راه اندازی قرارگاه ویژه حوادث ترافیکی در اورژانس/افزایش 15 درصدی پایگاه‌های اورژانس کشور


راه اندازی قرارگاه ویژه حوادث ترافیکی در اورژانس/افزایش 15 درصدی پایگاه‌های اورژانس کشور

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد پایگاه‌های اورژانس 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

راه اندازی قرارگاه ویژه حوادث ترافیکی در اورژانس/افزایش 15 درصدی پایگاه‌های اورژانس کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در آغاز رزمایش طرح ترافیکی زمستان در دانشگاه علوم انتظامی امین اظهار کرد: همکاری خوبی بین اورژانس کشور، پلیس راهور، راهداری، هلال احمر و دستگاه‌های مختلف برای امدادرسانی در طرح ترافیک زمستان ۹۸ وجود دارد.

او ادامه داد: در فصل زمستان با سرما، یخبندان، ریزش برف و باران و نزولات الهی رو به رو هستیم و به همین دلیل رانندگی شرایط خاصی دارد و نیازمند مهارت ویژه راننده است، از طرفی بیشترین حجم مسافر از طریق جاده‌های مواصلاتی کشور انجام می‌شود و احتمال هرگونه خطر و حادثه در حوادث جاده‌ای به ویژه در فصل سرما وجود دارد.

۲۰ کشته در جاده‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر

کولیوند اظهار کرد: همکاری دستگاه‌ها موجب شد ما در سازمان بهداشت جهانی از کشور‌های گروه هشت به کشور‌های گروه الف ارتقا پیدا کنیم؛ پیش از این به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۴.۵ کشته در حوادث جاده‌ای داشته‌ایم، اما سال گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ما اکنون به عدد ۲۰ رسیده‌ایم و استاندارد جهانی ۱۸.۲ کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. با همکاری جهادی دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم نرم جهانی را پشت سر بگذاریم و به کشور‌های توسعه یافته برسیم.

او اظهار کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال گذشته ۴۳ درصد رانندگان، ۳۶ درصد سرنشینان و ۲۱ درصد عابران پیاده جان خود را به دلیل حوادث ترافیکی از دست دادند، در بین وسایل نقلیه هم خودرو‌های سبک بیشترین آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای را داشتند و در جایگاه بعدی موتورسیکلت‌ها بودند. خوشبختانه آمار حوادث ترافیکی در خودرو‌های عمومی بسیار پایین بوده است و توصیه ما این است که مردم در ایامی مانند فصل زمستان به دلیل نیاز به مهارت بالای رانندگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

۶۴ درصد حوادث منجر به فوت در جاده‌های برون شهری

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: پلیس و سایر دستگاه‌ها برای ارتقای مهارت رانندگان وسایل نقلیه عمومی اقدامات خوبی انجام داده‌اند که این اقدامات قابل تقدیر است، ۶۴ درصد حوادث منجر به فوت در جاده‌های برون شهری بوده است، لذا حضور فعال و گسترده اورژانس می‌تواند به کاهش مرگ و میر کمک کند. باید توجه داشت که بیشترین علت فوت در حوادث جاده‌ای ضربه‌های مغزی یا شکستگی‌های متعدد بوده است و این نشان می‌دهد که شدت حادثه و سرعت رانندگی در اغلب حوادث جاده‌ای بالا بوده است.

کولیوند گفت: ما قرارگاه ویژه‌ای برای حوادث ترافیکی در سازمان اورژانس راه‌اندازی کردیم و هر ۲ هفته یک بار جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم تا سرعت خدمت‌رسانی را ارتقا دهیم و بتوانیم بیماران را به سرعت در بیمارستان‌ها پذیرش کنیم. با سامانه MCMC اورژانس کشور می‌توانیم مطلع شویم که تخت خالی در کدام بیمارستان داریم و پزشک مورد نیاز در چه بیمارستانی مستقر است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: پوشش خدماتی برای مصدومان حوادث ترافیکی را افزایش دادیم و با توجه به اینکه ۶۰ درصد حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد؛ خدمات ویژه ای در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها و نقاط حادثه خیز به مصدومان داده می‌شود. نقشه راهی را برای ارتقای کمی و کیفی خدمات اورژانس به ویژه در حوادث ایجاد کرده‌ایم و پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و روستایی و ناوگان زمینی و هوایی را ارتقا دادیم و به زودی ناوگان ریلی نیز راه‌اندازی می‌شود.

او بیان کرد: تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و ۴۰۰ دستگاه آمبولانس بنز کمک‌دار را به ناوگان اورژانس اضافه کردیم تا بتوانیم در مناطق صعب‌العبور و جاده‌های برفی به مددجویان و نیازمندان خدمت‌رسانی کنیم.

بیشتر بخوانید: حوادث ترافیکی چهارمین علت مرگ و میر در ایران

تعداد بالگردهای اورژانس هوایی به ۴۵ می رسد

کولیوند ادامه داد: از به روزترین تجهیزات فوریت‌های پزشکی در ناوگان اورژانس استفاده می‌کنیم تا بتوانیم جان مردم را نجات دهیم. تعداد بالگردهای ناوگان هوایی را ۱۲ درصد افزایش دادیم، باید توجه داشت که ۲۵ درصد خدمات اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی است و تاکنون ۴۴ بالگرد اورژانس داریم و ظرف یک تا دو روز آینده یک بالگرد به ناوگان اورژانس برای خدمت رسانی به مردم در شهر داراب اضافه می‌شود.

او افزود: امروز در کنار پلیس راهور جمع شده‌ایم تا توانمندی‌هایمان را برای ارتقای خدمت‌رسانی و کمک به مردم در فصل سرما افزایش بدهیم و به هموطنان این اطمینان خاطر را دهیم که حضور داریم و آماده خدمت‌رسانی هستیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: اما باید فرهنگ مردم ارتقا پیدا کند و یکی از مهم‌ترین موضوعات رانندگی با سرعت مطمئنه است که خوشبختانه معاونت صدای صدا و سیما با وزارت راه، هلال احمر، پلیس راهور و اورژانس پویشی را راه‌اندازی کرده تا بتوانیم شاهد کاهش مرگ و میر مردم در حوادث جاده‌ای باشیم. حضور ما در نقاط حادثه خیز حتی اگر نیازی نباشد مؤثر خواهد بود و می‌تواند در پیشگیری از حوادث کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی؛ تولید وطنی افغانستان با بُشکه!