نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند


نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند

بروجرد - ایرنا - رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین باشند، توسعه و پیشرفت منطقه وابسته به ارتباط بین دانشگاه و جامعه دارد و واحدهای دانشگاهی باید بتوانند مشکلات جامعه را در حوزه های مختلف مرتفع کنند.

حسن مروتی روز چهارشنبه در دیدار رییس و کارکنان خبرگزاری ایرنا دفتر بروجرد اظهار داشت: تغییر مسیر در دانشگاهها باید به سمتی صورت گیرد که جامعه در اولویت باشد و این تغییر نگاه و خروج دانشگاه از حالت سنتی به فرا صنعتی سختی های خاص خودش را دارد که در همین راستا دانشگاه آیت الله بروجردی سندی تعریف کرده که در آن اولویت اول توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان است.

وی افزود: یکی از کارهای در حال انجام در دانشگاه آیت الله بروجردی تنظیم سندی با محوریت و شعار دانشگاه فرصت آفرین و جامعه محور است تا دانشگاه بتواند کارایی موثر خود در جامعه را داشته باشد.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: بر اساس این سند که تنظیم آن از سال گذشته آغاز شده، چشم انداز این است که دانشگاه آیت الله بروجردی بعنوان یک هدف اصلی توسعه شهرستان بروجرد را عملی کند.

آمادگی دانشگاه آیت الله بروجردی در هدایت تحقیقات به سمت حل مشکلات شهر

مروتی اضافه کرد: دانشگاه آیت الله بروجردی بعنوان یک مرکز علمی این آمادگی را دارد که با کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی با استفاده از نیروی متخصص و توانمند و دانشجویانی که باید در مقطعی از تحصیلات خود یک تحقیقی را ارئه دهند این تحقیق های آنها در راستای رفع برخی مشکلات شهرباشد.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت و طی نکردن برخی کارهای مطالعاتی در مورد اجرای برخی طرح ها است که همان عدم مطالعه منجر به دوباره کاری و صرف هزینه های مضاعف می شود در حالی که با انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی می توان همان طرح را بهتر و موثرتر انجام داد.

توسعه شهر بروجرد اولویت دانشگاه آیت الله بروجردی

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: کارهای تحقیقاتی در جامعه باید در راستای حل مشکلات همان جامعه و شهر هدایت شود اینگونه می توان ارتباط دانشگاه با صنعت را فراتر برد و به ارتباط دانشگاه و جامعه گسترش داد.

وی با تاکید بر اعتماد بین دانشگاه و جامعه افزود: این عدم ارتباط بین دانشگاه و جامعه در کل کشور حاکم است اما همین عدم اعتماد در شهرهای کوچک تر بیشتر هم می شود و باید با تغییر در رویه موجود و سوق دادن تحقیقات به سمت حل مشکلات جامعه در حوزه های مختلف این اعتماد را ایجاد کرد.

مروتی با اشاره به مشکلات جامعه در حوزههای مختلف اجتماعی اظهارداشت: ما در جامعه فعلی در حوزه های مختلف اجتماعی، حقوقی، قضائی و روانشناسی با مشکلات متعددی مواجه هستیم که همه این مشکلات را با یک ارتباط خوب بین دانشگاه و جامعه مرتفع کرد.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند

مقالات باید کاربردی و در راستای ارتباط با صنعت و جامعه باشد

وی بیان کرد: بالا بردن سطح مقالات ISI خوب است همانگونه که رتبه کنونی کشور در این زمینه بین ۱۵ تا ۲۰ است ولی این کافی نیست سوال مهم این است که این مقالات چقدر توانسته اند و یا چقدر می توانند مشکلاتی شهر، استانی و کشوری را مرتفع سازند.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی اضافه کرد: بعنوان مثال باید گفت مقاله ای که در دانشگاه ارائه می شود و تحقیقی که صورت می گیرد آیا می تواند مشکل از شهر مثلا مشکل پسماند را حل کند؟! اگر ما نتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم بایدگفت تحقیقی که در فقط در کتابخانه باقی بماند نمی تواند کاربردری و تحقق بخش هدف عالی ارتباط دانشگاه و جامعه شود.

ضرورت پیشگامی ادارات برای حل مشکلات حوزه فعالیت

مروتی ادامه داد: ادارات مختلف باید مشکلات کاری خود را در حوزه های مختلف ارائه دهند به عنوان مثال آموزش و پرورش با گروهی تحقیقاتی معضلات اولویت دار خود را مشخص کند و از جامعه دانشگاهی و علمی بخواهد در حل آن مشکلات مشارکت و همکاری کنند.

وی یادآور شد: با ارائه این معضلات و مشارکت جامعه دانشگاهی، پیشنهادات مختلف مورد بررسی قرار گیرد و در این بین پیشنهادهای عملی و کاربردی در راستای حل همان معضلات مطرح شده به کار گرفته شود.

خام فروشی معضلی برای حوزه علمی کشور

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی با انتقاد از مشکل خام فروشی در حوزه علم گفت: متاسفانه اکنون در جامعه ما، مشکل خام فروشی در حوزه علمی هم وجود دارد در حالیکه می توان با مقالات کاربردی، نتایج یک تحقیق را تبدیل به فناوری کرد.

مروتی با تاکید بر اهداف بلندی که داتشگاه های نسل چهارم که همان دانشگاه های کارآفرین هستند، افزود: بودجه های پژوهشی معمول ، از نظر دانشگاه بودجه های بدی نیستند و در همان چهارچوب محدود قابل هزینه هستند اما اگر اهداف بلندتری داشته باشیم.

بودجه های پژوهشی موجود تامین کننده اهداف بلند نیست

وی با تاکید بر اینکه اگر هدف ارتباط دانشگاه و جامعه است قطعا این بودجه های موجود کافی نیست، اظهارداشت: در عین حال تحقیقی که بصورت آکادمیک در قفسه کتابخانه بماند به درد جامعه نمی خورد دانشگاه باید تلاش کند از این وضعیت بیرون بیاید.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی یادآور شد: البته قانون راه برای این مساله در نظر گرفته است به اینصورت که هر اداره باید یک تا سه درصد بودجه خود را صرف کارهای پژوهشی کند و آنها باید شرکت های آر اند دی داشته باشند که این بودجه های پژوهشی را در مسیری موثر هزینه کنند.

مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتر؛ فرصت یا تهدید

مروتی با تاکید براینکه باید فکری به حال آموزش عالی کرد، بیان کرد: ما در مقطعی، وقتی یک سرمایه بزرگ جوان داشتیم نتوانستیم فکری به حال آنها کنیم و یکی از جاهایی که آنها را هدایت کردیم دانشگاه ها بود که در نهایت با حجم وسیعی از جوانانی با مدارک تحصیلی عالیه مواجه بودیم که فکری به حال آنها نشده بود.

وی اضافه کرد: باید با خود اندیشید که آیا اینکه مدارک تحصیلی دست جوانان داده ایم فرصت است یا تهدید؟! باید فکری به حال اینها کرد که چرا شخصی با مدرک تحصیلی دکترا در جایگاه شغل نگهبانی هم ممکن است قرا رگیرد؟! آیا می تواند نگهبان خوبی باشد؟!

ورود دانشگاه به حل آسیب های اجتماعی

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی با تاکید بر برخی اقدامات دانشگاه در حوزه آسیب های اجتماعی گفت: چهار هزار و ۳۰۰ خانواده به دانشگاه ایت الله بروجردی وصل هستند و سایر دانشاهها هم حجمی از خانواد ها درگیر آن هستند بنابراین باید از نظر برخی مسائل اجتماعی آنها هم باید توجهاتی صورت گیرد.

مروتی گفت: دانشجویی که از نقاط مختلف و بعضا دورافتاده به دانشگاه می آید باید مورد آموزش اجتماعی هم قرار گیرد و شیوه زندگی اجتماعی نیز به آنها اموزش داشته می شود.

وی با اشاره به ضروت مشاوره های انتخاب رشته گفت: دانشگاه آیت الله بروجردی این آمادگی را دارد که از زمان کنکور، مشاوره های رایگاه به بچه های بروجرد بدهد تا با انتخاب رشته صحیح رشته بتوان برخی از مشکلات دانشگاهی را هم حتی حل کرد به اینصورت که اگر در دانشگاه ها دانشجویان بومی پذیرش شوند مشکل خوابگاه هم حل می شود.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی یادآور شد: این دانشگاه از سال ۱۳۸۵ عملا شروع به کار کرده است از آن زمان تا کنون سه دانشکده توانسته ایجاد کند و اکنون حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

مروتی افزود: ۵۰ درصد این تعداد در دانشکده علوم انسانی و مابقی در۲ دانشکده علوم پایه و دانشکده فنی و مهندسی به تحصیل مشغول هستند.این دانشگاه صد نفر عضو هیات علمی دارد که بیشتر اعضای هیات علمی افراد جوانی هستند.

فعالیت ۱۵ انجمن علمی و ۱۵ کانون در دانشگاه آیت الله بروجردی

معاون فرهنگی دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: هم اکنون ۱۸ انجمن علمی فعال در دانشگاه آیت الله بروجردی فعال هستند و در ۱۵ کانون نیز فعالیت دارند و فرایند تصویت سه کانون دیگر نیز در حال انجام است.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند رشد ۵۵ درصدی نشریات دانشگاهی

وی با اشاره به اثرگذاری بیشتر نشریات در مقایسه با برگزاری جلسات سخنرانی ها گفت: در بخش نشریات دانشجویی ، دانشگاه آیت الله بروجردی ۵۵ درصد رشد داشته است.

حسینی گفت: این نشریات با تنوع موضوعی مختلف در حوزه های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی هستند و تنها در بخش فرهنگی ۱۱ نشریه فعال در دانشگاه وجود دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه آیت الله بروجردی با اشاره به حضور انجمن و کانون های این دانشگاه در نمایشگاه های ملی گفت: کانون ها و انجمن های فعال دانشگاه توانسته اند برای اولین بار در غرفه هایی در سطح ملی حضور داشته داشته باشند .

وی با اشاره به نگاه مصونیتی و حفاظتی حوزه فرهنگی در دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: سعی می شود تا در این بخش بنا بر دیدگاه بکارگیری همه ظرفیت ها بستر امنی نسبت به حضور اساتید و استفاده از این اساتید حاکم باشد.

دانشجویان در راس امورات دانشگاه

معاون فرهنگی دانشگاه آیت الله بروجردی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی جامعه هدف ما دانشجویان هستند گفت: امروز در بحث دانشجویی ، فرهنگ جایگاه متن را دارد و البته دانشجویان در تمام برنامه های مختلف دانشگاه در راس قرار دارند.

محمدرضا حسینی با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت های دانشجویی در برنامه های درون گروهی دانشگاهی گفت: نمونه اخیر وبارز استفاده از این ظرفیت در برگزاری مراسم روز دانشجو بود که فارغ از هر گونه تمایزی از حضور و مشارکت همه دانشجویان استفاده شد.

و با اشاره به واگذاری برخی اختیارات از ستادی به سطح دانشجویی گفت: تعریف یک مسیر و یک محور و یک صدا که می توان گفت اکنون به روالی در بیشتر دانشگاه ها تبدیل شده است در دانشگاه آیت الله بروجردی شکسته شده است و تا در راستای پیشگیری از فرسایش اعتماد ، دانشجو در راس امور قرار گیرد.

رشته های میان رشته ای در دانشگاه آیت الله بروجردی ایجاد می شود

معاون آموزشی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) گفت: این واحد دانشگاهی دارای سه دانشکده علوم پایه با رشته های فیزیک، ریاضی و شیمی است، دانشکده فنی و مهندسی شامل رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی برق و مهندسی مکانیک و مهندسی معماری و دانشکده علوم انسانی شامل رشته های حقوق علوم سیاسی قران و حدیث، علوم اجتماعی و زبان انگلیسی و علوم اقتصادی و در واقع هر کدام از گروههای آموزشی دارای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

پرویز گودرزی افزود: برنامه و هدف دانشگاه ایجاد رشته های میان رشته ای و همچنین رشته های متناسب با نیازهای منطقه و لرستان است و نیازهای شهر نیز در ایجاد رشته های تحصیلی دانشگاه در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته می شوند و در رشته فیزیک و حقوق رتبه زیر ۱۰ کشور را در کارشناسی ارشد داریم.

معاون آموزشی دانشگاه آیت الله بروجردی (ره) با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشگاههای آزاد در خصوص بالا بردن سطح مهارت دانشجویان بیان کرد: قصد داریم توان اشتغالزایی دانشجویان را بالا ببریم تا بعد از فارغ التحصیلی حرفه ای نیز برای ورود به بازار کار داشته باشند.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند گودرزی اضافه کرد: جهت بالا بردن سطح علمی دانشجویان برگزاری دوره های آموزشی برای اساتید برای بالا بردن سطح علمی اساتید به صورت دوره ای در دانشگاه آیت الله بروجردی برگزار می شود.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن بیش از ۱۰ هزار پرونده دانشجویان، اساتید و کارمندان ادامه داد: اغلب کارهای دانشجویان به صورت الکترونیکی انجام می شود و کلیه برنامه ها و کارهای دانشجویان به صورت غیرحضوری انجام می شود و دراین راستا بسیاری از مراحل کاغذبازی حذف شده است.

معاون آموزشی دانشگاه آیت الله بروجردی (ره) با اشاره به اینکه هدف اصلی در بحث آموزش کیفیت بخشی است، یادآور شد: همه تلاش معاونت آموزشی بالا بردن سطح علمی دانشجویان است.

۴۵۰ پرونده جذب هیات علمی در دانشگاه آیت الله بروجردی بررسی شد

رئیس دفتر ریاست دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) گفت: در راستای تکریم ارباب و رجوع و دانشجویان ۸۲۰ ملاقات و دیدار توسط رئیس دانشگاه تاکنون انجام شده و برای کیفیت بخشی به برنامه های دانشگاه ساعت کار رئیس و معاونان بیشتر شده است.

مجید اتمی افزود: یکی از اهداف مهم ریاست دانشگاه آیت اله بروجردی معرفی این دانشگاه به کشور است و تاکنون برای تحقق این امر میزبان مسئولان کشوری اعم از وزیر و معاون رئیس جمهور بوده ایم.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند

وی اظهار داشت: ۴۵۰ پرونده جذب هیات علمی تاکنون در دانشگاه آیت اله بروجردی بررسی شده است و ۱۰ عضو هیات علمی جذب شده اند و یکی از کارهای مهم فرایند بررسی پرونده ها در حداقل زمان ممکن و به کمتر از ۲ ماه رسیده است.

رئیس دفتر ریاست دانشگاه آیت اله بروجردی گفت: از دیگر برنامه های مهم در دانشگاه اجرای مدیریت سبز است که از اهداف دولت است و شورای مدیریت سبز دانشگاه تشکیل شده است.

اتمی افزود: در این راستا کمترین انرژی با بالاترین راندمان حفاظت از محیط زیست را در دانشگاه داریم.

چهار هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه ایت الله بروجردی مشغول به تحصیل هستند

معاون دانشجویی و امور رفاهی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی گفت: این واحد دانشگاهی با چهار هزار و ۳۰۰ دانشجوی دختر و پسر دارای ۶ خوابگاه است که پنج خوابگاه استیجاری و یک خوابگاه با ظرفیت ۵۰۰ تن سال گذشته احداث شد.

محمدشریف زارعی افزود: هم اکنون یک هزارو ۳۰۰ دانشجو درخوابگاهای این واحد ساکن هستند که از این تعداد ۷۴۰تن دختر بوده و تلاش شده با احداث خوابگاه شماره ۲ این واحد که در سال ۹۹ افتتاح و مشکل نیاز خوابگاهی دختران دانشجو برطرف می شود.

وی با اشاره به ایجاد شرایط رفاهی برای دانشجویان اظهار داشت: این واحد جز واحدهایی است که بیشترین سطح رضایتمندی در امور رفاهی به ویژه تغذیه را از سوی دانشجویان دارد و رستوان این واحد از سطح ۲ به یک ارتقا یافته است.

معاون امور دانشجویی و رفاهی دانشگاه آیت الله بروجردی با تاکید برنقش ورزش در سلامت فکری، روحی و جسمی دانشجویان بیان کرد: گام های مهمی در راستای توسعه انجمن های و فضای ورزشی این واحد برداشته شده که از جمله آنها ایجاد زمین چمن بوده که با این اقدام سرانه فضای ورزشی واحد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

زارعی اضافه کرد: این واحد دانشگاهی دارای ۱۲ انجمن ورزشی است که در سطح دانشگاه فعال بوده و همواره جشنواره های مختلف پاییزه و بهاره در این واحد برگزار می شود و حدود ۸۰۰ تا یک هزار دانشجو در جشنواره های ورزشی در قالب تیم های مختلف مشارکت دارند.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستندوی یادآورشد: امسال ۵۰ تن از دانشجویان در قالب تیم های ورزشی به مسابقات ورزشی غرب کشور اعزام شده اند که تاکنون سه تیم صاحب پنج مدال و ۲ سهمیه المپیاد کشوری را کسب کرده اند.

زارعی افتتاح خانه کوه و استقبال چشمگیر دانشجویان از برنامه هفتگی کوهنوردی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه ورزش اعلام کرد و گفت: برغم مشکلات مالی بودجه ورزشی این واحد امسال ۱/۵ برابر افزایش یافته است.

وی تشکیل شورای ورزش را در راستای توسعه فضاهای ورزشی این واحد اقدامی مهم و تاثیر گذار عنوان کرد و افزود: تصمیمات مهمی در راستای توسعه ورزش در این شورا انجام می شود.

وی با اشاره به فعالیت گسترده امور مشاوره و بهداشت این واحد دانشگاهی اظهارداشت: سال قبل ۷۵۰ مورد مشاوره در حوزهای تحصیلی، ازدواج و خانواده با بهره گیری از اساتید مجرب صورت گرفته است.

زارعی حمایت مالی از دانشجویان از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: امسال ۱۰۰درصد وام دانشجویی تخصیص و ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج، مسکن، تحصیلی، موارد خاص و وام علوی اختصاص یافته است.

سند چشم انداز دانشگاه تهیه و تدوین شده است

معاون پژوهشی دانشگاه ایت الله بروجردی(ره) گفت: برای پیشبرد برنامه های پژوهشی این واحد، سند چشم اندازی در ۶ محور تنظیم شده که سه محور اصلی آن بحث پژوهش محور بوده که به عنوان نمونه پاسخگویی با نیازهای منطقه و متمرکز بر احتیاجات جامعه و صنعت، رهبری در اشتغال زایی و ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان نمونه آن است.

علی جودکی افزود: توسعه بروجرد و تعامل با دستگاهای مختلف از جمله برنامه های دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) است که در این راستا سال گذشته تاکنون ۱۲ جلسه با صنعت گران برگزار شده که نتیجه آن برگزاری همایشی با عنوان همایش توسعه پایدار شهرستان است که کارگروها تشکیل شده و در اردیبهشت ماه ۹۹ به عنوان حرکتی نو در راستای توسعه شهرستان برگزار می شود.

وی بهره گیری از پتانسیل اعضای هیات علمی در صنعت و جامعه را ضروری دانست و گفت: این مهم در دانشگاه ایت الله بروجردی تحقق یافته و اعضای هیات علمی تشویق به ورود در حوزه صنعت شده و آیین نامه ها تدوین شده و فعالیتی که داشته ایم، اکنون گروه حقوق با اداره صمت به صورت روزانه در این اداره مشاوره حقوقی می دهند و در آٍموزش و پرورش پژوهش سرای جابربن حیان در قالب آیین نامه استاد در صنعت اساتید واحد فعالیت می کنند.

نسل چهارم دانشگاه‎ها کارآفرین هستند

جودکی اضافه کرد: تلاش شده بودجه های پژوهشی در حوزه طرحهای پژوهشی را به سمت مسایل و مشکلات شهرستان سوق دهیم و در این زمینه اعلام همکاری شده و فرم هایی در نمایشگاه عرضه و تقاضا بین صنعتگران توزیع مشکلات را اعلام می کنند و تلاش میشود با اجرای طرحهای پژوهشی مشکلات انها برطرف شود و اگر بودجه شرکتها در این زمینه کم است دانشگاه از بودجه طرحهای پژوهشی خود برابر قوانین انها را حمایت می کند.

معاون پژوهشی دانشگاه ایت الله بروجردی با اشاره به توسعه این واحد بیان کرد: مرکز نواوری و شکوفایی دانشگاه اسفندماه سال ۹۷ با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری در این واحد تاسیس و افتتاح شد و تمام ایین نامه تحویل هیات امنا و فرمهای مورد نیاز برای شرکتهای در حال رشد، دانش اموزان نخبه دارای ایده اماده است تا سال آینده حمایت ،علمی تخصصی و مالی از افراد صاحب ایده صورت گیرد.

وی با اشاره به نمایشگاه پژوهش این واحد گفت: این نمایشگاه شهرستانی با محوریت دانشگاه بوده که در قالب ۴۹ غرفه راه اندازی و ۹غرفه اختصاص به دانشگاههای شهرستان دارد.

جودکی افزود: در برخی حوزه های پژوهشی رشدهای توجهی داشته ایم به عنوان مثال در طرحهای برون دانشگاهی که تولید ارزش می کند.

وی اظهارداشت: به طور تقریبی میزان اعتبارات پژوهشی جذب از پروژه های برون دانشگاهی که با صنایع اخذ شده ۵۰ درصد رشد داشته است.

جودکی ادامه داد: در بحث مقالات سال قبل ۱۱۰مقاله معتبر علمی در مجلات معتبر در سطح کشور و ۹۶مقاله همایشی منتشر شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: در حوزه کتاب اخذ پروانه نشر کتاب بوده ۶ کتاب اماده برای چاپ است و ۱۵تفاهم نامه با ادارات صنایع ملی و استانی بسته شده و تصویب ۱۶ ایین نامه پژوهشی تصویب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور