معرفی 85 درصد زلزله‌زدگان متقاضی تسهیلات به بانک‌ها


معرفی 85 درصد زلزله‌زدگان متقاضی تسهیلات به بانک‌ها

تبریز- رییس بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 3000 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان تخریبی اعلام شده و نیازمند بازسازی است، گفت: تا زمان حاضر 2600 متقاضی تسهیلات ساخت مسکن در این مناطق به بانک‌ها معرفی شده‌اند .

حافظ باباپور در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه زلزله ماه گذشته موجب تخریب ۱۰۰ درصدی ۳۰۰۰ خانه در روستاهای شهرستان‌های میانه و سراب شد، خاطرنشان کرد: کارکنان بانک‌ها در محل حضور پیدا کرده و متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها اقدام به درخواست وام می‌کنند.

وی افزود: ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشته و نزدیک به ۲۰۰۰ واحد دامی نیز بر اثر وقوع این زمین لرزه آسیب دید.
وی در ادامه با اشاره به اقدامت انجام شده برای اسکان موقت زلزله زدگان گفت: نزدیک به ۳۰۰ نفر درخواست اتاقک‌های ۱۲ متری و کانکس کرده بودند که خوشبختانه همگی را کامل کرده و به مردم تحویل داده‌ایم.
وی بیان کرد: نزدیک به ۲۷۰۰ نفر نیز اجاره‌ بهای بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی درخواست داده بودند که مرحله اول آن پرداخت شده است.
باباپور با بیان اینکه پرداخت مرحله دوم کمک بلاعوض به عنوان اجاره بها برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان، مشروط بر تحویل چادر و اعلام محل سکونت است، گفت: مرحله دوم این کمک بلاعوض به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر پرداخت شده و مابقی نیز با اجرای شرط مذکور پرداخت می‌شود.
باباپور با اشاره به آخرین وضعیت روند آواربرداری در مناطق زلزله زده توسط اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ۳۰۰۰ واحد مسکونی، آوار نزدیک به ۱۶۰۰ واحد تاکنون برداشته شده است، اما با توجه به عبور از مرحله اسکان موقت، عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.
وی با بیان این که اسکان دائم در روستاها شروع شده است، اظهار کرد: ۱۲۰ نفر پی کاری واحدهای مسکونی‌شان را انجام داده و در نزدیک به ۲۰ واحد مسکونی، فونداسیون ریخته شده و برای ۱۰ واحد مسکونی نیز اسکلت نصب شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت‌: با وضعیت آب و هوایی موجود، پیوند بین اسکان دائم و اسکان موقت را برقرار کرده‌ایم و اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد، روند اسکان دائم سریع‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، زلزله ۵.۹ ریشتری آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه ۱۷ آبان ۹۸ اتفاق افتاد .

در این زلزله بیش از ۱۲ هزار نفر در شهرستان های میانه و سراب خانه خود را از دست دادند و در زمان حاضر بیشترشان در اتاقک های اسکان موقت زندگی می کنند.

دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد اختصاص داده است.

این کمک های بلاعوض و تسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خرید لوازم خانه، کمک هزینه اسکان، احداث جایگاه دامی وخدمات فنی است.

بر اساس بخشنامه دولت، برای احداث هر واحد مسکونی روستایی آسیب دیده مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال و برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص می یابد.

همچنین کمک بلاعوض برای تامین لوازم معیشتی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال و کمک هزینه اسکان موقت برای هر واحد مسکونی روستایی ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

علاوه بر آن کمک بلاعوض برای احداث هر جایگاه دامی نیز ۵۰ میلیون ریال است.

همچنین برای ساخت واحدهای مسکونی در شهر و روستا نیز به ترتیب تسهیلات بانکی ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده ! / از ایرانی ها بهتر می رقصه !