دستگاه‌های ما، سمفونی ناهمگونی در شهر می‌زنند


دستگاه‌های ما، سمفونی ناهمگونی در شهر می‌زنند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمارها و اطلاعات منتشرشده در سیاهه انتشار آلودگی اصفهان، مبنای تحلیل و گزارش‌ها هستند، گفت: می‌توان دید که دقیقاً دستگاه‌های ما، سمفونی ناهمگونی را در شهر می‌زنند و اولویت خاصی برای دستگاه‌ها وجود ندارد.

صبح امروز (چهارشنبه) محمد عیدی در خصوص سیاهه انتشار آلودگی که امروز رونمایی شد، گفت: دیو آسیب گلوی تک‌تک شهروندان را می‌فشارد، عروس ناآگاه شهر ما سیه‌پوش دود شهر شده است.

وی ادامه داد: محیط‌زیست اهمیت ویژه‌ای دارد و رسیدگی به این اهمیت، یکی از شاخص‌های مسئولیت اجتماعی را محقق می‌کند.

به گزارش ایسنا، مشاور فرهنگی شهردار اصفهان گفت: بر اساس بخشی از آمار حاصل‌شده، نیاز داریم که همه باهم به یک اجماع کلی برسیم. در شهری مثل شانگهای، اولویت اصلی ترافیک است و بر این مبنا، طراحی‌ها و سیاست‌گذاری‌های شهری انجام‌شده است.

عیدی اضافه کرد: به هم‌افزایی بین دستگاه‌های رسمی، نهادهای مدنی و مردم نیاز است. اگر اولویت همه محیط‌زیست باشد، به بهزیستی شهری دست خواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: سه شاخص مطالبه گری، اخلاق‌مداری و مشارکت‌جویی، مسئولیت جویی در شهر را ایجاد می‌کند و هدفمان این است که این فضا را در شهر ایجاد کنیم.

عیدی افزود: بر همین اساس در فعالیت‌های مناسبتی مثل روز درختکاری، تلاش کردیم حال شهر را بهتر کنیم. تا قبل از رونمایی این آمار فقط می‌دانستیم حال شهر خوب نیست، اما این جزئیات را نمی‌دانستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: تمام تلاش ما این است تا به‌صورت فرآیند محور، مسئولیت اجتماعی و فردی را در دو ساختار سازمان‌های رسمی و نهادهای مدنی افزایش دهیم و اعتقاد داریم که با ساختارهای عریض و طویل ایجادشده، بیش از مولد بار آوردن شهروندان، مصرف‌کننده بار آورده‌ایم.

وی گفت: باید تشویق و حمایت کنیم تا نهادهای مردمی و مدنی، شهروندان مطالبه گر و خودجوش ایجاد کند و امیدواریم گام‌های مؤثرتری برداریم.

عیدی با اشاره به برگزاری جشنواره شعر و داستان کودکان و نوجوانان در موضوع محیط‌زیست، در خصوص هدف خلق آموزه‌های ضروری برای حفظ محیط‌زیست، اظهار کرد: تاکنون ۴۰۹اثر از ۲۱ استان به دبیرخانه رسیده، که ۲۷ اثر شعر خردسال، ۷۹ اثر شعر کودک، ۵۵ اثر شعر نوجوان و مجموعاً ۱۶۱ اثر است، همچنین، ۲۴۸ اثر داستانی شامل ۳۰ اثر خردسال، ۴۷ اثر کودکان ۷تا ۹سال، ۷۳ اثر کودکان ۱۰تا ۱۲ سال و ۶۸ اثر داستان نوجوانان است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: فصل این گذشته که دستگاه‌ها به‌صورت منفرد برای خود اولویت مشخص کنند و در شهر کارهایی انجام شود که یا در تعارض با بخش دیگری باشد و یا شاهد، مقصود را به آغوش نکشد.

وی در انتها، گفت: معتقدم که شهر اصفهان مرزهای حقوقی اجتماعی، اقتصادی، طبیعی دارد، اما آمادگی کامل داریم تا با هر شهر و استان در اطراف اصفهان، اطلاعات مان را منتشر کنیم و اقدامات هدفمند انجام دهیم.

سیاهه انتشار آلودگی منبعی برای تصمیم‌گیری‌های اورژانسی و اضطراری

همچنین رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان، در خصوص سیاهه منتشرشده در جمع خبرنگاران، گفت: مطالعات هنوز نهایی نیست و گزارش‌ها هنوز به‌طور رسمی تحویل داده نشده، اما به دلیل ضرورت خبررسانی، برگزاری این جلسه و پاسخ‌گویی به خبرنگاران ضروری بود.

بابک صادقیان افزود: این پروژه در نوع خود یک پروژه کم‌نظیر در حوزه هوا است که شرایط خاص آلودگی باعث شد در اصفهان، آغاز و تحقیقات آن به‌طور علمی انجام شود.

وی تأکید کرد: این آمارها نیاز به تحلیل دارند تا برنامه‌ریزی و مدیریت‌های خوب و پربازده انجام شود، اما برای تصمیم‌گیری‌های اورژانسی و اضطراری، فعلاً می‌تواند منبع خوبی باشد.

صادقیان با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های فنی و مالی، این پروژه با تأخیر مواجه شد، افزود: شهرداری اصفهان در این زمینه ورود پیدا کرد و با حساسیت ایجادشده، پروژه‌ای که از سال۹۶ آغازشده بود، انجام شد.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان اظهار کرد: ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون باعث بروز شرایط اضطراری می‌شود، بر این اساس پروژه خاصی مجزا بر روی منابع مختلف ایجاد این آلودگی‌ها با اجرای دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر صرفاً نرخ انتشار جرمی این آلودگی بررسی‌شده، اما نحوه پراکنده شدن و تأثیر بر محیط اطراف، پروژه تکمیلی است که باید ادامه پیدا کند.

صادقیان افزود: ذرات زیر ۲.۵ میکرون توسط کامیون‌ها و خودروهای سنگین و نیمه سنگین در هوا پراکنده می‌شوند و بعد از آن موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها در لیست معرفی‌شده‌اند. ساعات پیک آلودگی هم مشخص می‌کند که این آلودگی‌ها احتمالاً با سرویس‌دهی‌های کاری ارتباط دارند.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که به دلیل کثرت و محدودیت معابر شهری، خودروهای شخصی هم مسئله‌ساز هستند. امکان دارد خودروها آلودگی حداقلی داشته باشند، اما وجود خودرو در سطح شهر، باعث ایجاد ترافیک می‌شود و این موضوع بر اتوبوس‌های شهری تأثیر خواهد گذاشت و به‌طور غیرمستقیم، خودروها هم باعث ایجاد آلودگی‌های مختلف توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق