راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول


طی ده سال اخیر، تعداد دانشجویانی که ترکیه را برای تحصیل انتخاب می کنند روز به روز در حال افزایش است. سیاست های دولت نیز با هدف جذب دانشجویان خارجی شکل گرفته و بورس های تحصیلی متنوعی در نظر گرفته است. گفته شده کشور ترکیه در سال 2018، روی پذیرش 100 هزار دانشجو سرمایه گذاری کرده. از آنجا که دانشگاه های ترکیه از استانداردهای اروپایی و جهانی...

طی ده سال اخیر، تعداد دانشجویانی که ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. سیاست‌های دولت نیز با هدف جذب دانشجویان خارجی شکل گرفته و بورس‌های تحصیلی متنوعی در نظر گرفته است. گفته شده کشور ترکیه در سال 2018، روی پذیرش 100 هزار دانشجو سرمایه گذاری کرده. از آنجا که دانشگاه‌های ترکیه از استانداردهای اروپایی و جهانی برخوردارند و با توجه به فرهنگ و موقعیت آسیایی و اروپایی این کشور، دانشجویان بی‌شماری جذب دانشگاه‌های آن می‌شوند. در ادامه با بهترین دانشگاه‌های ترکیه و مراحل ثبت نام در این دانشگاه‌ها آشنا شوید.

امروزه تحصیل در ترکیه مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی مخصوصا ایرانیان است. هزینه نسبتا پایین به همراه کیفیت بالای دانشگاه‌های این کشور می‌تواند دلیل خوبی برای افزایش دانشجویان ایرانی در ترکیه باشد. اما چرا تحصیل در ترکیه؟ آیا شرایط تحصیل در ترکیه را می‌دانید؟ زبان تحصیل در ترکیه چیست؟ هزینه‌ زندگی و تحصیل در ترکیه به چه صورت است؟ چه مراحلی برای تحصیل در ترکیه وجود دارند؟ دانشگاه‌های معتبر ترکیه کدام‌اند؟ برای پاسخ تمامی سوالات خود درباره تحصیل در ترکیه با ما همراه باشید.

چرا تحصیل در ترکیه؟

کیفیت بالای آموزشی دانشگاه‌های ترکیه

کشور ترکیه همه ساله با میزان بالای تقاضا برای پذیرش در دانشگاه‌هایش روبروست. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، کیفیت بسیار بالای آموزش در ترکیه است. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه در رنکینگ جهانی، در میان دانشگاه‌های بسیار معتبر جهان قرار داشته و جزو دانشگاه‌های شناخته شده به شمار می‌روند. به گزارش وبسایت "webometric" که یکی از سایت‌های معتبر اسپانیایی برای اعلام رده‌بندی دانشگاه‌های مختلف در دنیا می‌باشد، دانشگاه استانبول، جایگاه چهارم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهانی دارد. شهر استانبول به عنوان پلی میان آسیا و اروپا، یکی از مراکز اصلی آموزشی در کشور ترکیه است که با جای دادن 29.61٪ ازکل دانشگاه‌های ترکیه در خود، بیشترین نقش را در ارتقاء سطح استاندارد آموزشی کشور ترکیه ایفا می‌کند.

هزینه پایین تحصیل در ترکیه

دلیل دیگری که برای استقبال دانش‌آموزان از تحصیل در کشور ترکیه می‌توان اشاره کرد، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. این هزینه‌ها در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی رقم بسیار پایین‌تری دارد. بدین معنی که برای برخورداری از یک استاندارد زندگی و آموزشی یکسان، نسبت به اکثر کشورهای اروپایی، هزینه کمتری را در ترکیه پرداخت خواهید نمود و این موضوع به عنوان یکی از مزیت‌های غیر قابل چشم‌پوشی برای انتخاب ادامه تحصیل در ترکیه است.

شباهت فرهنگی میان ایران و ترکیه

یکی از دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در کشور دیگر، زندگی در جامعه ای با فرهنگ و عادات متفاوت است. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه شباهت‌های فرهنگی بسیاری با ایران دارد. در نتیجه از نظر خو گرفتن با محیط و برقراری ارتباط با دیگران نسبت به دیگر کشورهای اروپایی راحت‌تر خواهید بود.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

برخی از دانشگاه‌های این کشور امکان تحصیل به زبان انگیسی را دربرخی رشته‌ها فراهم کرده‌اند ازجمله:

دانشگاه فنی استانبول دانشگاه مرمره دانشگاه بغازیچی استانبول دانشگاه کوچ دانشگاه بیلگی

حمل‌ و نقل آسان و ارزان در ترکیه

در ترکیه وسایل حمل و نقل عمومی متنوع از جمله اتوبوس، مینی بوس و مترو وجود دارد. جالب است بدانید برای دانشجویانی که مشغول تحصیل در ترکیه هستند بلیط وسایل نقلیه درون و برون شهری تخفیف هم دارد. این موضوع در کاهش هزینه‌های زندگی در ترکیه تاثیر بسزایی دارد.

کتابخانه ها

با داشتن کارت دانشجویی بین المللی می‌توانید به کتابخانه‌های آنلاین سراسر دنیا متصل شوید. علاوه بر این، می‌توانید از کتاب‌های انگلیسی زبانی که در برخی از دانشگاه‌ها وجود دارند استفاده کنید؛ مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه هاسپت، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه سابانجی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه بوسفور.

بهداشت و درمان

در مراکز آموزشی ترکیه مراکز بهداشتی وجود دارد. اما توجه داشته باشید که تمام هزینه‌های درمان و دارو در بیمارستان‌های خارج از دانشگاه به ‌عهده دانشجو است. پس حتما پیش از شروع تحصیل خود در ترکیه یک بیمه درمانی معتبر تهیه کنید.

مراحل اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

اگر مایل به تحصیل در ترکیه هستید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: انتخاب مقطع و دانشگاه مناسب

در ترکیه سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. باتوجه به مقطع و رشته تحصیلی‌تان می‌توانید دانشگاه خود را انتخاب کنید. به گزارش مجله Time Higher Education لندن در سال 2020، برخی از دانشگاه‌های ترکیه در بین 400 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. اما انتخاب از میان انواع دانشگاه‌های ترکیه مشکل است. به همین دلیل آشنایی با چند دانشگاه معتبر و محبوب ترکیه خالی از لطف نیست.

انواع دانشگاه‌های ترکیه

در ترکیه 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی وجود دارند. دانشگاه‌های دولتی به دلیل تقاضای بالایی که برای آن‌ها وجود دارد، شرایط و ضوابط خاصی را جهت پذیرش دانشجو وضع کرده‌اند. این موضوع در کنار رقابت بسیار شدید برای ورود به این دانشگاه‌ها و آمار پذیرش پایین ‌آن‌ها، سبب نیاز به تلاش بیشتر برای راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی ترکیه شده است. دانشگاه‌های دولتی، برای پذیرش دانشجو اقدام به برگزاری آزمون استعداد، تحت عنوان « تست YOS» می‌کنند ولی دانشگاه‌های خصوصی معمولا به جای این تست، آزمون انگلیسی برگزار کرده و نفرات واجد شرایط را پذیرش می‌نمایند. از دیگر تفاوت‌های عمده دانشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توان به شهریه پایین دانشگاه‌های دولتی اشاره نمود. البته در نظر داشته باشید که شهریه‌ها از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت می‌باشند.

دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه نسبت به دانشگاه‌های دولتی، مزایا و برتری‌های خاصی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

دارا بودن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدرن و مجهز نسبت به دانشگاه‌های دولتی اعطای بورسیه تحصیلی و تخفیف در شهریه به دانشجویان ممتاز امکان تحصیل به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه‌های دولتی ترکیه جزو معتبرترین دانشگاه‌های جهان بوده و از شهرت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این دانشگاه‌ها برای کسانی که خواهان تحصیل در ترکیه بوده و می‌خواهند ضمن ادامه تحصیلات در مراکز معتبر، حداقل هزینه ممکن را پرداخت نمایند، گزینه‌ بسیار مناسبی هستند. در ادامه مطلب، تعدادی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور ترکیه را برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور دارند، معرفی می‌کنیم:

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه استانبول "Istanbul University":

این دانشگاه پر آوازه که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان می‌باشد، در سال 1453 تاسیس شده و در خیابان ‌Beyazit واقع شده است. در رتبه بندی موسسه QS که یکی از رتبه بندی‌ها معروف دانشگاه‌های جهان است، در سال 2019 دانشگاه استانبول بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است و دهمین دانشگاه معتبر ترکیه می‌باشد. همچنین این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز است.

دانشگاه استانبول دارای 17 دانشکده، 4 مدرسه عالی، یک مرکز آموزش موسیقی، 14 انستیتو و 14 مرکز تحقیقاتی است. در حال حاضر این دانشگاه 73 هزار دانشجو و 4563 عضو کادر علمی دارد که از این تعداد بیش از 81 هزار در مقطع کارشناسی، 17 هزار در مقطع کارشناسی ارشد و 10 هزار دانشجو در مقطع دکترا و فوق دکترا مشغول به تحصیل هستند. همچنین 70 هزار دانشجو بین المللی دارد که در دوره‌های آموزشی از راه دور دانشگاه استانبول شرکت کرده‌اند. در حال حاضر بیش از 6000 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مختلف کشور ترکیه مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد حدود 2000 دانشجو در دانشگاه استانبول در حال تحصیل هستند.

دانشکده‌های دانشگاه استانبول:

دانشکده علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشکده روزنامه‌نگاری دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی دانشکده علوم دانشکده پزشکی استانبول دانشکده پزشکی کَرَه‌پاشا دانشکده اقتصاد دانشکده داروسازی دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل دانشکده دندانپزشکی دانشکده جنگلداری دانشکده فنی و مهندسی دانشکده علوم دامپزشکی دانشکدهمدیریت بازرگانی دانشکده ارتباطات دانشکده شیلات دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشکده مدیریت کسب و کار

سایت دانشگاه استانبول: www.istanbul.edu.tr

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه فنی استانبول"Istabbul Technical University":

دانشگاه فنی استانبول در سال 1773 تاسیس شده و سومین دانشگاه فنی قدیمی دنیا به‌شمار می‌رود که وقف علوم فنی و مهندسی شده است. این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارد. همه رشته‌ها در این دانشگاه به جز رشته ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه پنج پردیس دارد که هریک از آن‌ها در یکی از مناطق مهم استانبول واقع شده است.

پردیس ماسلاک (maslak) یکی از پنج پردیس این دانشگاه می‌باشد و پردیس اصلی این دانشگاه به‌شمار می‌رود، که درحومه شهر ساخته شده است. ساختمان ریاست دانشگاه به همراه استخر، خوابگاه‌های دانشجویی، اکثر دانشکده‌ها و کتابخانه مرکزی دانشگاه در این پردیس قرار دارند. پردیس توزلا (tuzla)زمین دانشگاهی دیگری می‌باشد که در منطقه‌ای در حومه شهر به نام توزلا واقع است و به دانشجویان علوم دریایی و استادان آن‌ها اختصاص دارد و پر از کارگاه‌های کشتی می‌باشد. پردیس تاشکیشلا (taskisla) که در زمان عثمانی یکی از پادگان‌های ارتش بوده در منطقه تاشکیشلای استانبول بنا شده است؛ ساختمان این دانشگاه یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استانبول محسوب می‌شود. دانشکده مهندسی مکانیک در پردیس گوموش سویو(gumus suyu) قرار دارد و ساختمان آن از بناهای تاریخی به‌شمار می‌رود. دانشکده مدیریت، واقع در پردیس ماچکا(macka) به میدان تقسیم (taksim) استانبول نزدیک بوده و این دانشکده و میدان نیز از جمله بناهای تاریخی مهم استانبول محسوب می‌شوند.

دانشکده‌ها

دانشکده‌های این دانشگاه مانند دانشگاه‌های امریکا از چند دپارتمان مخلف ساخته شده‌اند. همچنین تمامی دپارتمان‌های دانشگاه فنی استانبول توسط ABET(سازمان بنگاه ارزیابی آموزشی ایالات متحده آمریکا) مورد تایید می‌باشند. دانشکده معماری این دانشگاه گواهینامه NAAB را کسب کرده‌است.

دانشکده مهندسی عمران:

دپارتمانمهندسی عمران دپارتمانژئودزی و نقشه‌برداری دپارتمان مهندسی محیط

دانشکده معماری:

دپارتمان معماری دپارتمان شهرسازی دپارتمان طراحی صنعتی دپارتمانمعماری داخلی دپارتمان معماری فضای سبز

دانشکده مکانیک:

دپارتمان مهندسی مکانیک دپارتمانمهندسی ساخت و تولید

دانشکده الکترونیک:

دپارتمانمهندسی کامپیوتر دپارتمانمهندسی الکترونیک دپارتمانمهندسی کنترل سیستم‌ها دپارتمان مهندسی برق دپارتمانمهندسی پزشکی دپارتمان مهندسی علوم مخابراتی

دانشکده معدن:

دپارتمان مهندسی معدن دپارتمان مهندسی زمین شناسی دپارتمان مهنسی نفت و گاز دپارتمان مهندسی ژئوفیزیک

دانشکده شیمی و متالورژی:

دپارتمان مهندسی شیمی دپارتمانمهندسی متالورژی و مواد دپارتمانمهندسی صنایع غذایی

دانشکده معماری دریایی:

دپارتمان طراحی دریایی دپارتمان مهندسی دریایی

دانشکده علوم پایه:

دپارتمان مهندسی ریاضی دپارتمان مهندسی فیزیک دپارتمان مهندسی ژنتیک دپارتمانعلوم انسانی و اجتماعی

دانشکده علوم هوانوردی:

دپارتمانمهندسی هوانوردی دپارتمان مهندسی فضانوردی دپارتمان مهندسی هواشناسی

دانشکده مدیریت:

دپارتمان مهندسی مدیریت دپارتمان مهندسی صنایع

سایت دانشگاه فنی استانبول www.global.itu.edu.tr

دانشگاه بغازچی استانبول " Bogazici University" :

این دانشگاه به عنوان اولین مؤسسه آموزش عالی آمریکا در خارج از کشور در سال 1863 در بِبِک، زیباترین محله استانبول ترکیه تاسیس شده و از معتبرترین دانشگاه‌های استانبول به شمار می‌رود که در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز رتبه‌ اول را به خود اختصاص داده ‌است. این دانشگاه در بخش‌های مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم آموزشی، آموزش شغلی و هنرهای زیبا شهرت بالایی برخوردار است. از دیگر مزیت ‌های آن می‌توان به زبان آموزشی انگلیسی آن اشاره کرد.

دانشکده ها و رشته‌های تحصیلی

دانشکده تربیت معلم: دبیری رشته‌های رایانه و فناوری‌های آموزشی، علوم پایه، فیزیک، ریاضیات دوره ابتدایی، زبان انگلیسی، شیمی، ریاضیات پیش دبستانی، مشاوره و راهنمایی دانشکده علوم پایه و ادبیات: فلسفه، فیزیک، زبان و ادبیات انگلیسی، شیمی، ریاضیات،زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، زبان و ادبیات ترکی، مطالعات رسانه های اجتماعی دانشکده اقتصاد و علوم اداری: اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشکده مهندسی: مهندسی در رشته‌های: مکانیک، کامپیوتر، برق، الکترونیک، صنایع، عمران، شیمی، ماشین آلات مدرسه علوم عملی: مدیریت گردشگری، بازرگانی بین‌الملل، سیستم‌های انفورماتیک مدیریت مدرسه زبانهای خارجی: مترجمی انگلیسی

سایت دانشگاه بغازچی: www.boun.edu.tr

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه فنی ییلدیز "Yildiz Technical University": این دانشگاه که جزو سه دانشگاه قدیمی کشور ترکیه نیز می‌باشد، در سال 1911 تاسیس شده و با داشتن 10 دانشکده، جزو دانشگاه‌های بزرگ استانبول محسوب می‌شود. علوم مهندسی، علوم طبیعی و اخیرا علوم اجتماعی نیز در آن تدریس می‌شوند. پردیس مرکزی آن در یکی از 9 محله‌ معروف استانبول، بشیکتاش و پردیس تازه تاسیس آن در منطقه ی اسنلر استانبول واقع شده است. در سال 2018 در رتبه‌بندی مجله Times Higher Education رتبه 1000 را به خود اختصاص داد. همچنین در رده بندی QS در سال 2019، YTU در رده‌‌‌ی 401-450 در بخش "مهندسی برق و الکترونیک" و 451-500 در "مهندسی مکانیک، هوانوردی و ساخت" قرار گرفته‌است.

این دانشگاه دارای 10 دانشکده، 3 مدرسه ی فنی و حرفه ای و 3 موسسه است.

