400 میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح آموزش هنگام ازدواج می‌شود


400 میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح آموزش هنگام ازدواج می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و  مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح آموزش هنگام ازدواج برای زوجین، امسال 400 میلیارد ریال اعتبار دارد که تلاش داریم در سال‌های آینده با مشارکت مالی مردم همراه شود.  

دکتر سیدحامد برکاتی روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی آموزش و مشاوره هنگام ازدواج در بجنورد اظهار داشت: این طرح، تاکنون در ۲۴ استان اجرایی شده است و ۴۵ دانشگاه و ۴۶ دانشکده علوم پزشکی در این خصوص وارد کار شده اند.

وی با بیان اینکه در سطح کشور ۶۴ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی فعالند، گفت: تا پایان امسال تمام استان های کشور زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

وی گفت: این طرح در ۴۲۸ مرکز اجرایی می شود و بیش از سه هزار مربی برای برگزاری کلاس ها، آموزش دیده و یا در حال آموزش هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: طبق قانون، زوجین هنگام ازدواج در دوره ای ۶ ساعته شرکت کرده و آموزش های لازم را فرامی گیرند، و در پایان دوره، گواهی دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش های هنگام ازدواج پیش از این ۲ ساعته بود و دانشگاه های علوم پزشکی از سال ۷۲ تجربه فعالیت در این بخش را دارند، گفت: اکنون این تجربه ۲۷ ساله به آموزش های اجباری افزوده شده است و از طریق مجلس شورای اسلامی هم پیگیری هایی در دست است تا به لحاظ قانونی، با سازو کاری جدی تر دنبال شود.

برکاتی با اشاره به اجباری بودن آموزش ها برای زوجین هنگام ازدواج، گفت: در برخی از کشورها، آموزش ها و حضور در برنامه ها برای خانواده، ۱۶ تا ۵۰ ساعت است و در ایران هم تلاش داریم تا آموزش ها به صورت حضوری و مجازی توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی با سلامت جسمانی، تغذیه درست، شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری ها، حفاظت و ارتقای سلامت جنسی، مسائل حقوقی و روانشناختی از جمله مواردی است که زوجین در این دوره ها، آموزش می بینند.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار، وزارت بهداشت و دانشگاه ها، در جایی که مجاز است، به زوجین مسائل جنسی را آموزش می دهند و البته این کلاس ها، برای بانوان و مردان، مجزا برگزار می شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رویکرد اصلی ما از برگزاری این آموزش ها، کاهش آمار طلاق و تحکیم خانواده است و این طرح اگر درست اجرا شده و تداوم داشته باشد، آمار طلاق ۲۰ تا ۲۵ کاهش می یابد.

استان خراسان شمالی با ثبت چهار هزار و ۶۳۲ واقعه ازدواج در نیمه نخست امسال، رتبه نخست این شاخص نسبت به جمعیت را در میان استان‌های کشور از آن خود کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام