شود

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان‌ کرد: هر چقدر کمتر برای یلدا برنامه برگزار کنیم بهتر است، یکی از معضلاتی که در حال حاضر داریم این است که انزوا و فردگرایی تا حدودی از الزامات شهر هوشمند محسوب می‌شود.

حجت نظری افزود: هر اندازه برنامه‌های ما خوب باشد، اعضای خانواده را از هم دور می‌کنیم، کمترین اثر این کار این است که مدیران و کارکنان شهرداری که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند از خانواده خود دور می‌شوند.

وی بیان کرد: بهتر است در شب یلدا از حجم برنامه‌ها کاسته و به سمت تغییر فضای کلی شهر برویم. نظری تاکید کرد: سازمان زیباسازی تهران در ایام مختلف باید المان‌سازی را در دستورکار قرار دهد، این کار به مردم این احساس را القا می‌کند که شهرداری به فکر آنهاست.

تدارک بسته‌های یلدایی برای کودکان بی‌سرپرست بهزیستی

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست گفت: ما دو هفته پیش ستاد یلدا را ایجاد و تفاهم کردیم تا در سینمای رازی با حضور کارگران فضای سبز شهرداری برنامه‌ای برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام میثم امرودی افزود: هماهنگی‌های لازمه به عمل آمده تا جشنواره انار که باید ۱۵ آذر به اتمام می‌رسید، ادامه یابد، همچنین برنامه‌های صحنه‌ای هم تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به تدارک بسته‌های یلدایی برای کودکان بی‌سرپرست و بهزیستی اظهارداشت: دیدار با خانواده شهدای مسیحی در کلیسا نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری در شب یلداست.

امرودی تاکید کرد: این برنامه‌ها دیده نمی‌شود مگر اینکه صداوسیما، همشهری و سایر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی آن مشارکت کنند.

برگزاری آیین سنتی آذری‌ها در منطقه ۱۹ و یلدای همزبانی در منطقه ۲۰

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان برنامه‌های این اداره کل برای شب یلدا اظهارداشت: توجه به مناطق پایین‌شهر در محوریت برنامه‌های ما قرار دارد، همچنین فضاسازی و تبلیغات در این زمینه از سوی سازمان زیباسازی انجام می‌شود.

ابوالفضل رفیع با اشاره به برنامه شب یلدای اقوام گفت: در منطقه ۱۹ با توجه به جمعیت قابل توجه آذری‌ها، آیین سنتی آذری‌ها برگزار می‌شود، در سایر مناطق نیز به همین ترتیب برنامه اجرا خواهیم کرد.

وی، یلدای همزبانی را از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: ۲۷ آذر روز مهاجران است و به دلیل جمعیت زیاد مهاجران در منطقه ۲۰ برنامه‌ای را با محوریت شب یلدا در این منطقه برگزار خواهیم کرد.

رفیع با اشاره به اجرای کارناوال شب چله با هماهنگی خانه تئاتر اظهارداشت: این کارناوال به‌ ویژه در مناطق جنوبی شهر حرکت کرده و ضمن توقف در تقاطع مختلف برنامه‌هایی اجرا می‌کند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: برای مددجویان گرمخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اجرای سمفونی پاییز با همکاری اداره کل بانوان افزود: در سرای محلات نیز مقرر شده برنامه‌های یلدایی را در سطح شهر اجرا کنیم.

در ادامه مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری برنامه شب یلدا در همه گرمخانه‌ها گفت: فراخوان داده‌ایم تا هر کسی برای اجرای برنامه در این مراکز دارای توانایی است، اعلام امادگی کند. سیدمالک حسینی افزود: بسته‌های شب یلدا برای مدارس پرتو آماده‌سازی می‌شود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهار داشت: هفته گذشته از معاونت خدمات شهری درخواست کردیم تا برگ‌ها را در پارک‌های شهر جمع‌آوری نکنند تا مردم قدم‌زدن روی برگ‌های پاییزی را حس کنند.

زهرا بهروزآذر افزود: تهیه فرش‌برگ‌های بزرگ در پنج بوستان تهران و فرش‌برگ‌های کوچک در برخی دیگر از تقاط شهر از برنامه‌های اداره کل امور بانوان برای شب یلداست.

وی ادامه داد: همچنین هماهنگ کرده‌ایم تا مددجویان گرمخانه‌های زنان بتوانند با برگ‌ها آثار هنری درست کنند.

مدیرعامل برج میلاد نیز در این نشست بیان کرد: برای عصر ۳۰ آذر برنامه‌ای را تدارک دیده‌ایم که یکی از رویکردهای آن چله اقوام فارسی‌زبان است و با مشارکت گروه‌های تاجیک، افغانستانی و ... اجرا خواهد شد.

مجتبی حسینی توسل افزود: شعرخوانی طنز، فال حافظ، موسیقی اقوام مختلف و دیوارنوشت یادگاری از دیگر برنامه‌های برج میلاد در این شب است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در ایام یلدا سردیس هخامنشی که در سفر اخیر رییس جمهور به سازمان ملل به کشور برگردانده شد، رونمایی شود که رویدادی مهم محسوب می‌شود.

مدیرعامل برج میلاد افزود: نخستین فودکورت ۳۶۰ درجه کشور در این برج افتتاح خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران اظهار داشت: قرار است نقاشی‌های کودکان و تصویرسازی‌های بزرگسالان را با موضوع شب یلدا جمع‌آوری کرده و برای اکران در شهر به سازمان زیباسازی ارسال کنیم.

مجتبی دانشور گفت: ۲۶ تا ۳۰ آذر هم در قالب برنامه‌ای در هر سرای محله با حضور قصه‌گوها برگزار می‌شود، همچنین یک کارناوال قصه‌گویی هم روزی دو بار از ابتدای خیابان حجاب تا بلوار کشاورز حرکت خواهد کرد.

وی افزود: یک تریلی نیز در نیمه جنوبی تهران روزی دو بار برای کودکان برنامه اجرا خواهد کرد.

مصطفی کاظمی مدیرکل دفتر شهردار، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، مسعود سریع‌القلم مدیرعامل شرکت شهروند، احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو و جمعی دیگر از مدیران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در نشست «سیاستگذاری و هماهنگی برنامه‌های شب یلدا» حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس