تپه خوریان


تپه خوریان 17 مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شاهرود، بخش مرکزی، دهستان دهملا، جنوب غرب روستای خوریان واقع شده و این اثر در تاریخ 7 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 21415 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.با حفارى در تپه باستانی خوریان در […] نوشته تپه خوریان اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای...

تپه خوریان ۱۷ مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شاهرود، بخش مرکزی، دهستان دهملا، جنوب غرب روستای خوریان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.با حفارى در تپه باستانی خوریان در ده کیلومترى جنوب شرقى شاهرود، آثار و بقایایى از استقرار بشر در هزاره پنجم قبل از میلاد به دست آمد.
دفن مردگان و اجساد در منازل مسکونى به شیوه مناطقى مانند سیلک کاشان و تپهٔ زاغهٔ قزوین، مرسوم بود. در جریان حفارى‌هاى انجام شده در این محوطه‌ها آثارى از ابزار و ظروف سنگى، درفش‌هاى استخوانى، مهره‌هاى سفالى و تیغه‌هاى چخماق از جنس مرغوب در گمانه‌هاى مختلف به دست آمد. در یکى از گمانه‌ها نیز یک ظرف سفال منقوش به دست آمده است که در موزهٔ شاهرود نگهدارى مى‌شود.

تپه خوریانتپه خوریان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک