خشم رئیس‌جمهوری برزیل از دختر محیط زیستی


خشم رئیس‌جمهوری برزیل از دختر محیط زیستی

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری برزیل پس از اتهام‌زنی اخیر به بازیگر مشهور هالیوود، اکنون « گرتا تونبرگ » فعال نوجوان سوئدی در بخش محیط زیست را با عبارتی تحقیرآمیز مورد خطاب قرار داد.

براساس گزارش رسانه‌های غربی، « ژائیر بولسونارو » رئیس جمهوری برزیل دیروز (سه‌شنبه ۱۹ آذر) در حالی این نوجوان مشهور در حوزه محیط زیست را با عبارتی تحقیرآمیز خطاب قرار داد که این کنشگر به تازگی از خشونت فزاینده علیه بومی‌ها در برزیل انتقاد کرده بود زیرا دو عضو یک قبیله در منطقه آمازون چند روز پیش با گلوله کشته شدند.

بولسونارو به خبرنگاران گفت: گرتا می‌گوید بومی‌ها در آمازون به دلیل دفاع از جنگل‌ها کشته‌شده‌اند؛ رسانه‌ها چگونه به این «بچه» فضا برای اظهارنظر می‌دهند.
در حالی این دو فرد بومی از قبیله‌ای در شرق آمازون با گلوله کشته شدند که ماه گذشته نیز یک قبیله‌نشین شناخته شده در این منطقه کشته شده بود.

تونبرگ پیش‌تر در توئیتی که خشم بولسونارو را برنگیخته بود، نوشت: بومی‌ها به دلیل تلاش برای حفاظت از جنگل‌های آمازون در برابر جنگل‌زدایی غیرقانونی کشته می‌شوند. این مساله تکرار شده؛ شرم‌آور است که دنیا نسبت به آن سکوت کرده.

بولسونارو پیش‌تر نیز « لئوناردو دی کاپریو » بازیگر مشهور هالیوودی را به بودجه‌رسانی برای دامن‌زدن به آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون متهم کرده بود. دی کاپریو در زمینه حمایت از امور محیط زیست فعال است.

گرتا تورنبرگ (Greta Thunberg) دختر ۱۶ ساله سوئدی با سخنرانی در سازمان ملل در اعتراض به بی‌توجهی رهبران دنیا نسبت به گرمایش زمین، با کمک شبکه‌های اجتماعی، به بازیگر سیاسی بین‌المللی تبدیل شده است.
ویدئوی سخنرانی احساسی او در اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل (دوشنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹)، علیه رهبران دنیا به خاطر بی‌توجهی به گرمایش زمین، در همه رسانه‌های دنیا بازتاب داشته است. همچنین اخم شدید او به دونالد ترامپ در حاشیه همان اجلاس، بسیار معروف شده و در شبکه‌های اجتماعی، دست به دست می‌شود.

شهرت این فعال محیط‌زیست به دلیل سخنرانی در سازمان ملل نبوده بلکه پیش از این نیز مشهور بوده اما این بار ابعاد تازه‌ و سیاسی‌تری پیدا کرده است؛ گویا ابعاد سیاسی فعالیت او تازه آغاز شده؛ دامنه فعالیت او تا پیش از این فقط در بخش رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بود اما اکنون وارد عرصه سیاسی شده است.

هم‌زمان با سخنرانی او در سازمان ملل اعلام شد گرتا همراه با گروهی از طرفدارانش علیه پنج دولت بزرگ ناقص تعهدات زیست محیطی شامل آلمان، فرانسه، ترکیه، برزیل و آرژانتین به سازمان ملل شکایت کرده است.
گرتا برای نخستین‌بار زمانی که فقط ۸ ساله بود، درگیر تغییرات آب‌وهوایی شد. اما آغاز فعالیت‌هایش در سال ۲۰۱۵ بود، وقتی او ۱۵ ساله بود موجی از گرما و آتش‌سوزی در جنگل‌های در سرتاسر دنیا به راه افتاد. گرتا در همین سال مدرسه را به حالت اعتراض ترک کرد و جلوی مجلس نمایندگان سوئد دست به اعتصاب زد.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !