نرخ سزارین را تا 12.5 درصد کاهش داده‌ایم


نرخ سزارین را تا 12.5 درصد کاهش داده‌ایم

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: نرخ زایمان سزارین از 56 درصد شروع شد و در حال حاضر به 50.7 درصد رسیده است.

شاپور بدیعی اول، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی‌شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، عنوان کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹، «ماما، مدافع حقوق زنان است». مهم‌ترین نکته این است که ماما به نوعی بنیان‌گذار یک خانواده است و سلامت مادر را تأمین می‌کند و نوزاد باعث اعتباربخشی خانواده است.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر، به سمتی پیش می‌رویم که نرخ سالمندی رو به افزایش است و باید یک نگاه ویژه به رشد باروی داشته باشیم تا این شکاف کهن‌سالی را برطرف کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه «بسته‌های طرح تحول نظام سلامت اجرا شد و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در این بخش خوب عمل کرده است»، عنوان کرد: بیش از ۲۳۰ هزار زایمان طبیعی رایگان را در منطقه تحت پوشش دانشگاه مشهد انجام داده‌ایم و 12.5 درصد نرخ سزارین را کاهش داده‌ایم. در این زمینه بسیار کار انجام شده و حدود ۶۰ هزار کلاس آموزشی در این زمینه شکل گرفته است.

بدیعی تصریح کرد: با سیاست‌گذاری‌های درستی که در کشور انجام شده، نرخ زایمان سزارین، از ۵۶ درصد شروع شد و به 50.7 درصد رسیده و این روند کاهشی صورت گرفته است‌. با توجه به حمایتی که از طرف دولت و معاونان دانشگاه بوده، بلوک‌های زایمانی بهسازی شدند و زیرساخت‌های مناسبی در دانشگاه برای داشتن زایمانی سالم و ایمن آماده شده است. رضایت‌مندی بیماران از بلوک‌های زایمانی از ۳۶ درصد به ۹۱ درصد رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «زایمان طبیعی و بی‌درد به عنوان یکی از اولویت‌های دانشگاه اجرا شده است» عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵، ۲۷ مرگ مادر باردار را داشته‌ایم که در حال حاضر به ۱۵ مرگ مادرباردار در سال ۱۳۹۷ رسیده‌ایم و این نشان‌دهنده عزم تمام افراد در این دانشگاه است.

وی ادامه داد: اقدامات بسیار زیادی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد انجام شده‌است، پیگیری مادران باردار پرخطر از طریق سامانه mcmc به خوبی در حال انجام است و اطلاعات شبانه‌روزی ارسال می‌شود. با رصد و کمکی که گروه زنان و مامایی تا کنون انجام داده‌اند، این آمار مرگ‌ومیر کاهش داشته‌است.

بدیعی با بیان اینکه «کاهش مورتالیتی و موربیدیتی (=مرگ‌ومیر و عوارض) نوزادان را داشته‌ایم»، عنوان کرد: این روند همچنان رو به کاهش است و در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد روند مطلوبی شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین راه‌اندازی بانک شیر را در بیمارستان ام‌البنین داشته‌ایم و این اقدام، ضامن نوزادان و کودکانی است که آینده‌سازان این کشور هستند و امیدواریم دویستمین سالگرد را هم در این دانشگاه داشته باشیم و شاخص‌ها روزبه‌روز کاهش داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری