110 ستاد توسعه روستایی در سبزوار فعال شده‌اند


110 ستاد توسعه روستایی در سبزوار فعال شده‌اند

سبزوار- ایرنا- فرماندار ویژه سبزوار گفت: 110 ستاد توسعه روستایی تاکنون در چارچوب اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی در این شهرستان ایجاد و فعال شده‌اند.

احمد برادران روز چهارشنبه در نشست مسئولان معینهای اقتصادی فعال در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در سبزوار افزایش مشارکت روستاییهان را یکی از رویکردهای مهم طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی ذکر کرد.

وی افزود: بر همین اساس ستادهای توسعه روستایی شهرستان سبزوار با مشارکت اعضای شوراها، دهیاران، روحانیون، جوانان، بانوان و سرمایه‌گذاران محلی شکل گرفته‌اند.
فرماندار سبزوار ادامه داد: فرصتهای کارآفرینی و اشتغال در قالب فعالیت معینهای اقتصادی مبتنی بر ظرفیتهای هر منطقه در حال شکل‌گیری است. با توانمندسازی جوامع محلی زمینه لازم برای تشدید مهاجرت معکوس از شهر به روستا نیز فراهم می‌شود.
وی به ظرفیتهای موجود کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و گردشگری در مناطق روستایی اشاره و بیان کرد: مبنای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی متناسب با توانمندیهای هر روستا است.
برادران همچنین گفت: "کتاب فرصتهای سرمایه‌گذاری شهرستان سبزوار" با همکاری دستگاههای اجرایی تدوین و اولویتهای سرمایه‌گذاری در بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و میراث فرهنگی در این کتاب مشخص شده است.
وی افزود: تاکنون نام و مشخصات سه معین از مجموع از پنج معین اقتصادی فعال در سبزوار برای اجرای ۳۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال در سامانه ذیربط ثبت شده است.

فرماندار سبزوار ادامه داد: سه معین مورد اشاره برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در سبزوار، طرح و برنامه هفت مورد فعالیت فرهنگی را برای این شهرستان ثبت کرده‌اند.
وی همچنین گفت: روزهای سه‌شنبه هر هفته نشستهایی با دستور کار رفع موانع بخشهای تولید و اشتغال به منظور شتاب در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در سبزوار با حضور مسوولان و سرمایه‌گذاران ایت شهرستان برگزار می‌شود.

مرکز شهرستان ۳۰۶ هزار نفری سبزوار در فاصله ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است. ۷۸ هزار نفر از جمعیت سبزوار در ۱۶۰ روستای این شهرستان سکونت دارند. شهرستان سبزوار مرکب از سه بخش مرکزی، ششتمد و روداب است.

همچنین شهر ۲۴۷ هزار نفری سبزوار به عنوان یک "شهر میانی" دومین شهر درگیر با پدیده حاشیه‌نشینی در خراسان رضوی پس از مشهد است. نزدیک به ۳۰ هزار نفر از شهروندان سبزواری در سکونتگاههای غیررسمی که دور تا دور این شهر را فراگرفته سکونت دارند.

۲۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی در بخشهای زراعت، باغبانی و دامداری سبزوار فعالیت دارند. این شهرستان دارای ۵۶ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی می‌باشد که ۳۷ هزار هکتار آن زراعی و ۱۹ هزار هکتار باغ است. شهرستان سبزوار با حدود هفت هزار هکتار سطح زیر کشت وش پنبه رتبه نخست را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

طرح مثلث توسعه

۱- علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.

بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند. افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در این چارچوب صدها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی حدود هزار فقره پروژه با سرمایه گذاری چندین هزار میلیارد ریال تعریف شده است. اجرای این پروژه‌های توسعه ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ مورد اشتغال ایجاد می‌کند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...