نظامیان، انتخابات و 5 نکته


تهران ( پانا ) : محسن غرویان در یادداشتی به سخنان اخیر محمد علی جعفری فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون اصلاح روش های انتخابات پرداخته و می نویسد :

 نظامیان، انتخابات و 5 نکته

تهران ( پانا ) : محسن غرویان در یادداشتی به سخنان اخیر محمد علی جعفری فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون اصلاح روش های انتخابات پرداخته و می نویسد :

روز گذشته بود که اظهاراتی به نقل از فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد که او در جریان آن مشکلات را به انتخاب‌های گذشته مردم منتسب کرده و تنها راه‌حل این مشکلات را اصلاح انتخاب‌های صورت گرفته از سوی عموم جامعه بیان می‌کند. این اظهارات از چند وجه قابل بررسی است و معتقدم نخستین نکته‌ای که درباره آن باید بیان کرد، مساله جمهوریت نظام است. حضرت امام(ره) در اولین دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری که بخش‌هایی از آن اخیرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، صراحتا اعلام کردند که روحانیون باید مردم را به حال خودشان بگذارند. ایشان تاکید دارند که انتخابات باید در اختیار مردم باشد و مردم هر چه خواستند، همان شود ولو انتخاب جامعه به ضررش باشد؛ بنابراین باید اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین بیانات امام راحل، اصل در جمهوری اسلامی انتخابات است و کسی حق دخل و تصرف در آن را ندارد و نمی‌تواند حق انتخاب مردم را محدود کند. نکته دومی که در این زمینه باید بیان کرد، همان جمله معروف امام راحل است که «میزان» را «رای مردم» می‌دانند. این بدان معناست که در تمامی انتخابات‌ صورت گرفته در جمهوری اسلامی از مجلس شورای اسلامی گرفته تا خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری تنها ملاک و معیار رای و نظر مردم است و هیچ فردی و گروهی نمی‌تواند میزان و معیار دیگری را به‌ جای نظر مردم جایگزین کند؛ بنابراین رای مردم هر چه بوده و هست، همواره باید مورد احترام قرار گیرد. مساله دیگری که در گفته‌های فرمانده سپاه قابل توجه است، انتخاباتی بودن آن اظهارات است که در این زمینه نیز باید به بیان صریح امام راحل و فرمان ویژه ایشان توجه شود.
بنیانگذار جمهوری اسلامی صراحتا ورود نظامیان در حکومت، سیاست و مسائلی از این دست را به‌ شدت منع کرده، بنابراین هیچ فردی از میان آنان نباید به دنبال تغییر رای و نظر مردم آن هم در شرایطی باشد که هنوز حدود 2 ماه تا انتخابات مجلس باقی است. باید بگذارند انتخاب مردم در شرایطی برابر و آزادانه و به دور از اقداماتی از پیش تعیین شده صورت بگیرد. نکته دیگری که در این میان باید به آن اشاره کرد، آن است که شورای نگهبان همواره باید تلاش کند که عدالت را در انتخابات اجرا کند. شورای نگهبان نه می‌خواهد و نه می‌تواند میان احزاب فعال در درون نظام جمهوری اسلامی فرق بگذارد و بخشی از آنان را قبول کرده و بخش دیگری را اصطلاحا سانسور کند. سخنگوی شورای نگهبان مکررا بر رعایت عدالت توسط این شورا تاکید و اعلام کرده که تفاوتی میان جناح‌های سیاسی قائل نیست؛ بنابراین تمام احزاب و جناح‌های فعال در درون نظام جمهوری اسلامی و ذیل قانون اساسی باید برای شورای نگهبان یکسان و محترم باشند. آخرین نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد، کلیدواژه‌ای است که فرمانده سابق سپاه از آن استفاده کرده است. او بر لزوم بررسی «مبانی فکری» کاندیداها تاکید دارد حال آنکه اساسا تعریف این کلیدواژه مبهم است. اگر مراد از آن در نظرگیری مبانی حزب، گروه یا جناح خاصی باشد، قطعا از عدالت خارج خواهد بود؛ بنابراین شورای نگهبان نه‌تنها نباید وارد آن شود، بلکه همان‌طور که گفته شد نمی‌تواند میان جناح‌های سیاسی فرق بگذارد. با این حال اگر مفهوم «مبانی کلی» از دید فرمانده سابق سپاه پایبندی به اصل نظام باشد، باید گفت که موضوع شامل همه گروه‌ها و جناح‌های حاضر در درون نظام جمهوری اسلامی اعم از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و همچنین اعتدال‌گرایان می‌شود ولی اگر موضوع خط و ربط‌های سیاسی و جناحی باشد، اساسا از دایره عدالت خارج است. در این میان آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارات انتخاباتی مسوولان نظامی است. این قبیل مسائل تازگی ندارد و بارها و بارها شاهد تبلیغات جناحی و گروهی در تریبون‌های ملی و جناحی چه از سوی نظامیان و چه از سوی سایر افراد بوده‌ایم. اما لازم است در این میان مردم همواره هوشیار باشند و فریب شعارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه را چه از سوی نظامیان چه از سوی چهره‌های مذهبی نخورند، بلکه افرادی را برگزینند که در شرایط کنونی بتوانند باری از روی دوش کشور برداشته و کشور را به سمت پیشرفت سوق دهند. امروز اولویت مسوولان عالی‌رتبه به‌ جای اقدامات و گفتارهای جناحی، باید پیشرفت و توسعه ایران و ایرانی باشد.
منبع : روزنامه اعتماد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد