آمریکا و راه هموار فشار و تحریم بر هنگ کنگ و چین


آمریکا و راه هموار فشار و تحریم بر هنگ کنگ و چین

پکن- ایرنا- با امضای لایحه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ و قانونی شدن آن از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، راه برای فشار بر هنگ کنگ و چین هموار شده است زیر از این پس آمریکا با توسل به این قانون می تواند مقام های دولت محلی هنگ کنگ و حتی چین را به دلیل برخورد با اعتراضات تحریم کند.

به گزارش ایرنا این موضوع مقام های چین را بسیار خشمگین کرده است اما هنوز نشانه ای وجود ندارد که دو طرف مذاکرات تجاری را برای حل مناقشه تعرفه ها متوقف کنند چین هم هیچ شتابی برای امضای توافق اولیه با آمریکا برای حل اختلافات تجاری ندارد اما واشنگتن می گوید که طرفین بسیار به امضای توافق نزدیک شده اند.

پکن امضای لایحه حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ توسط رییس جمهوری آمریکا را محکوم کرده است اما بعید به نظر می رسد چین در اقدامی تلافی جویانه مذاکرات تجاری را متوقف کند.

وزارت دفاع چین در بیانیه ای آورده است این کشور با توجه امضای این لایحه برای حراست از حق حاکمیت چین و تثبیت اوضاع هنگ کنگ کاملا آماده است.

«لو شیانگ» کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید که این کشور تحت فشار آمریکا قرار گرفته است و باید برای مقابله با این فشارها در آینده آماده شود.

او گفت بعید به نظر می رسد چین در راستای تلافی جویی دست به اقدامی افراطی علیه واشنگتن بزند اما باید شرایط به شکلی باشد که بتواند برای مقابله با فشارهای بیشتر در آینده قدرت عمل داشته باشد.

وزارت خارجه چین که سفیر آمریکا را در اعتراض به این اقدام غیر قانونی احضار کرده است می گوید این اقدام آمریکا تلافی خواهد شد و خواستار آن شده است تا هر چه سریعتر واشنگتن این گام اشتباه را اصلاح کند.

«لو» می گوید البته آمریکا هم محتاطانه عمل خواهد کرد زیرا اگر بخواهد دولت هنگ کنگ را تحریم کند اولین قربانی آن مردم هنگ کنگ خواهند بود.

وی گفت که روابط چین با آمریکا بسیار بغرنج شده است از یک سو می خواهیم با آمریکا همکاری کنیم اما از سوی دیگر فاصله بین دو طرف هر روز بیشتر می شود و خطر جدایی آنها فراوان است.

به هر صورت چین فعلا سعی دارد اختلافات دیگر با آمریکا از جمله در عرصه تجاری را به هنگ کنگ و این لایحه پیوند نزند اما مسلما این اقدام روابط را تیره تر از قبل کرده است.

راه هموار تحریم دولت های هنگ کنگ و شاید چین می تواند یک مسیر بسیار پر فراز و نشیب در روابط طرفین نیز باشد و ظاهرا فعلا این قانون یک تهدید است که باید دید تا چه اندازه عملیاتی می شود و آمریکا چه تحریم هایی در آینده در نظر خواهد گرفت.

اداره امور هنگ کنگ نیز دسیسه های آمریکا علیه چین و این منطقه را بسیار خصمانه و گستاخانه توصیف کرده و وزارت بازرگانی چین هم با انتشار بیانیه ای از امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون بشدت انتقاد کرده است.

آنچه فعلا برای چین اهمیت دارد این است که اصل چین واحد و «یک کشور دو نظام» در هنگ کنگ اجرا شده و بسرعت به خشونت ها و ناآرامی ها پایان داده شود زیرا استمرار این خشونت ها راه را برای تحریم های آینده آمریکا هموارتر خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)