دانشکده ها

دانشکده برق و الکترونیک دانشکده ادبیات و مطالعات فرهنگ ملی دانشکده هنر و علوم دانشکده هنر و طراحی دانشکده آموزش دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشکده مهندسی عمران دانشکده مهندسی شیمی و متالورژی دانشکده مهندسی مکانیک دانشکده معماری دریایی و دریایی دانشکده معماری

موسسات و مدارس

انستیتوی علوم و مهندسی موسسه علوم اجتماعی دانشکده مطالعات حرفه ای دانشکده زبانهای خارجی

سایت دانشگاه فنی یلدیز: www.yildiz.edu.tr

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه مرمره "Marmara University": در ژانویه 1883 تاسیس شده و یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر کشور ترکیه است که در زمینه علوم اقتصادی از شهرت بالایی برخوردار می‌باشد. این دانشگاه دارای 57000 دانشجو است که 44،661 نفر آنها دانشجوی کارشناسی و 7406 دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. در مجموع 1،354 دانشجوی خارجی از 73 کشور در این موسسه مشغول به تحصیل هستند.

لازم به ذکر است که تدریس در دانشکده‌های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی است. علاوه‌بر‌این، دانشگاه مرمره استانبول تنها دانشگاه چند زبانه ترکیه است. زیرا امکان تحصیل به چهار زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در دانشکده اقتصاد و علوم اجرایی این دانشگاه وجود دارد.

دانشکده‌ها

دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشکده آموزش آتاتورک دانشکده دندانپزشکی دانشکده داروسازی دانشکده هنر و علوم دانشکده هنرهای زیبا دانشکده حقوق دانشکده الاهیات دانشکده ارتباطات دانشکده مهندسی دانشکده فنی دانشکده پزشکی دانشکده بهداشت

سایت دانشگاه مرمره www.marmara.edu.tr

برترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل در ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نه تنها از لحاظ استانداردهای آموزشی پایین‌تر از دانشگاه‌های ترکیه نیستند، بلکه به دلایلی که اشاره کردیم، در برخی موارد بسیار مناسب‌تر از دانشگاه‌های دولتی بوده و با دانشگاه‌های مطرحی همچون دانشگاه استانبول، قابل رقابت می‌باشند. در اینجا تعدادی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی استانبول را به شما معرفی می‌نماییم:

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه کوچ "Koc University": این دانشگاه در سال 1993 موقتا در ساختمان های Istinye تاسیس شد و در سال 2000 به پردیس فعلی Rumelifeneri در نزدیکی Sarıyer منتقل شد. امکان تحصیل در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی را برای دانشجویان خود فراهم می‌آورد که همین موضوع سبب برتری این دانشگاه شده است. این دانشگاه 22 دوره کارشناسی، 29 دوره کارشناسی ارشد و 30 دوره دکترا ارائه می دهد. در دانشگاه کوچ استانبول رشته‌های علوم پایه، اقتصاد، بهداشت و مهندسی در آن به زبان انگلیسی تدریس می شود. البته حدود 4 درصد از دروس دانشگاه کوچ به زبان ترکی تدریس می‌شود. اگر به دنبال دریافت بورسیه هستید می توانید برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنید. 14 درصد دانشجوبان دانشگاه کوچ بورسیه تحصیلی دارند. به خصوص مدرسه عالی بهداشت دانشگاه کوچ بورسیه‌های متعددی به دانشجویان اختصاص می‌دهد. از 5500 دانشجوی در حال تحصیل در این دانشگاه 460 نفر خارجی هستند.

دانشکده ها

دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشکده علوم، مهندسی دانشکده حقوق دانشکده پرستاری و پزشکی

سایت دانشگاه کوچ www.ku.edu.tr

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه سابانجی "Sabanci University": دانشگاه سابانجی در سال 1996 با فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهر استانبول تاسیس شده و اساتید بین‌المللی و نخبه در آن مشغول تدریس می‌باشند. بیشترین شهرت این دانشگاه به دلیل ارائه فرصت‌های شغلی برای دانشجویان خود می‌باشد. طبق رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۱۹، این دانشگاه در میان ۵۱۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. این دانشگاه از سه دانشکده و یک مدرسه زبان تشکیل شده‌است که عبارتند از:

دانشکده هنر و علوم اجتماعی دانشکده علوم طبیعی و مهندسی دانشکده مدیریت مدرسه زبان

سایت دانشگاه سابانجی: www.sabanciuniv.edu

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه یدی تپه "Yeditepe University": بنیاد آموزش و فرهنگ استانبول در سال 1996 اقدام به تاسیس این دانشگاه معروف نموده است. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی می‌باشد که همین موضوع سبب شهرت و محبوبیت این دانشگاه در میان دانشجویان خارجی شده است. اما تنها رشته دندان پزشکی این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران می‌باشد. این دانشگاه دارای رتبه 40 در ترکیه و رتبه 1973 در جهان را به خود است.

دانشکده ها

موسسه علوم کاربردی دانشکده معماری دانشکده هنر و علوم دپارتمان ریاضیات دانشکده بازرگانی دانشکده ارتباطات دانشکده دندانپزشکی دانشکده اقتصاد و علوم اجرایی دانشکده آموزش دانشکده مهندسی دانشکده هنرهای زیبا دانشکده حقوق دانشکده پزشکی دانشکده داروسازی موسسات تحصیلات تکمیلی موسسه تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی موسسه تحصیلات تکمیلی سلامت موسسه تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی

سایت دانشگاه یدی تپه: www.yeditepe.edu.tr

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول

دانشگاه بهچشیر استانبول "(Bahcesehir University (BAU": این دانشگاه محبوب در سال 1998 در حاشیه بسفر بشیکتاش تاسیس شده و در نقاط مختلف جهان شعبه دارد. برخی از شهرهایی که این دانشگاه در آن‌ها دارای شعبه می‌باشد عبارتند از: قبرس شمالی، برلین، تورنتو، کانادا، جورجیا، چین، ایالات متحده، واشنگتن و سیلیکون ولی

دانشکده‌ها

دانشکده علوم تربیتی دانشکده حقوق دانشکده اقتصاد، اداری و علوم اجتماعی دانشکده ارتباطات دانشکده معماری و طراحی دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشکده علوم بهداشتی دانشکده پزشکی دانشکده دندانپزشکی

سایت دانشگاه بهچشیر: international.bahcesehir.edu.tr

دانشگاه بیلگی "Bilgi University": این دانشگاه تنها دانشگاه وابسته به آموزش و پروش ایالت متحده آمریکا است و از سال 2006 شروع به فعالیت نموده است. در سال 2019، در رتبه بندی توسط uniRank به عنوان سومین دانشگاه برتر ترکیه و 377 ام در سطح جهان معرفی شده‌است. زبان آموزشی این دانشگاه انگلیسی بوده و از جمله دانشگاه‌های معتبر ترکیه می‌باشد که علاقه‌مندان به تحصیل در ترکیه را به خود جذب می‌نماید.

دانشکده‌ها

دانشکده ارتباطات دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشکده حقوق دانشکده هنر و علوم دانشکده مطالعات حرفه ای پیشرفته دانشکده مهندسی مدرسه عالی دوره‌های تحصیلات تکمیلی

پس از انتخاب دانشگاه مناسب خود می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

مرحله 2: شرایط ورود و مدارک مورد نیاز را بررسی کنید.

اگر دوره تحصیلی مناسب خود را در ترکیه پیدا کرده‌اید، مرحله‌ی بعدی بررسی مدارک مورد نیاز آن می‌باشد.

دریافت مدرک کارشناسی در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی، شما باید مدرک دیپلم داشته باشید یا نزدیک به فارغ التحصیلی باشید. لیست مدارک مورد نیازتان به این صورت است:

فرم درخواست ترجمه و اصل مدرک دیپلم دبیرستان و ریز‌نمرات (یا مدرکی که نشان دهنده فارغ التحصیلی‌تان باشد) سوابق پژوهشی نمره مهارت زبان (تافل، آیلتس یا آزمون ورودی دانشگاه) نامه انگیزشی (recommendation): نامه ای که انگیزه شما از تحصیل در ترکیه را بیان می‌کند. گواهی پایان دوره متوسطه نامه‌ای که توانایی مالی شما برای گذراندن دوره تحصیل‌تان را تایید می‌کند.

آخرین مهلت ارسال مدارک تا اول آگوست (10 مرداد) است.

دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی در ترکیه

اگر خواستار تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه هستید نیز به این مدارک نیاز دارید:

فرم درخواست ترجمه و اصل مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و ریز‌نمرات بیانیه هدف (توضیح انگیزه خود) رزورمه به روز نامه مرجع اساتید (recommendation) سوابق پژوهشی نمره آزمون‌های کارشناسی ارشد(GRE یاGMAT نسبت به دوره تحصیلی‌تان) نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون ورودی دانشگاه) آزمون کتبی یا مصاحبه نامه‌ای که توانایی مالی شما برای گذراندن دوره تحصیل‌تان را تایید می‌کند.

برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مهلت ثبت نام به این صورت است:

ترم پاییز: پایان ماه می (10 خرداد)

ترم بهار: پایان ماه دسامبر (10 دی)

این اطلاعات به طور کلی درباره دانشگاه‌های ترکیه است. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

مرحله 3: ارسال درخواست و انتظار برای دریافت پاسخ

هنگامی که تمامی مدارک خود را آماده و به صورت آنلاین ارسال کردید، باید آنها را از طریق پست نیز پیش از اتمام مهلت برای دانشگاه ارسال کنید. همچنین در صورت نیاز به شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه، باید به ترکیه بروید.

زمان دریافت پاسخ برای دانشجویان مقطع کارشناسی نیمه آگوست (24 مرداد) و برای مقاطع بالاتر نیمه سپتامبر (24 شهریور) است.

نامه پذیرش، اطلاعاتی درباره مراحل بعدی مانند پرداخت شهریه یا درخواست ویزای دانشجویی در نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری ترکیه، به شما می‌دهد.

مرحله 4: درخواست ویزای دانشجویی

بیشتر دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه نیاز به ویزای دانشجویی دارند. دانشجو باید با کپی صفحه اول پاسپورت خود که در برگه A4 گرفته شده است (تاریخ انقضای پاسپورت نیز نباید کمتر از یک سال باشد)، نامه پذیرش دانشگاه خود و فرم درخواست ویزا به سفارت خانه ها و کنسولگری های ترکیه در ایران مراجعه کند. ویزا پس از 8 هفته صادر خواهد شد. پس به زمان درخواست ویزا توجه داشت باشد. همچنین لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی ترکیه تنها ۱ سال اعتبار دارد. باید پس از ورود به کشور ترکیه تا قبل از یک ماه به اداره امنیت ترکیه مراجعه کرده و دفترچه اقامت ترکیه را بگیرد.

مرحله 5: آمادگی برای هزینه‌های تحصیل و زندگی

پیش از سوار هواپیما شدن و رفتن به ترکیه، حواستان به هزینه‌های تحصیل و زندگی آنجا نیز باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه رایگان و شهریه دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های خصوصی برای هر سال تحصیلی در ترکیه به این صورت است:

کارشناسی به زبان انگلیسی: 450_ 1500 دلار آمریکا کارشناسی به زبان ترکی: 240_ 750 دلار آمریکا کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی: 600_ 900 دلار آمریکا کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 300_ 600 دلار آمریکا

یک دانشجوی بین‌المللی در ترکیه حدودا ماهی 350 تا 500 دلار آمریکا در ماه برای اقامت، خوراک، پوشاک، تفریح، حمل و نقل و هزینه‌های تلفن است. کتاب ‌ها نیز نرخ رسمی دارند وهزینه کتاب حدود 100 تا 150 دلار آمریکا برای هر ترم است. دانشگاه‌های ترکیه خوابگاه دانشجویی دارند و هر کدام از خوابگاه‌ها دو یا چهار نفره هستند. هزینه‌های این خوابگاه‌ها از ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیر شروع می‌شود. هزینه خوابگاه‌های خصوصی بسیار گران‌تر از خوابگاه‌های دولتی است. این هزینه‌ها ممکن است به ۷۰۰۰ لیر در سال هم برسد. البته این نوع خوابگاه‌ها از امکانات مرفه‌تری نسبت به خوابگاه‌های دولتی برخوردار هستند. هزینه اجاره خانه بستگی به مکان زندگی و نوع خانه فرق دارد و حداقل از ۳۰۰ لیر و حداکثر تا ۱۰۰۰ لیر است. لازم به ذکر است که این قیمت‌ها مربوط به زمان نگارش این مطلب بوده و امکان تغییر آن وجود دارد.



1398/09/20 | کد مطلب: 4594
برچسب‌ها: ترکیه
راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول
راهنمای جامع تحصیل در ترکیه و معرفی بهترین دانشگاه‌های شهر استانبول آیدا امینی‌فر

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر