اطلاعات خام سیاهه آلاینده‌های اصفهان رونمایی شد


اطلاعات خام سیاهه آلاینده‌های اصفهان رونمایی شد

سیاهه‌ای که از سال 1396 به درخواست مدیریت شهری اصفهان و به همت اداره کل محیط‌زیست استان، به دانشگاه‌های بزرگ اصفهان سفارش داده‌شد، از سال گذشته در کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مورد پیگیری قرار گرفت که اطلاعات خام آن، امروز در جمع اصحاب رسانه منتشر شد.

صبح امروز (چهارشنبه) رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی اصفهان، معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار و مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان، در نشست خبری، از سیاهه آلاینده‌های اصفهان که به سفارش شورای اسلامی شهر و شهرداری و به همت اداره کل محیط‌زیست استان، توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان، تحقیق و گردآوری‌شده، رونمایی کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان بابیان اینکه مدتی است تصمیماتی که در خصوص کاهش آلاینده‌ها، ترافیک، حمل‌ونقل و مسائل هوایی اتخاذ می‌شود، صرفاً بر اساس اطلاعات حدسی و یا الگوبرداری شده از کلان‌شهرها بوده، گفت: بالاخره تصمیم به تهیه سیاهه آلاینده اصفهان و تعیین سهم ذرات معلق در ایجاد آلودگی، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، کوروش محمدی، ادامه داد: در بحث برنامه‌ریزی از اطلاعات علمی برخوردار نبودیم و امروز که این نتایج البته اندکی دیر منتشر می‌شود، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و سودمند برای کاهش آلودگی‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: بنا بود این کار در مدت ۱۵ ماه انجام شود، اما مسائل مالی و مدیریتی، این پروژه را به تعویق انداخت. یکی از موضوعات مهم در کمیسیون محیط‌زیست از بدو آغاز بکار از سال گذشته، پیگیری این سیاهه بود که اعتبارات لازم تأمین و امروز نتایج آن ارائه می شود.

محمدی با تاکید براینکه این اطلاعات خام است و فعلاً مبنای برنامه‌ریزی ندارند، چون تحلیل نهایی هنوز انجام‌نشده است، افزود: از اطلاعات کلی سیاهه انتشار آلودگی، امروز رونمایی می‌شود، اما نباید فراموش کرد که یک سری تحلیل‌های نهایی لازم است و اطلاعات اعلام‌شده، به معنای برنامه‌ریزی نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان افزود: در این سیاهه حوزه اثر آلاینده‌ها هنوز مشخص نیست و آمار کلیتی در خصوص اصفهان است.

وی در ادامه سیاهه را به نمایش گذاشت و آمار شهرستان در خصوص ریز آلاینده‌ها را به تفکیک انواع کربنی، نیتروژنی، ذرات معلق و دیگر فاکتورهای آلاینده شرح داد.

بر اساس گفته‌های محمدی، اصفهان در یک منطقه نیمه‌خشک قرار دارد و همواره تحت نوسانات اقلیمی و زیست‌محیطی بوده است. ۵۶.۵ درصد سرعت بادهایی که اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به دلیل کم بودن، قابل‌اندازه‌گیری نیست و این باعث تجمیع آلاینده‌ها در بعضی نقاط مستعد می‌شود.

این عضو اصلی شورای شهر اصفهان گفت: به‌طورکلی منابع آلاینده در این سیاهه به دودسته متحرک و ثابت دسته‌بندی می‌شوند، که منابع متحرک خود به منابع جاده‌ای و غیر جاده‌ای مثل حمل‌ونقل ریلی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در بحث آلاینده‌های متحرک غیر جاده‌ای، می‌توان به قطارها، هواپیما و ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد، که نقش قابل‌مطالعه‌ای در آلودگی هوای اصفهان دارند.

محمدی بر اساس تحقیقات انجام‌شده، بابیان فاکتورهای آلاینده، سهم قطار و حمل‌ونقل ریلی را مجموعاً ۱۹۷۵۳تن مونوکسید کربن و ۱۳۵۱۷ تن آلودگی‌های نیتروژن در سال اظهار کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون به این بخش توجه زیادی نشده بود، افزود: بیشترین سهم آلاینده‌هایی که توسط قطارها در استان اتفاق می‌افتد، از محدوده باغ بهادران تا سپاهان شهر اصفهان است که این دسته از آلاینده‌ها، یک حلقه در اطراف اصفهان، در مناطق یادشده ایجاد کرده‌اند و حوزه انتشار حمل‌ونقل هوایی، بر روی محدوده شهری اصفهان گستردگی دارد.

وی بابیان میزان دقیق آلودگی‌های ایجادشده، سهم هواپیماها و ماشین‌آلات کشاورزی را در این خصوص چشمگیر و قابل‌ملاحظه عنوان کرد.

محمدی در بررسی منابع متحرک جاده‌ای، ۳۴درصد خودروهای کلان‌شهر اصفهان را پراید و ۱۵درصد را وانت دانست و افزود: بیشترین فاکتور آلاینده، در این بخش مربوط به مونوکسید کربن است، همچنین ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در اصفهان در حال تردد است که بیشترین آلودگی منتشرشده از این وسیله حمل‌ونقل و تردد نیز مونوکسید کربن است.

عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: اتوبوس‌ها بیشترین سهم آلاینده‌های نیتروژنی رادارند، همچنین حدود ۵۳ درصد از آلاینده‌های تولیدشده توسط کامیون‌ها و کامیونت‌ها که تردد آن‌ها در محدوده‌های شهری بسیار زیاد است، ترکیبات نیتروژن و حدود ۳۸درصد مونوکسید کربن است.

وی افزود: بر اساس این تحقیقات، بیشترین تردد خالص در شهر در طول سال‌های ۹۶ بین اصفهان-ذوب آهن، اصفهان-نجف‌آباد و اصفهان-مورچه خورت بوده است.

محمدی گفت: بر اساس تصاویر هوایی، بیشترین سهم آلاینده‌های خودرو، در مرکز شهر اصفهان است و به لحاظ زمان انتشار، دو ساعت بیشترین آلایندگی، ۵تا ۸ صبح و ۱۵تا ۱۸ است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان، گفت: بیشترین سهم آلایندگی، مربوط به خودروهای بنزینی است که ۷۳ درصد از این آلایندگی‌ها نیتروژنی و ۸۶ درصد آلودگی‌ها کربن مونوکسید هستند.

وی با اشاره به نتیجه تحقیقات دوم که سهم آلاینده‌های ثابت را بررسی می‌کند، گفت: صنایع ۶۷ درصد از آلاینده‌های معلق را به خود اختصاص می‌دهند. احتراق گاز طبیعی در بعضی فصول تا ۹۷درصد و بعضی فصول تا ۶۵درصد کاهش پیدا می‌کند.

محمدی گفت: در مراکز شهر، بیشترین سهم آلاینده‌ها وجود دارد و تنها دریکی از مناطق اصفهان، حدود ۶۹۷ برابر حد مجاز، ذرات زیر ۲.۵ منتشر می‌شود! این یعنی در معرض خطر بیماری‌های عصبی، روان‌تنی، آسم و دستگاه‌های تنفسی هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان در جمع‌بندی این دو تحقیق، خاطرنشان کرد: در پایانه‌ها و شهرک‌های صنعتی اصفهان، بیشترین سهم ذرات معلق راداریم. در مناطق پرترافیک داخل شهر، این مقدار از حد مجاز تجاوز کرده است. طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته دو روز هوای سالم به خاطر باد و بارندگی داشته‌ایم، اما شرایط برمی‌گردد و احتیاج به برنامه‌ریزی ویژه داریم.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، گفت: مطالعات انجام‌شده برای بررسی آلاینده‌های سربی هم انجام‌شده، درخصوص این فلز سنگین و آسیب‌زا شرایط مناسبی نداریم و در مناطقی که بیشترین سطح سرب وجود دارد، احتمال می‌رود که علت، شرایط صنعتی مناطق باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است