تپه خندو تاکستان


تپه خندو تاکستان در جنوب شرقی این شهر واقع شده است که  150 متر طول و 100 متر عرض دارد. در کاوش‌هایى که در این تپه صورت گرفته است، آثار بسیار جالبى از تزئینات گچ‌برى دورهٔ ساسانى به دست آمده که بسیار حائز اهمیت‌اند. کشف قطعات گچ‌برى مزبور نشان مى‌دهد که در این محل بنایى […] نوشته تپه خندو تاکستان اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی...

تپه خندو تاکستان در جنوب شرقی این شهر واقع شده است که ۱۵۰ متر طول و ۱۰۰ متر عرض دارد. در کاوش‌هایى که در این تپه صورت گرفته است، آثار بسیار جالبى از تزئینات گچ‌برى دورهٔ ساسانى به دست آمده که بسیار حائز اهمیت‌اند. کشف قطعات گچ‌برى مزبور نشان مى‌دهد که در این محل بنایى بزرگ و جالب از دوران ساسانى وجود داشته است که اگر کاوش‌هاى علمى بیش‌ترى بر روى تپه صورت گیرد، مى‌توان امیدوار بود که نقشهٔ کامل و قسمتى از واحدهاى آن کشف گردند.تاریخ این شهر با ورود اولین دسته های اقوام آریایی به این سرزمین رقم خورده است و در سلسله ها و حکومت های قبل از اسلام در ایران، صعودها و فرودهای بسیاری بر خود دیده است. آثار گچ بری جالب مربوط به دوره ساسانی که در تپه خندو واقع در شمال خاوری تاکستان به دست آمده است، نشانه آبادانی این منطقه در آن دوران است.

تپه خندو تاکستانتپه خندو تاکستان

بر اساس شواهد و بررسی های باستان شناسی انجام شده در تپه خله کو ایجاد هسته اولیه شهر به ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد که همین سندعلمی، تاکستان را جزو قدیمی ترین شهرهای ایران و حتی دنیا قرار می دهد. روی همین اصل باید تحقیقات علمی – در مورد عمر این شهرستان – در این منطقه تکمیل تر شود. این شهرستان با توجه به این که قدیمی ترین شهر منطقه است، قدیمی ترین اثر باستانی این محدوده، یعنی بقعه پیر را نیز در خود جای داده است. هم چنین مسیر عبور جاده قدیمی، پر رفت‌وآمد و جهانی ابریشم از این شهر بوده است. طی حدود ده هزار سال، این مسیرنقش عظیمی در نقل و انتقال مواد، فرهنگ، آیین، تکنولوژی و ایجاد و توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی و نزدیکی ملت ها به عهده داشته و همانند رود بزرگی آسیا را به اروپا پیوند داده است. جاده ابریشم – که افرادی چون کوروش و کراسوس رومی و اسکندر مقدونی بر سر تسلط بر آن جان باختند – به خاطر وجود سنگ ابسیدین و موقعیت استراتژیک مناسب از تاکستان عبور می کرده است. در زمان هخامنشیان برای یکی از راه های ارتباطی ساخته شده توسط داریوش اول چاپارخانه مهمی در تاکستان بنا شد که محل آن روبه روی بقعه پیراست و عده ای وجه تسمیه «سیادان» را به خاطر وجود همین چاپارخانه می دانند. تاکستان در اواخر حکومت شاهان هخامنشی، بعد از مقاومت در برابر سپاه اسکندر و شکست خوردن از او، متحمل خسارات فراوانی شد.

تپه خندو آثار بسیار جالبی از تزیینات گچ‌بری دوره ساسانی را که بسیار حایز اهمیت‌اند, در خود جای داده است که کشف قطعات گچ‌بری مزبور نشان می دهد که در این محل، بنایی بزرگ و جالب از دوران ساسانی وجود داشته است.

عکس تزیینی است از هموطنان ساکن تاکستان تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از تپه خندو آنرا برای ما ارسال فرمایند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش